Kirjoittaja Aihe: 406 - Vetoakselin suojakumin vaihto  (Luettu 5993 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vetu

  • Vieras
406 - Vetoakselin suojakumin vaihto
« : 27.07.2010, 18:40:24 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi.

Moro vaan kaikille. Tuossa korjailin autoa, vaihtelin koiranluut, raidetangon päät ja alapallonivelet eteen. Muuten asennukset sujuivat ongelmitta, mutta onnistuin puhkaisemaan kuskin puoleisen vetoakselin suojakumin ruuvarilla.

Eli: miten tuo suojakumi vaihdetaan? Muista topiceista sain selville, että vetoakseli tarvitsee irrottaa kokonaan vaihteistosta? Vaihteistoöljyt tulevat tällöin varmaankin ulos? Ostin tuollaisen alkuperäisen suojakumin pidemmän eliniän toivossa, mutta asennukset ilmeisesti ovat haastavempiä kuin päälle vedettävässä...

Kysymyksiä:

- Missä tässä on vaihteiston täyttö- ja poistoproput ja millä avaimella ne aukeavat? (moottori 2.0 hdi, vaihteistosta en tiedä muutakuin että 5-vaihteinen manuaali, pakki vitosen alla)
-Miten se vetoakseli purkaantuu?
-Tuleeko vetoakseli ihan vetämällä pois vaihteistosta?
-Eikö tässä ole renkaan navan mutteri luokkaa 35 mm?
-Mikä on nopein tapa irrottaa vetoakseli? (siis mitä kaikkea tarvitsee avata?)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vetoakselin suojakumin vaihto
« Vastaus #1 : 28.07.2010, 00:56:23 »
vetoakseli tarvitsee irrottaa kokonaan vaihteistosta? Vaihteistoöljyt tulevat tällöin varmaankin ulos?

Kyllä, vaihteistoöljyt pitää siis vaihtaa.

- Missä tässä on vaihteiston täyttö- ja poistoproput ja millä avaimella ne aukeavat?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6777.0

Kuten em. viestiketjusta selviää, käytetty vaihteisto (BE4R, ML5T tai ML5C) ja siten aukkojen sijainti ja oikea öljymäärä riippuvat autosi moottorin tarkemmasta tyypistä ja valmistusajankohdasta. Onko auton moottori DW10TD (RHY, HDi 90) vai DW10ATED (RHZ, HDi 110 tai RHS, HDi FAP)? VF3-alkuisesta valmistenumerosta selviää tuo ja moni muukin asia, joten sen ilmoittaminen helpottaisi asian selvittämistä oleellisesti (vaikka yksityisviestinä, jollei julkisesti).

BE:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23491.0

ML5T ja ML5C:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6777.msg127561#msg127561
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6777.msg157964#msg157964
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6777.msg155436#msg155436
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vetoakselin suojakumin vaihto
« Vastaus #2 : 28.07.2010, 01:16:10 »
-Eikö tässä ole renkaan navan mutteri luokkaa 35 mm?

Etupään napamutteri on 35 mm:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18191.msg194187#msg194187

-Tuleeko vetoakseli ihan vetämällä pois vaihteistosta?

Kyllä.

-Miten se vetoakseli purkaantuu?

Luultavasti suunnilleen samalla tavalla kuin monissa muissakin Peugeotin käyttämisssä vetoakseleissa, mutta en tosin ole 406:n vetoakseleita tutkinut:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6503.msg161601#msg161601

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0
406 (1. mallisarja), vetoakselit
406 (2. mallisarja), vetoakselit

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43580.0

Haynesin tai Alfamerin korjausopas olisi varmaan hyödyllinen hankinta, siitä selviävät perustoimenpiteet:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=33000.0
« Viimeksi muokattu: 28.07.2010, 01:24:17 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - Vetoakselin suojakumin vaihto
« Vastaus #3 : 29.07.2010, 09:55:44 »
Vaihteistoöljyt tulevat tällöin varmaankin ulos? Jos ei ole tarvetta vaihtaa öljyjä riittäää kun saat kulman riittävän ylös ja luotettavasti tuettua jotta voit työskennellä auton alla. Vetarin mutterin aukaisuun tarvitset 3/4 vääntimen , hylsy 36 mm 6-kulmanen toimii aivan hyvin.

