Ongelma:
Auto: 1990 605 2,0 SRI (6BRFZ2/280, 260 000 km).
500 km sitten ilmeni muutamia pieniä teräviä nykäyksiä, moottorin varoitusvalo paloi nykäyksen jälkeen n. 5 s ja näitä nykäyksiä tuli 5 min sisään n. 10 kpl. Muuten toiminta erinomaista, talla pohjassa veti hyvin, ei ylimääräistä nyintää, ja nuokin loppuivat, ja 500 km ajoa täysin normaalisti perään. Muutamia sammutuksia ja starttejakin.
Seuraavana aamuna ei starttaa lainkaan, ei merkkiäkään. Ihan ekana vaihdoin sen sytytyksenohjauspalikan, kun varaosa on aina mukana, ei auttanut. Bensaa ei tullut, pumppu ei saa sähköä, mutta kun syötän pumpulle sähköä manuaalisesti, niin se hyrrää kivasti ja bensaa suihkuaa välistä, jos löystytän letkua, eli vika on luultavimmin jo releen ohjauspuolella. Kone ei kuitenkaan käynnisty, vaikka bensaa olisi tarjolla, eli pumpun ohjaus ei ole ainoa vika.
Luin vikakoodit: 13 ilman lämpötila-anturi ja 41 kampiakselin asentotunnistin, Pököteistä tietävä sanoi, että tuo 41 tulee melkein aina, vaikkei siinä olisi mitään vikaa. Nollasin koodit ja ne eivät tule uudestaan, mikä pistää epäilemään, että ne on jostain pidemmän ajan takaa, eivätkä välttämättä liity tähän ongelmaan.
Löysin pahoin palaneen releen ilmansuodatinboksin vieressä olevasta boksista, jossa kaksi relettä ja sulake. En tiedä, mikä rele se on, mutta vaihdoin uuteen, ei vaikutusta. Kaikki sulakkeet ok.
Perstuntumalta vaikuttaa siltä ikään kuin moottorinohjain luulisi jonkin olevan pahasti rikki niin, ettei se käynnistä bensapumppua eikä varmaan myöskään kipinää eikä suihkutusta, tosin kipinää enkä suihkutusta ole vielä tarkistanut, ne tsekkaan seuraavaksi, mutta jos joku olisi sattunut törmäämään juuri samaan vikaan...
Tiivistelmä:
- N. 10 kpl nopeita teräviä nykäyksiä, "K-valo" palaa aina 5 s, muuten ei mitään vikaa käynnissä.
- N. 500 km moitteetonta ajoa, sis. 2 starttia.
- Ei starttaa aamulla.
- Sytytyksenohjauspalikka kokeiltu vaihtaa.
- Vikakoodit 13 ja 41, mutta nollaamalla eivät tule takaisin.
- Bensapumppu ei käynnisty, mutta pumppu ok.
- Bensaa tulee, jos pumpun ohjauksen ohittaa, mutta ei silti starttaa.
- Palanut rele ilmansuodatinboksin vieressä vaihdettu.
Tekemättä:
- Kipinän tarkistus.
- Bensan suihkutuksen tarkistus.
Ratkaisu:
Nyt toimii. Hain Motonetistä uuden kampiakselin asentotunnistimen. Eli:
- Kampiakselin asentotunnistimen johto, liitin ja anturi itsessään rikki.
- Palanut rele mainitussa laatikossa.
Avasin huvikseni moottorinohjainlaatikonkin, mutta lähinnä omasta mielenkiinnosta. Ihan hauskaa kasari-ysärielektroniikkaa. Sitä ihmettelen, että vesi- tai edes pölytiivis tuo boksi ei ole ja piirilevykin on suojalakkaamaton. Ei sillä, täysin puhtaana on säilynyt, ylimääräinen muovilaatikko auttaa, vaikkei sekään ole tiivis.