Kirjoittaja Aihe: 307 - Takajarrupalojen vaihto  (Luettu 20871 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fruktis

  • Vieras
307 - Takajarrupalojen vaihto
« : 12.02.2008, 23:26:11 »
Auto: 2002 307 HDi.

Onks ketään vaihtanu taakse jarrupaloja, siis miten käsijarrutsydeemi toimii, miten sais sylinterin painumaan sisään kun käsijarru pitää sen ulkoasennossa. En ole vielä edes yrittänyt kyseistä hommaa mutta jos täällä foorumilla olis jollain jo kokemusta tästä hommasta niin vinkkejä otetaan mielellään vastaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #1 : 12.02.2008, 23:36:36 »
Onks ketään vaihtanu taakse jarrupaloja, siis miten käsijarrutsydeemi toimii, miten sais sylinterin painumaan sisään kun käsijarru pitää sen ulkoasennossa.

Hakutoiminnolla löytyi vinkkejä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1520.0

Lainaus
Levyjarrut takana

Pääsääntöisesti kuten levyjarrut edessä, mutta jos mallissa käsijarru on yhdistetty levyjarruun = käyttöjarruun esim malleissa 306 ja 307, mäntä ei mene sisään puristamalla vaan kiertämällä. Tähän tarkoitukseen on saatava erikoistyökaluja ihan varaosaliikkeistä. Varoitus: mäntää kierrettäessä sitä suojaava suojakumi vaurioituu helposti, repeytyy tai lähtee pois paikoiltaan.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1520.msg44556#msg44556

Lainaus
Levyjarrut edessä ja takana

- merkitse ensin muistiin kaikkien osien sijainti ja asento.
- irroita jarrupalat
- puhdista satula ja palat teräsharjalla, varo suojakumeja
- laita mäntää vasten tuleva jarrupala paikalleen
- paina jarrupoljin kerran tai kaksi pohjaan.
- käy puristamassa sylinteri sisään, toista 2-5 kertaa, mikäli kyseessä on takajarru jossa on levyyn vaikuttava käsijarru, sylinteriä pitää kiertää myötäpäivään ja painaa yhtä aikaa sisäänpäin.
- liikuttele satulaa, laidasta laitaan muutamia kertoja, jos satula ei liiku kunnolla eikä liukutappien suojakumit ole rikki selvitään pelkällä voitelulla.
- jos havaitset selvää takertelua / jarrujen laahamista, tulee huomattavasti edullisemmaksi vaihtaa tiivisteitä kuin kokonainen satula. Jos vika havaitaan ajoissa selvitään pelkillä tiivisteiden vaihdolla.
- kasaa osat takaisin paikalleen, kasaus vaiheessa ei olisi pahaksi laittaa hieman kupari tahnaa niihin väleihin missä metalli vastaa metalliin
- Tarkasta kertaalleen kaikkien osien asennus oikeille paikoilleen, kyseessä on kuitenkin jarrut...
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 07:13:12 kirjoittanut SamiK »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #2 : 15.02.2008, 08:07:15 »
Ainakin Audi A4 95-00 tarvitsee erikoistyökalun että männän saa takaisin, en tiedä tarvitseeko 307/Peugeotit yleensä...

Ei sitä välttämättä tarvitse, sellaisia työkaluja myydään kyllä tarvikeliikkeissä. Onhan se helpompi erikoistyökalulla, mutta ei ilman sitä kuitenkaan hermo mene.

Euron liimauspuristin ja pikkurälläkän avain ajaa saman asian. ;)

fruktis

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #3 : 19.02.2008, 22:02:21 »
307:n Takajuarrusylinterit saa sisään kiertämällä ja samanaikaisesti puristamalla sisään. Käytyin itse vinkapuristinta ja putkitonkeja, vinkaa puristamalla ja välillä sylinteriä kiertämällä myötäpäivään meni helposti sisään (no helposti ja helposti) olis ehkä kunnon työkaluilla menny varmaan vieläkin helpommin mutta kyllä se noillakin onnistu. Minulla oli jarrupalat niin jumissa (ruosteessa) että laahas jo pahasti päällä mutta puhdistus viilalla ruosteet yms. kurat pois paloista ja jarrusatulasta herkisty ja nyt toimii hienosti.
On se vaan hieno auto tämä Peugeot ;)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #4 : 20.02.2008, 18:20:31 »
Tarkista vielä käsijarrun säätö. Säätö on melkein kaikissa liian tiukalla. Polttoineen kulutus voi laskea jopa 0,5...1-litralla.