Mokkis

  • Vieras
Vs: 406 - Vetoakselin suojakumin vaihto
« Vastaus #4 : 29.07.2010, 23:24:45 »
Oletko miettinyt päälle sellaisenaan vedettävää yleiskumia? Kysehän oli ulommasta suojakumista?

Itse vaihdoin talvella vasempaan vetariin kokeeksi tuollaisen nivelen ylitsevedettävän Motonetista. Maksoi ehkä päälle kympin ja on kestänyt talven jälkeen erinomaisesti.

Mietin vain, että onkohan joku ihan kokeillut laittaa noita ylitse vedettäviä ihan vetari paikallaan? Sen pitäisi nimittäin onnistua ihan hyvin ja muistaa käyttää katkaistua puolentoistalitran limsapulloa sovitteena runsaan vaseliinin kera. Nopeuttaisi operaatiota huomattavasti.

Itsellä on jo tuohon toiseen vetariin liian myöhäistä. Eli jos jollain sattuisi olemaan ylimäästäistä oikeanpuoleista vetaria 2.0 EW10J4:ään, niin ostaisin heti pois. Vanha kolisee jo paljon.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Vetoakselin suojakumin vaihto
« Vastaus #5 : 20.11.2018, 22:55:40 »
Auto: 1998 406 GW 2,0 (VF38ERFVE80548107).

