Ookkei, siis niiden toimiminen tai toimimattomuus ei tähän tilanteeseen vaikuta mitään.
Mittailin MAP-anturin antamia arvoja tänään. Ei käynnissä: 4,44 volttia. Koneen käydessä (tyhjäkäyntiä tai "pintakaasulla") on jännite siinä voltin luokkaa. Jos painaa äkkinäisesti kaasua, käy jännite maksimissaan noin 3 voltissa, hieman päälle. Ja kierrosten laskiessa käy jännite jopa melkein nollassa. Kokeilin myös toimivan autoni (Pösö 306 Cabrio, 2 litrasella koneella, vuosimalli 1996) MAP-anturia, vaikka se onkin letkuun liitettävää mallia.
Arvot oli aikalailla samoja myös sen kanssa. No okei, sellanen ero, että 2 tonnin vakiokierroksilla oli jännite 0,75 volttia, kun omalla anturilla se on noin yhden voltin luokkaa. Miksi "tyhjäkäyntimoottori" eli lisäilmaventtiili ei anna lisää ilmaa, vaikka alipaineet on selkeästi liian kovat normaalikäyntiä ajatellen? Vai onko? Ei tullut alipainemittaria mukaan, joten varsinaisia alipainelukemia mulla ei tänään vielä ole.
Toinen huomio tänään: Ei taida tuo tankin huohotussysteemi toimia kuitenkaan. Se solenoidi letkun välissä tuntuu olevan tukossa. Mitään ei mene läpi oli sitten piuha kiinni tai ei. Toimivan pösön vastaavaa solenoidia kun ihmettelin, niin se tuntuu päästävän ilman läpi aktiivihiilisuodattimelta imusarjaan päin oli sitten piuha kiinni tai ei. Miten tämän systeemin kuuluisi toimia? Kuuluuko sen venttiilin päästää toiseen suuntaan ilmaa aina?
Kun kokeilin koneen käyntiä siten, että imusarjasta solenoidille tuleva letku oli "ilmassa", niin kone tuntui käyvän paremmin ja MAP-anturin arvot oli välillä 1,28 - 1,40 volttia. Kone ei siis vaan saa tyhjäkäynnillä tarpeeksi ilmaa edes pysyäkseen kylmänä käynnissä, mutta miksi näin on?
-Mika-