Kirjoittaja Aihe: 407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen  (Luettu 9941 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mmohlin

  • Vieras
407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen
« : 24.10.2010, 11:18:37 »
Auto: 2005 407 1,8 SW.

Autostani on vaihdettu edellisen omistajan toimesta jakohihna 72 000 km kohdalla (nyt ajettu 83 000 km). Torstaina kuului pamahdus moottoritilasta... Noin kolmasosa apulaitehihnan leveydestä oli "kuoriutunut" irti. Onneksi ei katkennut kokonaan. Onko kyseessä asennusvirhe vai mistä voisi johtua?

mmohlin

  • Vieras
Vs: 407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen
« Vastaus #1 : 24.10.2010, 11:25:57 »
Auto sinne missä hihna vaihdettu. Ei kannata nyt ajaa.

En aja metriäkään, hihna vaihdettu jossain Joensuun alueella, nyt Helsingissä, joten ei taida oikein onnistua...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen
« Vastaus #2 : 24.10.2010, 11:43:20 »
Joka tapauksessa korjaamo joka vaihtoi hihnan on suoraan vastuussa työstä ja osista jos ne ostettiin samasta paikasta. Ainoa paikka mihin voit ottaa yhteyttä on juuri se korjaamo joka homman teki. Jos heidän kantansa on EVVK niin sitten kuluttaja-asiamies ymv. Kai siitä hommasta on kuitti tai merkintä huoltokirjassa?

Vaikka kyse olisi vain apulaitehihnasta (moniurahihnasta) ei autolla kannata silti ajaa yhtään. Ensin pitää selvitää, onko hihnan palasia mennyt jakohihnan kotelon sisään ja onko jako kohdallaan.

Itse ottaisin hinurin ja lähettäisin auton korjaamolle.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2010, 03:45:55 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mmohlin

  • Vieras
Vs: 407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen
« Vastaus #3 : 26.10.2010, 16:51:08 »
Juu, eli vein auton korjaamolle...siellä selvisi että apulaitehihnan kirityspyörä on repeytynyt irti moottorilohkosta...eli "halpa" remppa tiedossa :-[ Mistä tämä voisi johtua, asennusvirhe? Hihnaa kiristetty liian paljon?

/Marcus

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen
« Vastaus #4 : 26.10.2010, 17:24:33 »
Eiks näissä kaikissa uudemmissa ole automaattinen kiristys systeemi? Paha mennä sanomaan miten sen nyt saisi hajoitettua väärin kiristämällä.

On automaattinen kiristys. Olisko jotain mennyt väliin tai jotain.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2010, 03:37:43 kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 3008 hybrid

mmohlin

  • Vieras
Vs: 407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen
« Vastaus #5 : 26.10.2010, 18:25:00 »
Vaikee sanoa, kun en tunne kyseistä moottoria...aika uskomatonta että tällainen ongelma tulee vastaan 80 tkm ajetussa autossa. Tätä mun tuuria ;D

mmohlin

  • Vieras
Vs: 407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen
« Vastaus #6 : 26.10.2010, 20:20:50 »
Olitko muuten ostanut auton käytettynä liikkeestä vai yksityiseltä?

Yksityiseltä... Oli teettänyt hihnojen vaihdot tutussa firmassa, jolla pitäisi olla 35 vuoden kokemus.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen
« Vastaus #7 : 26.10.2010, 20:28:49 »


Voihan se olla pelkkä kiristimen runko rikki??

kimmo407

  • Vieras
Vs: 407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen
« Vastaus #8 : 26.10.2010, 20:39:55 »
Aiheeseen liittyen: 407 1.6 hdi -09 ja ajettu 45 tkm ja hihnan alueelta kuuluu kitkutusta lämpimällä koneella. Kauanko apulaitehihnalla yleensä kannattaa ajaa ennen ekaa vaihtoa?

mmohlin

  • Vieras
Vs: 407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen
« Vastaus #9 : 26.10.2010, 20:44:26 »
Korjaamolta sanottiin että moottorilohkosta oli revennyt jotain, mutta tuon piirustuksen perusteella luulisi, että ensisijaisesti hajoaa tuo runko...

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen
« Vastaus #10 : 26.10.2010, 21:29:47 »
no oli miten oli...seuraava auto ei varmaan ole Peugeot...

