Kirjoittaja Aihe: 407 - Virheilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)  (Luettu 76662 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

selevio

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #105 : 11.07.2013, 16:27:29 »
Auto: 2006 407 1,6 HDi 110 Olympia (340 000 km).

Vikakoodi P0489 mikähän mahtaa olla. Tuli uudelleen kuittauksen jälkeen.  >:(

Jouna

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #106 : 13.07.2013, 10:43:19 »
Google haku koodi+peugeot= P0489 - Electric EGR valve position copy signal
Intermittent
Valve opening too larg

Vaille

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #107 : 08.01.2014, 22:44:47 »
Auto: 2004 407 2,0 HDi 136 (VF36DRHRH21089629).

Elikkäs tosiaan moottorin vikavalo on palanut nytten kohta parisen viikkoa ja olen yrittänyt ettiä apua jo ties mistä mutta en ole löytänyt vielä yhtään toimivaa ratkaisua. Olen kattonut mahdolliset virhekoodit autosnap diagnostiikka laitteella josta olen saanut ulos seuraavat koodit:

P1358
P2408 fuel cap sensor/switch circuit
P2563 turbocharger boost control position sensor or circuit range/performance

Ongelmallisen tästä tekee sen, että kaikki nämä korjautuvat hetkeksi resetoimalla virheet ja moottorin vikavalo katoaa, jolloin en usko että EGR tai mikään muu olisi hajonnut. Voisiko vika olla siis sensoreissa ja jos on niissä onko ne vaikea vaihtaa itse?

Sen vielä lisään tähän että autostaa katoaa tehot ylemmillä kierroksilla mutta palautuvat, kun nollaa vikakoodit jos se auttaa yhtään tämän asian ratkasemisessa
« Viimeksi muokattu: 08.01.2014, 22:59:39 kirjoittanut Vaille »

aran

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #108 : 13.04.2014, 10:40:33 »
Auto: 2004 407 SW 2,0 HDi.

Ajoneuvossa on palanut kyseinen vikailmoitus eli Depollution system faulty.

Autossa hajosi kansi vuosi sitten jakopään vaihdon jälkeen ja autoon asennettiin vaihtomoottori.

Auto on toiminut aivan normaalisti, ei tehonhäviöitä ei nykimisiä kuin satunnaisesti. Välillä vikavalo poistui itsestään, mutta yleensä palaa jatkuvana.

Nyt sain aikaiseksi luettua vikakoodit ja antaa seuraavat koodit:

- P1589 TCU Unable To Control Desired Throttle Angle
- P0472 Pakokaasyläaineensäädin Sensori Alhainen

Noi siis googlettamalla.

Oletin, että valo voisi johtua EGR:n ongelmista. Sitten aloin epäilemään hiukkassuodatinta, mutta onko kenelläkään parempaa arvausta mihin kannattaisi suunnata epäilyt? Ei huvita viedä autoa Peugeotille ja antaa vapaita käsiä vaihdella osia.

atakuja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 407 - Virheilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #109 : 13.04.2014, 15:37:27 »
Mielestäni tuohon vikailmoitukseen ei kannata reagoida mitenkään. Se on tavaramerkki 407 autoissa. Vika palautuu jokatapauksessa, vaikka sen nollaa pois välillä. Itsekseen vikavalo sammuu noin parissa päivässä muutaman käynistyksen jälkeen. Vikavalon sytyttänyt häiriö on poistunut samantien.

Itse olen uskotellut, että polttoaineen syöttöjärjestelää valvovat tunnistimet ovat niin herkkiä, että pienikin kaasupolkimen epämääräinen jatkuva liikuttelu voi aiheuttaa tuon hetkellisen vian.
3/2020 3008 BlueHdi 120 Allure EAT6 -17
9/2017 - 2020 508 1,6 e-Hdi 115 SW  FAB Active Business -13
2015 - 2017  407 1,6 Hdi SW FAP Executive Business -09
2009 - 2014 407 1,6 Hdi SW FAP Olympia -06
1992 - 2002 405 1,6 GR -89

aran

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #110 : 13.04.2014, 17:33:48 »
Vikavalo on palanut nyt n.9kk, joten todennäköisesti siihen on jokin syy. Nollasin vikakoodit pari kertaa eilen ja aina ne vain tulevat uudelleen. Joten jos jollakin on antaa vinkkiä niin otan vihjeitä vastaan.

Suhari

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #111 : 20.12.2014, 17:19:13 »
Auto: 2007 407 1,6 HDi (145 000 km).

Auto jätti kesällä tienposkeen ja kyseinen teksti ilmestyi näyttöön. Ei käynnistynyt ja hinaus Tampereen Autokeskukseen Hatanpäälle. Kolmen viikon päähän vianetsijälle aika, eli niin kauan ilman autoa. Ilmoitettuna päivänä meille soitettiin, että auto on kunnossa. Lasku n. 230 e. Kysyin, mitä tehtiin. Vikakoodit luettu ja nollattu ja järjestelmä kehottanut vaihtamaan jonkin liittimen, joka oli vaihdettu. Kysyin, oliko vika siinä liittimessä, niin sanottiin, että mahdollisesti. Kolmen kuukauden kuluttua auto alkoi taas sammuilemaan ja sama teksti näyttöön. Jäi epävarma olo.