Kuinkas tuo käytännössä tapahtuu? Missä säätö sijainnee?

Yleensä pösöissä joissa kahvalta lähtee kaksi vaijeria säätö on kahvan päässä keskikonsolin sisällä. 307:ssa taitaa olla tämä rakenne.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2009, 08:24:47 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

bedro

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #5 : 23.11.2009, 22:52:22 »
Auto: 2004 307 Wagon 2,0 XS.

Täytyykö mäntä painaa sisään aina, vaikka tekisi vain herkistelyn/putsauksen takajarruille?

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #6 : 24.11.2009, 13:00:31 »
Ei sitä pakko ole ihan sisään asti painaa, mutta kyllä sitä hieman joutuu painamaan, koska muuten ei saa kyllä satulaa laitettua siihen palojen päälle, kun se väli on niin tiukka.

Apte

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #7 : 02.05.2011, 18:52:43 »
Auto: 2003 307 1,6 XS (automaatti-ilmastointi).

Nyt kävi sillälailla että tuli vaihdettua levyt sekä palat takapäähän, mutta ongelmaksi muodostui nyt käsijarru. Eli käsijarru ei toimi. Tuliko painettua mäntää "liian" syvälle, ainakin painoin sen ihan pohjaan asti että tappiin kolahti. Epäilen että täytyisi pyöräyttää mäntää ulos päin ja laittaa limitillä takaisin paloihin kiinni? Onko asia näin vai missä mättää, kun vaikka käsijarru on vedettynä niin eipä lukkiudu takapää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #8 : 02.05.2011, 19:01:04 »
Montako napsua käsijarru nousee. Kait poistit varastointi rasvat levyistä ja eihän mennyt kuparitahnaa levylle tai paloihin.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2011, 19:04:22 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

Apte

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #9 : 02.05.2011, 19:31:07 »
Käsijarru nousee normaalisti kuten ennenkin, kokelin kyllä löysätä ja kiristää vaijeria mutta ei auttanut, rasvanpoistajalla on kyllä varastointi rasvat poistettu ja kuparitahnaa ei käytetty, ainoa mitä käytin oli jarrusylinterirasvaa mäntien suojakumeihin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #10 : 02.05.2011, 20:34:23 »
Tuossa kun vaihdoin kesärenkaita puhdistin samalla jarrut, pyöritin sylinterin sisään Biltema/Motonet työkalulla. Ei siinä mitään kikkakakkosta ollut, sylinterin pitäisi tulla ulos ihan normaalisti kun painaa jarrupoljinta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #11 : 02.05.2011, 23:03:15 »
Siis käyttöjarru toimii? painele jarrua auto käynnissä ja vetele reilusti käsijarrua jos lähtis toimimaan. Tuolla ohje käsijarrun säätöön:

http://www.307online.com.ar/manuales/reparacion/

tmex

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #12 : 20.07.2016, 17:29:41 »
Auto: 2001 307 1,6 (16-ventt., TU5JP4).

Onko jokin muu tapa selvittää takajarrupalojen tyyppi kuin ottaa jarrupalat käteen että osaa tilata oikeat? Näissä on takajarrupaloja saatavana jousiväkäsin (esim. Lucas) ja ilman (esim. Bosch). ATE merkkiset levyt tilasin taakse ja palojen malli tarvis selvittää.

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #13 : 20.07.2016, 18:49:22 »
Serviceboxista löytyy oikeat osat.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 307 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #14 : 20.07.2016, 19:26:57 »
Itseasiassa, servicebox ei osaa sanoa kummat osat autossa on vaan tarjoaa molempia vaihtoehtoja, vaikka alustanumerolla etsiikin, näin ainakin kun tuttavan 307:n takajarruja vaihdoin. Pakko oli ensin kurkata mitkä osat siellä on ja tilata sen mukaan oikeat.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’