Kirjoittaja Aihe: 308 - Automaattivaihteisto nykii  (Luettu 17201 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Samuk

  • Vieras
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #45 : 03.05.2017, 14:47:29 »
Auto: 2015 308 1,2 PureTech 130 (automaatti, 17 000 km).

Mulla laitettiin uusi softa n. 1 kk sitten ja toiminut kyllä paremmin sen jälkeen.

T16

  • Vieras
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #46 : 01.07.2017, 14:04:47 »
Omakin 2016-mallin Puretech nykii kakkosella momentinmuuntimen lukittuessa ja kolmoselle vaihdettaessa, mutta ei ollut uudempaa päivitystä vaihteistoon eikä sopeutuksistakaan mainittu mitään. Sen sijaan ilmoitettiin, että tehtaalta on tullut ohje, että kakkosella momentinmuuntimen lukituksesta on tullut ohje, että se on normaalia eikä sille kuulukaan tehdä mitään. Sen takia ei varmaan sopeutuksiakaan tehty. Sen sijaan päivitettiin moottorin ohjainlaite, mistä en mitään muuta eroa ole huomannut, mutta jostain syystä ylämäessä pienemmälle vaihtaminen ei enää nykäise yhtä pahasti kuin ennen. En osaa sanoa liittyykö moottorin päivitykseen vai onko vaan kilometrien myötä toiminta parantunut tai kuski tottunut. Ja näin kesällä toi kakkosella ja kolmoselle vaihdettaessa tuntuva nykäisykään ei tunnu yhtä pahalta kuin talvella, joten ehkä tämä nykiminen ei lämpöisemmissä maissa muutenkaan häiritse yhtä paljon (eikä korjaustakaan siksi ole tullut).

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #47 : 03.07.2017, 00:25:43 »
Tuttua numeroa suuremman Peugeotin 6-pykäläisestä. Nykäisee noin 60 km/h nopeudessa ylämäkeen ajossa, kun keventää kaasua, niin kolauttaa neloselta kolmoselle.

Mikähän tää 308:ia numeroa suurempi on? 508:lla kokeilin tuota tänään ja vitosella mennään 60 km/h nopeudessa, mutta ylämäen jyrkentyessä vaihtaa nelosta silmään toviksi ja heti mäen loiventuessa vaihtaa takaisin vitoselle, kun ajaa vakionopeussäätimen kanssa. Keventäessä vaihtaa neloselle oli ylämäki tai tasainen, kun nopeus putoaa n. 55 km/h:ssa. Mitään nykäisyä ei kuitenkaan tapahdu, vaikka tokihan sen huomaa, kun kierrokset nousevat aika nopeasti, vaiheenvaihdon ollessa varsin ripeä ja momentinmuuntimen lukitessa samantien, kun sopiva kierrosluku on saavutettu.

Ajelin reilu 10 tkm ajetulla 3008 Puretech 130 automaatilla n. 600 km yhtenä iltana koeajoa ja minusta se laatikko vaihtoi oikein siististi. Huomasihan sen, että siellä on vähän köykäinen kone perässä ja vaihtaminen ei ole ihan niin siistiä, kun massat ovat pienemmät ja hitausmomentit pienempiä pyörimisnopeuden muutoksissa, verrattuna vaikka tuollaiseen 2,2-litraiseen hodariin, joka omassa 508:ssa on. Joku kuutoskone varmaan vielä vähemmän nytkähtelee vaihteiston lukittuessa, vaan kun ei oikein ole mihin verrata, kun lukitus kestää niissä puoli ikuisuutta verrattuna näihin nykyisiin 6-vaihteisiin momentinmuunninautomaatteihin.

Aina voi toki hakea sen tilanteen, jossa laatikon aivot eivät pysy perässä eli laatikko on "huijattu" tekemään jotain ja jätetään sitten se ele itse kesken. Esimerkkinä vaikka voimakas kiihdytys ja kaasun nopea nosto juuri vaihtohetkellä aiheuttaa aika usein kolahduksen. Sama kun polkaisee kaasun pohjaan, saa ikaan kick downin, laatikko vaihtaa 2-3 pykälää pienemmälle ja nostaa kaasun aivan ylös vaihtohetkellä. Varmasti kolahtaa ja kun tarpeeksi kauan jatkaa niin jotain hajoaa. Joskus harvoin noita tilanteita tulee liikenteessä silmille ja on vaan tehtävä noin, mutta yleensä ajossa on kyllä helppo välttää tuollaisia tilanteita.

