Kirjoittaja Aihe: 407 - Ilmoitus moottorin liian korkeasta käyntilämpötilasta  (Luettu 4205 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Aiheeton varoitus moottorin ylikuumenemisesta
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Moottorin käyntilämpötila (HDi)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)


Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, 253 000 km).

Puolisen kilometriä startin jälkeen tuli kojetaulun keskinäyttöön ilmoitus moottorin liian korkeasta lämpötilasta. Lähtö pihalta n. 0 asteisessa kelissä, moottorinlämmitin ("lohkolämppäri") oli ollut aamulla muutaman tunnin käytössä. Nopeus tapahtumahetkellä noin 60km/h ja lämpömittari näytti asteikon alinta viivaa. Ilmoitus häipyi pian. Siitä pian moottoritielle siirtymisen jälkeen lämpömittarin lukema nousi suht nopeasti normaaliin 90-95 asteeseen.

Kysymys: tuleeko moottorin lämpömittarin ja tietokoneen moottorilämpötilan tieto samalta anturilta?

Onko joku muu törmännyt samaan? Itse tulkkasin sen satunnaiseksi häiriöksi. Jos on eri anturit niin sitten voi olla jotain muuta.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Onko tähän uusittu jo sähköinen termostaatti takaisin mekaaniseen?
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Ei ole. Ja tänään töihin lähtiessä aivan sama juttu. Mittari jumitti 60 asteen kohdalla ja hetken päästä nousi vauhdilla.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Itselle tulee ekana mieleen että kai syylarissa on nestepinnat kuten pitääkin? ???

Meinaan se että anturi (moottorin yläosassa) valittaa liian korkeasta lämpötilasta, viittaisi suureen ilmakuplaan systeemissä. Samaten tuo lämpömittarin jäpittäminen jossain kohtaa ja siitä äkillinen hyppäys kuumaksi selittyy vastaavalla ilmiöllä kun se moottorin pohjalla oleva vesitilkka lähtee lopulta kiertämään :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Heh joo juteltuani huollon työnjohtajan kanssa aloin tuota epäillä itsekin. Vilkaisin konepellin alta eikä nestepintaa näkynyt missään (lämmin moottori). Ihme kun ei tullut heti mieleen. Taitaa nestettä olla "haihtunut", viimeksi taisin loppusyksyllä katsoa tason  ::)  :-[. Pitääpä täytellä, kelpaakohan tavallinen kraanavesi tähän hätään? Tislattua akkuvettäkin on, kotona. Jäähdytinnestettä en uskalla ostaa kun en tiedä millaista vanha on, eikös noissa pidä olla tarkkana, vai voiko näkemättä sanoa jollain varmuudella millaista noissa on käytetty. Aikanaan Automaassa nesteet vaihdatettu.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2015, 11:47:25 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

antsu

  • Vieras
Jos pelkkää vettä lisäät, romahtaa pakkaskesto enkä minä ainakaan sellaista riskiä ottaisi näin talvella.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Jäähdytinnestettä en uskalla ostaa kun en tiedä millaista vanha on, eikös noissa pidä olla tarkkana, vai voiko näkemättä sanoa jollain varmuudella millaista noissa on käytetty.

Nenäliinaa, talouspaperia, Tops-puikkoa tms. käyttäen otat "näytteen" sieltä paisarista, kyllä siellä yleensä edes sen verran sitä nestettä on aina jäljellä ??? Mutta olettaisin että punaista lienee tuossakin ja kuten yllä jo sanottiin, pakkaskeston vuoksi en tuonne varsinkaan talvella pelkkää vettä lorottaisi. Se että jäähdytysnestettä on enempi kuin 1:1 suhteessa, ei ole haitaksi, mutta että sitä olisi vähempi niin aina on riski seoksen pakkaskestosta :-\

Tai sitten pelaat varman päälle ja hommaat Valvolinen Maxlifea, jota voi sekoittaa kaikkien kanssa http://www.motonet.fi/fi/tuote/609881/Valvoline-MaxLife-pakkasneste-1L-punainen 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Käytin pikahuollossa ja totesivat (ilmeisesti painetestin tuloksena) että syyläri vuotaa. Arvio n. 500€ (osa + nesteet+ vaihto). Ajattelin ehkä itse vaihtaa, syyläri motonetissä 150,- (merkkiliike 250,-). Siihen asti lisäillään nestettä. Kuulemma on jotain "Pösön omaa nestettä".

Onkohan joku vaihtanut itse syyläriä, onko paha rasti? Itse olen jo kertaalleen ilmastoinnin kennon vaihtanut ja flektin, mutten yhtään muista kuinka helposti tuo syyläri irtoaa. Pitääkö ostaa jotain muutakin tuon vaihtaakseen?

Tietääkö joku nestetilavuuden jos vaihtaisi saman tien kaiken?

