407:n vanhemman EW7J4-moottorin yhteydessä käytetetään perinteistä apulaitehihnan välityksellä käyttövoimansa saavaa hydraulista ohjaustehostinta, jolloin kiristimen lisäksi tarvitaan erillinen ohjainrulla:
407, INJECTION EW7J4Uudemmassa EW7A-moottorissa sen sijaan on käytetty erilaista kiristinratkaisua (kuva Service Box:sta), koska ohjaustehostin on sähköhydraulinen eikä sitä siten käytetä enää apulaitehihnan avulla, jolloin toista ohjainrullaakaan ei tarvita:
Kumpi moottori viestiketjun aloittajan autossa on (ks.
ohjeet tunnistamiseen)?
Kyllä ns. automaattisen (jousikuormitteisen) kiristimenkin voi asentaa väärin. Kiristintyyppejä on useita erilaisia ja joissakin malleissa kiristin lukitaan ja vapautetaan sen läpi työnnettävän tapin avulla. Lisäksi siinä saattaa olla merkintöjä, joiden avulla voidaan tarkistaa, onko kireys sopiva. Tietyissä tapauksissa hihna esikiristetään erillisen epäkeskorullan avulla (ks.
esimerkki), mutta tässä tapauksessa ei ole niin, vaan kiristimen asennus on varsin yksinkertainen toimenpide (kiristin vain lukitaan/vapautetaan).
Apulaitehihnan rullat ovat uudemmissa malleissa yleensä muovia ja ne myös kuluvat käytössä (näkyy hihnan rullan muovipintaan kuluttamana urana). Kenties viimeksi jakohihnaa vaihdettaessa apulaitehihnan kiristintä tai (EW7J4:n tapauksessa) toista ohjainrullaa ei uusittu, vaikka olisi ehkä ollut syytä tai sitten uusissa osissa oli jotain vikaa. Osien pitäisi kestää ainakin yksi jakohihnan vaihtoväli, mutta ne eivät välttämättä kestä kahta täyttä vaihtoväliä.
Mahdollisesti rulla on hajonnut/jumittunut tai hihna on ollut löysällä (asennusvirheen tai kiristimen jousimekanismin pettämisen seurauksena), jolloin liikkeessä oleva hihna on repinyt kiristimen irti kiinnityksestään. Vaihtoehtoisesti osia (kiristin ja/tai ohjainrulla) ei ole kiinnitetty kunnolla, jolloin ne ovat vähitellen löystyneet.
Olisi mielenkiintoista nähdä kuvia rikkoutuneista osista (korjaamolta voi pyytää rikkinäiset osat takaisin, jos haluaa).