Mysc

  • Vieras
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #48 : 24.07.2017, 14:44:07 »
Tässä on nyt ollut puhetta automaattivaihteiston nykimisestä ajon aikana, mutta onko muilla ollut ongelmia liikkeelle lähdettäessä? Itselläni on muutaman kerran jumittanut laatikko jotenkin liikkeelle lähdön aikana.

Ensimmäisellä kerralla sain vaihteen D-asentoon, mutta tuntui siltä kuin vaihde ei olisi mennyt kunnolla silmään ja auto liikkui nykien reilun metrin -> äkkiä takaisin P-asentoon ja auto sammuksiin. Käynnistin auton uudestaan ja ongelma oli poissa. Mainitsin tästä huollossa ja mitään vikaa ei kuulemma löytynyt ja auto sai jonkin softapäivityksen.

Eilen olin taas lähdössä liikkeelle ja laitoin vaihteen R-asentoon. Auto nykäisi kovasti ja ”engine fault” ja ”gearbox fault” varoitukset tulivat näyttöön. Sammutin auton ja kokeilin uudestaan -> sama homma.

Soitin sitten Peugeot assistant tiepalveluun ja taas käynnisteltiin autoa uudelleen. (piti irrottaa kaikki sähkölaitteet, sammuttaa radio, lukita ovet ja taas avata ja yms. kikkailuja)  ”gearbox fault” ilmoitus hävisi toisella tai kolmannella kerralla, mutta kun yritti vaihtaa vaihdetta auto ilmoitti välittömästi, että vaihde tulisi vaihtaa takaisin P-asentoon ja ”engine fault” ilmoitus pysyi mittaristossa. Soitettiin paikalle sitten hinausauto.

Hinurin tulossa kesti noin 40 min ja auto seisoi sen ajan paikallaan. Kun hinuri tuli, niin kokeiltiin lyödä auto taas käyntiin ja saataisiinko vaihde N-asentoon. Nyt myös ”engine fault” vikailmoitus oli poistunut ja auto toimi normaalisti…  ???

Olen nyt ajanut tuon jälkeen pari lyhyttä pätkää ja ongelmia ei toistaiseksi ole ollut.
Tavallaan hyvä että vika katosi pienellä odottelulla, mutta samalla todella ärsyttävää, kun ei voi olla varma milloin se tulee takaisin :-\  Onko muilla samanlaisia kokemuksia 308:sin kanssa?

Mysc

  • Vieras
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #49 : 21.08.2017, 13:07:20 »
Tässä on nyt ollut puhetta automaattivaihteiston nykimisestä ajon aikana, mutta onko muilla ollut ongelmia liikkeelle lähdettäessä? Itselläni on muutaman kerran jumittanut laatikko jotenkin liikkeelle lähdön aikana.

Ensimmäisellä kerralla sain vaihteen D-asentoon, mutta tuntui siltä kuin vaihde ei olisi mennyt kunnolla silmään ja auto liikkui nykien reilun metrin -> äkkiä takaisin P-asentoon ja auto sammuksiin. Käynnistin auton uudestaan ja ongelma oli poissa. Mainitsin tästä huollossa ja mitään vikaa ei kuulemma löytynyt ja auto sai jonkin softapäivityksen.

Eilen olin taas lähdössä liikkeelle ja laitoin vaihteen R-asentoon. Auto nykäisi kovasti ja ”engine fault” ja ”gearbox fault” varoitukset tulivat näyttöön. Sammutin auton ja kokeilin uudestaan -> sama homma.....

Tämä vika toistui vielä seuraavanakin päivänä ja varasin ajan huoltoon (joka meni 3 viikon päähän, koska kaikki lomilla ja yms..). Tosin myös peruin ajan, koska auto on toiminut sen jälkeen normaalisti. Vika katosi yhtä lailla jälkiä jättämättä, kuin tulikin... :)