Ja, mitä tuo jäähdytysnesteen näyte kertoo ja kenelle?
« Viimeksi muokattu: 27.01.2015, 14:05:46 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
"Näyte" kertoo sen nesteen värin, eri värisiä kun ei suositella keskenään sotkettaviksi. Mutta uusissa yleisimmin käytetään punaista G12 ja sitä tuonne omaan Sitruunaankin kippasin kun weban alaputki fixattiin. Itselläni menekki oli 5 litraa raakana kun ei ollut harmaintakaan aavistusta sen moottorissa vielä olevan nesteen pitoisuudesta. Vettä tuosta ainakin huuhdottiin läpi aikalailla ennen kuin korjaushommiin päästiin ja kokonaistilavuus tuossa on 10 litran luokkaa => oletettavasti on pakkaskesto nyt kohillaan, vaikka se moottoriin jäänyt olisi ollut ihan silkkaa vettäkin 8)

Ja tulihan tuo tuossa joku vko takaperin ihan käytännössä testattuakin, kun auto kävi Levillä -32 pakkasessa - no probs :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Peugeotissa on oranssin keltaiset, ainakin omissa olleet.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
No mulla olivat just pikahuollossa laittaneet turkoosia ja sellaista mullekin just pari litraa möivät, pösön ja sitikan leimat purkissa. Edellinen vaihto Automaassa (Espoo, ei ollut silloin enää Pösö-merkkihuolto, mutta entisiä huoltajia kai oli talossa) 3v sitten hihnan ja vesipunpun vaihdon yhteydessä. Silloin laitetusta nesteestä ei tietoa. Eritäin hämärä muistikuva edellisestä omasta tasontarkistuksesta että olisi ollut keltaista/punaista/tsp nestettä, mutta silloin taisi olla paisuntasäiliö (lähes) tyhjä joten muistikuva väristä ehkä epäselvä senkin takia (laitoin tuolloin vai vähän vettä).
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Sanoivat pikahuollossa noin litran laittaneensa, mutten tiedä arvion oikeellisuutta. Ainakin puoli litraa menee jo paisuntapönttöön. Joten jos noin on, suhteellisen pienestä vajauksesta tuo korkean moottorilämpötilan ilmoitus tulee (hyvä että tulee ilmoitus).

Tänä aamuna, paisuntasäiliön ollessa täysi, lämpömittari käyttäytyi aamulla samalla tavalla, mutta lämpövaroitusta ei tullut. Yön yli seisottuaan ja yhteensä 60km ajon jälkeen en vielä huomannut pinnan alentuneen.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Voisiko tuolla olla ilmakupla? Tuossa omassa C5 on ilmausnipat toinen heti termarin juuressa, toinen sisäkennon juuressa. Auto kuitenkin puskee kabiiniin lämpöä ihan normaalisti? Tuokin voisi ehkä selittää lämpömittarin pomppaamista jos sisälämpö saavuttaa halutun (autossa automaattinen ilmastointi?) ja näin se lämpö ei enää niin nopsaan moottorista haihdukaan => lämpömittari spurttaa kunnes termari aukeaa ???

Omassa C5 kun moottori on vielä lämmin niin että lämpömittarissa on tappeja tallessa, mutta kabiini jo kylmä ja autolla lähtee liikkeelle, niin aut.ilmastointi puskee lämmöt koneesta kabiiniin ja lämpömittarista lähtee näin pari tappia laakista 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

mika

  • Vieras
Auto: 2006 407 SW 2,0 Confort (EW10A).

Mulla aiheutti tuo lämpötilatunnistimen tiivisteestä nestevuoto (=ilmaa välilä järjestelmässä monien vaiheiden jälkeen), tuossa sen että lämpöviisari näytteli omiaan aikansa. Ensin vaihdoin lämpötilatunnistimen, asettui hetkeksi. Kohta lämpöviisari näytteli taas omiaan, termari vaihtoon, sähköisestä mekaaniseen, jonka jälkeen on pelannu lämpöviisari niin ku pittää. Helppo homma vaihtaa termari, eikä ole kalliskaan tuo mekaaninen. Huolella ilmaus perään. Taisin katkaista sahaten sähköisestä termarista "liittimen" roikkumaan jääneiden johdinten suojaksi.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Eipä tullut kysyttyä ilmasivatko samalla kun laittoivat nestettä lisää, luulisin että ilmasivat. Ainakin osasivat kertoa ilmausruuvien paikat kun sitä kysyin (yksi ylhäällä lämppärin letkussa ja toinen moottorin ilmanputsarin alla?). Täytyy vielä ilmata itse kertaalleen.

Lukemieni lukemattomien viestien perusteella sähköinen termari alkaa hajota niin että lämmöt jää liian alas tai viisari seilaa. Tää toimii vähän eri tavalla.

Tuohon lämpömittarin nousun hetkeen liittyi näissä kolmessa-neljässä tapauksessa se että vähän ennen kuin nousu alkoi, siirryin 60 tieltä motarille 100km/h nopeuteen. Ne parin päivän takaiset virheilmoitukset tulivat juuri ennen motarille siirtymistä. Luulisin siis että lämpömittarin nopeahko nousu on tuossa kohtaa ns. luonnollista näillä nollakeleillä. Ei se suorastaan pompsahda kuitenkaan (mittarikin itsessäänkin lienee vaimennettu), sanoisin että karkeasti arvioiden hieman alle viidessä minuutissa moottoritieajoa on viisari noussut 60 asteesta (alin viiva) normaaliin. Nousun näkee siis hyvin silmällä.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2015, 15:38:59 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207