Entä jos se ei olekaan auton, vaan hihnanvaihtajan vika?

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen
« Vastaus #11 : 26.10.2010, 21:30:29 »
Korjaamolta sanottiin että moottorilohkosta oli revennyt jotain, mutta tuon piirustuksen perusteella luulisi, että ensisijaisesti hajoaa tuo runko...

Nuo ohjaus/kiristinrullat ovat muovia ja voisin kuvitella että ne voisivat haljeta ensimmäisenä jos tuolta jotain voisi yleensä hajota.
Audi A4 Tdi Q

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen
« Vastaus #12 : 26.10.2010, 21:52:56 »
Nuo ohjaus/kiristinrullat ovat muovia ja voisin kuvitella että ne voisivat haljeta ensimmäisenä jos tuolta jotain voisi yleensä hajota.

Onko tuokin rulla? 406:ssa se on metallia, toisesta ei varmuutta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen
« Vastaus #13 : 27.10.2010, 01:59:51 »
kattoikkunan verho risana, etupenkit ihan loppu, radio raksuttaa, vikakoodeja tulee vähän väliä jne.

On se kumma millaisia yksilöitä autot (ja/tai käyttäjät) on kun mulla ei tuollaisia ongelmia ole ollut ekan 115tkm aikana. Etupenkitkin on enemmän uuden veroiset kuin "ihan loppu". Tosin mulla on plyyshi-suojat mutta kuitenkin...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Apulaitehihnan rikkoutuminen
« Vastaus #14 : 27.10.2010, 03:06:03 »
407:n vanhemman EW7J4-moottorin yhteydessä käytetetään perinteistä apulaitehihnan välityksellä käyttövoimansa saavaa hydraulista ohjaustehostinta, jolloin kiristimen lisäksi tarvitaan erillinen ohjainrulla:

407, INJECTION EW7J4

Uudemmassa EW7A-moottorissa sen sijaan on käytetty erilaista kiristinratkaisua (kuva Service Box:sta), koska ohjaustehostin on sähköhydraulinen eikä sitä siten käytetä enää apulaitehihnan avulla, jolloin toista ohjainrullaakaan ei tarvita:



Kumpi moottori viestiketjun aloittajan autossa on (ks. ohjeet tunnistamiseen)?

Kyllä ns. automaattisen (jousikuormitteisen) kiristimenkin voi asentaa väärin. Kiristintyyppejä on useita erilaisia ja joissakin malleissa kiristin lukitaan ja vapautetaan sen läpi työnnettävän tapin avulla. Lisäksi siinä saattaa olla merkintöjä, joiden avulla voidaan tarkistaa, onko kireys sopiva. Tietyissä tapauksissa hihna esikiristetään erillisen epäkeskorullan avulla (ks. esimerkki), mutta tässä tapauksessa ei ole niin, vaan kiristimen asennus on varsin yksinkertainen toimenpide (kiristin vain lukitaan/vapautetaan).

Apulaitehihnan rullat ovat uudemmissa malleissa yleensä muovia ja ne myös kuluvat käytössä (näkyy hihnan rullan muovipintaan kuluttamana urana). Kenties viimeksi jakohihnaa vaihdettaessa apulaitehihnan kiristintä tai (EW7J4:n tapauksessa) toista ohjainrullaa ei uusittu, vaikka olisi ehkä ollut syytä tai sitten uusissa osissa oli jotain vikaa. Osien pitäisi kestää ainakin yksi jakohihnan vaihtoväli, mutta ne eivät välttämättä kestä kahta täyttä vaihtoväliä.

Mahdollisesti rulla on hajonnut/jumittunut tai hihna on ollut löysällä (asennusvirheen tai kiristimen jousimekanismin pettämisen seurauksena), jolloin liikkeessä oleva hihna on repinyt kiristimen irti kiinnityksestään. Vaihtoehtoisesti osia (kiristin ja/tai ohjainrulla) ei ole kiinnitetty kunnolla, jolloin ne ovat vähitellen löystyneet.

Olisi mielenkiintoista nähdä kuvia rikkoutuneista osista (korjaamolta voi pyytää rikkinäiset osat takaisin, jos haluaa).
« Viimeksi muokattu: 27.10.2010, 04:44:07 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info