Tuota pitäis vaihtaa oikealle puolelle kumi kun on niin koppura ettei pysy enää vaikk kuinka pnnkaa kiristää. Oliko niin että 406 lähtee lyömällä. Olen purkanut ja rasvannut nivelet joskus mutta en muista kyllä minkämallin sokka on tässä. Pitikö kaivaa sokka esille vai menikö lyömällä. Oliko hyviä vinkkejä mikä kumi olis hyvä. Akseli on 40 ja kehä 98.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 406 - Vetoakselin suojakumin vaihto
« Vastaus #6 : 21.11.2018, 22:26:56 »
Varmaan lyömällä lähtee mutta kuinka helposti, sitä ei tiedä. Jos irrotat koko akselin, kannatinlaakeri voi olla ruostunut tai hapettunut kannattimeen aika tiukasti kiinni. Se irtoaa parhaiten öljyproppu hylsyllä, kun sopiva neliskantti laitetaan kannatimen rungon ja tripodin väliinja väännetään räikällä, siinä on julma voima.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Vetoakselin suojakumin vaihto
« Vastaus #7 : 21.11.2018, 22:34:46 »
Ei kyllä ollu 03 pösössä yhtään tiukassa se laakeri,nyppäs vaan pois.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Vetoakselin suojakumin vaihto
« Vastaus #8 : 22.11.2018, 09:29:13 »
Noniin. Joskus luin sellaista nuortenkirjallisuutta missä tribodi oli sellainen avaruusolento ja poikakolmikko taisteli sitä vastaan ainakin kuuden kirjan verran. En tiiä paljonko täällä on kirjallisuuten tutustuneita mutta minusta se oli varsin mukaansatempaava ja innoitti minua. Muistan että irrotin vetoakselin kuutisen vuotta sitten ja nuukana miehenä laiton uudet vaseliinit ja se oli jo silloin aika kova se kumi. Muistaakseni laakeri ei lähtenyt iriti ja otin sen kannakkeineen irti. Se taisi juuri tulla kun moottoria liikutti kangella. Laitoin ruuvipenkkiin ja kopautin sen sisemmän kunnon tuurnalla ja moskalla. Mutta ajattelin että jos nyt ei ottaisi koko akselia irti vaan olisko helpompi ottaa kuulat pois ja purkaa nivel paikoilleen? Vai onko niin että sokka on näkyvissä? Ja silloin se lähtiisi niin helpoiten. Että saisi vain fossiiloituneen kumin vaihdettua. Mihin sinä sen neliötapin laitat tarkkaan ottaen? Tuli muuten mieleen että Hazetilla on jopa jousijalan levittämiseen soveltuva sitä varten tehty neliö tai siis suorakulmoitappi jota käytetään juuri kuvailemallasi tavalla. Niin ja sitten tullaan siihen että mitä kumia raati suosittelee? Paljonko alkuperäinen maksaa? Niin ja oliko jollakin mittoja siihen laakeriin kun kattlin että puuilossa oli laakereita muutaman euron kalppalehinttaan. Kyllä meillä on jopa se täällä Roissa. Täällähän on siis ihan kaikki. Onko se sitten mikään ihme kun kaikki aina haluaa tänne meille tulla.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2018, 09:52:32 kirjoittanut PeugeotDriver »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - Vetoakselin suojakumin vaihto
« Vastaus #9 : 22.11.2018, 22:33:15 »
Neopreenikuminen päälle vedettävä tarvike tuntuu kestävän auton iän. Jos nivelen haluaa irrottaa, niin nivelen ja akselin liittymä kohtaan tuurnalla kopauttamalla irtoaa suht' herkästi. Takaisinlaittaessa laittaa nippusiteen lukkorenkaan kohdalle, niin lukkorengas pysyy urassaan nivelen asennuksen aikana.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Vetoakselin suojakumin vaihto
« Vastaus #10 : 23.11.2018, 13:24:40 »
Eli se on semmonen neliskanttinen lukkorengas. Vai tarkottakko että se muuten pyöreä lukkorenkaan päät suorastaan pyrkivät pois lukitusurasta. Onko tuo lukitus näkyvissä vai se on siellä sisällä? Laakeri näkyy olevan 30X55-13 ja alkuperäinen on neljäkymppiä mikä ei kovin kallis ole jos mukaan tulee alkuperäiset kiristimet.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2018, 13:57:01 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Vetoakselin suojakumin vaihto
« Vastaus #11 : 24.11.2018, 20:28:29 »
Sain asentajalta parempaa tietoa. Eli näissä on sellainen pyöreä lukitusrengas ja täsmäkopautuksella pitäis lähteä. Ja oikea puoli on vielä kannatinlaakerin takana jollin pelkoa öljyn lurahtamisesta ei ole. Ostin ert 500017T suojamuovin ja ertcompany.com luettelon mukaan sen pitäisi sopia XU10J4R ja EW koneisen suurempaan akseliversioon. Mitat ovat 36, 86 ja 118 ja ovat 2 millin toleranssissa kun taas kauppiaan sivulla on ilmoitettu 38 ja 87 jotka on siis akelien mittoja. Eli se tulee siihen kohtaan missa akseli alkaa kapenemaan. Noniin nyt alkaa olemaan tarpeeksi tietoa niin voi sittenhuomenna mennä tekemään. Vähän kyllä tuntuu kovalta tämä thermoplastinen suojamuovi ja tehdas on Navarrassa niin eikö se ole sitä köyhää Etelää Espanjassa. Siellä seisoo tehdas jossain aavikolla 2010 perustettuna niin onkohan ne nyt ottaneet nämä ajoittain ankaratkin kylmät ilmat huomioon kun ovat muovireseptejä tehtaalla keittäneet. Voi voi sentään kun epäilykset heräsi vaikka kuinka myyjä kehaisi että tämä pitäisi olla sellainen kumimainen kun minusta taas tuntui muovimaiselta. No kauppahan on aina kauppaa. Täällä kun kattoo niin ne Espanjalaiset mitä täällä seikkailee niin ainakin pukeutuvat minusta hyvin, kohta liiankin lämpimasti kun ei tämä nyt sentään mikään pohjoisnapa ole. että tietoa pitäisi olla. Saapa nähdä miten kestää, se jää nähtävksi.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2018, 20:39:27 kirjoittanut PeugeotDriver »