Matkustelia

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #112 : 20.12.2014, 22:03:29 »
Kysyitkö mitä vika koodeja löytyi?Liittyykö ajonestoon?Voisko olla pelkkä liitin? Mikä liitin vaihdettiin?

Suhari

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #113 : 21.12.2014, 18:27:47 »
Tarkemmin en osannut korjaamolla vikakoodeja kysellä ja liittimenkin tiedot unohtui saman tien kun se kerrottiin. Kävin vikojen uusiuduttua kyselemässä Autokeskuksessa uudelleen apua. Samalle päivälle olisi kuulemma löytynyt nyt vikakoodien luenta hintaan 98€. En jättänyt.

Epätoivoisena kävin naapurissa Laakkosella katselemassa kokonaan uutta autoa. Rakkaasta Pösöstäni lupasivat 5600 €. En suostunut. Laakkosen myyjälle kerroin viasta ja hän sanoi, että kyseessä on varmasti egr-venttiili. Se kuulemma menee juuri noitten ajomäärien kohdalla.

Suhari

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #114 : 03.01.2015, 21:36:49 »
Motonetissä olisi egr-venttiili hintaan 299, mutta arastelen ryhtyä vaihtotyöhön. Paikallinen yksityinen korjaamo ei halunnut antaa hinta-arviota vaihtotyöstä. He sanoivat myös haluavansa tutkia ensin vikoja. En jättänyt. Miksiköhän selkeän hinnan antaminen on niin vaikeaa. Luulisi ammattimiesten tietävän, kuinka kauan missäkin työssä menee. Usein autokorjaamoissa asioidessa tulee tunne, että hekin ovat yhtä käsi päässä kuin autoilijakin, jonka ammattitaito on taas toisaalla.

Häiriö on toistaiseksi pysynyt poissa, kun annoin kunnolla hanaa. Huudatin moottoria punaisen rajoilla jonkin aikaa. Ehkä venttiilin toiminta vetreytyi.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 407 - Virheilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #115 : 03.01.2015, 22:31:29 »
EGR-venttiilejä saa reilusti alle kahteen sataan esim. Saksasta ebayn kautta. Uusi venttiili pitää muuten tietääkseni sitten sopeuttaa vaihdon jälkeen, siitä ei nyrkkipajat ymmärrä hölkkäsenpöläystä. Toimenpide vaatii käsittääkseni merkkiliikkeen testeriä.

EGR:n toimintahäiriöistä kyllä jää vikakoodi muistiin, itse en ihan mututuntumalta vaihtaisi.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

atakuja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 407 - Virheilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #116 : 05.01.2015, 19:10:28 »
En ole yhtään viestiä aikaisemmin lukenut, että kyseinen vikailmoitus "depollution system faulty" olisi jättänyt auton tien poskeen. Tuo on varsin yleinen vikailmoitus palstankin mukaan ja koskee sekä bensa- että dieselmalleja. Minulla on kokemusta vain 1,6 Hdi (DV6 TED4) moottorilla varustetusta vm 2006 407:sta. Ajelin vuosia, vaikka tuo ilmoitus välillä näyttöön ilmestyi. Yleensä se tuli kiihdytystilanteessa kun kaasupoljinta painoi hieman reippaammin. Moottori menee samalla ns "safety modeen" ja kierrosluku rajoitetaan 3000 rmp/min tasolle.

Vika poistui aina noin 5-10 starttauskerran jälkeen eikä autossa ollut mitään ajossa huomattavaa vikaa vikailmoituksen sammumisen jälkeen. Tuo ei ole kovin vakava vika, eikä siihen tavitse mielestäni merkkihuoltoa vaivata. Vika saattaa hyvinkin olla EGR-venttiilissä ja ainakin nuorimmissa vuosimalleissa on kait tehty myös takuuvaihtoja.

Jonkin liittimen piikkiin laittaminen kuullostaa hieman oudolta, ilmeisesti autostasi ei löydetty mitään oleellista vikaa.
3/2020 3008 BlueHdi 120 Allure EAT6 -17
9/2017 - 2020 508 1,6 e-Hdi 115 SW  FAB Active Business -13
2015 - 2017  407 1,6 Hdi SW FAP Executive Business -09
2009 - 2014 407 1,6 Hdi SW FAP Olympia -06
1992 - 2002 405 1,6 GR -89

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 407 - Virheilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #117 : 05.01.2015, 21:10:20 »
Niin tuosta Depollution system fault ilmoituksestahan ei pysty päättelemään muuta kuin että vika liittyy jotenkin päästöihin. Jos diesel auto sammuu/ei lähde käyntiin kyseisen ilmoituksen kera niin yleensähän vika on EGR venttiilissä, toki muitakin vaihtoehtoja on.
Pitäisihän kuitissa lukea mikä liitin oli vaihdettu, sekä yleensä vikakooditkin.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

juie

  • Vieras
Vs: 407 - Virheilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #118 : 05.01.2015, 22:29:43 »
Mulla oli tuo sama vika ja syy oli 1. suuttimen liitin hapettunut. Tarinaa meikäläiseltä on jossain nykimis ketjussa, en vain nyt löydä sitä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info