Kirjoittaja Aihe: 406 - Tehottomuus (HDi)  (Luettu 3247 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
406 - Tehottomuus (HDi)
« : 15.01.2016, 17:23:35 »
Auto: 2004 406 2,0 HDi 110.

Itsellä on ongelmana, että kaasupohjassa 3000rpm jälkeen alkaa meno hidastuun, eli nyöksähtää ja sit pikkuisen vetää ja nyöksähtää ja vetää ja nyöksähtää. Veto on vajaata muutenkin siellä isommilla kierroksilla ja nimen omaan lämä tiskissä. Vika alkanut pikku hiljaa ja olenkin luullut, että alkaisko railin paineet käymään vähiin täyskaasulla ja tänään kävin luetuttaa vikakoodit niin oli seuraavat:

- P2299 kaasupolkimen asennon signaali, kaasupoljin juuttunut.
- 04004 unknow fault code
- P0235 Turboahtimen painesignaali, oikosulku akun+ napaan tai arvo liian korkea
- P0100 ilmamäärätunnistin, avoin/maavuoto
- P0571 jarrukatkaisin ei signaalia

Ne kuitattiin pois ja koe käytön aikana ei syttynyt vikavaloa mutta kun lähdin kotiin päin niin alkoi palaan ja en vihtinyt kiepata takas. Egr on mulla ollut pois käytöstä ja kun turbo alkoi olla semmoinen että tuli vasta mukaan 3000rpm jälkeen niin vaihdoin siihen egr solenoidin. Se vika meni sillä ohi niin viittaisko toi ahdin koodi siihen ja kyllä se ahtoputkikin kerran luiskahti pois kesken ajon.

Miten mitataan ilmamassamittari toiminta ohmit ja mistä navoista? Olis kyll tarkoitus käydä siellä uudestaan luetuttaa viat josko se sit selviäsi mutta sekin maksaa jos vaan tietäs miten IMM testataan kotona. Yleismittaria ei ole mutta eiköhän töissä sähkäri sen verta katso.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #1 : 15.01.2016, 18:30:46 »
Vikakoodeista ei oikein paljoa voi päätellä, jos ei tiedä mitkä on hetkellisiä ja mitkä jatkuvia.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

ATS

  • Vieras
Vs: 406 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #2 : 15.01.2016, 18:53:15 »
Ja pakkaslukemat oli? Oikeastaan taaskin tyypillisiä ilmoja kun akussa ei enään ole virtaa , tekee siis mitä tahansa vikailmoituksia näytölle/mittaritauluun. Mielestäni käyt nuo akun maa- plus-johdotukset läpi ja varsinkin selvität akun kunnon mittaamalla jossain mittarilla varustetussa paikassa. Kuinka vanha akku autossasi on? Jos yli viisi vuotta niin sitten saattaa hyvinkin olla vika siellä.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #3 : 15.01.2016, 19:13:28 »
Ongelma alkanut viime vuoden puolella pikku hiljaa jolloin oli vielä plus kelejä. Akku on muistaakseni pari vuotta vanha exiden pakkas akku (EN 610)? Täytyy käydä varailemassa autolle uusinta vikaluku.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

hdi tapio

  • Vieras
Vs: 406 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #4 : 15.01.2016, 21:03:00 »
Irrota ilmamassamittarin liitin, jos silloin toimii paremmin, on helpompi rajata vikoja pois. Kone menee liitin irrotettuna tehtaan oletussäädöille.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2016, 21:09:44 kirjoittanut hdi tapio »

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #5 : 16.01.2016, 10:56:39 »
Ensin kokeile IMM (vaihdoin juuri sen autooni kun aiheutti pintakaasulla nyhtämistä, ostin romulasta käytetyn) ja jos ei auta, tarkista että välijäähdyttimen yläpäässä oleva painetunistimen letku on kunnolla kiinni. Itselläni se letkun pää lepäsi vasten tunnistimen letkukiinnikettä ja se aiheutti ajoittain tehottomuutta. Vika löytyi vahingossa kun huomasin letkun olevan irti ja kiinnitettyäni sen hävisitehottomuus. Muutenkin kannattaa tutkia turbon ja koneen välinen letku ettei siellä ole letkuvikaa (vuoto, löysä liitos tai sisällä kudosvikaa).

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #6 : 16.01.2016, 14:43:31 »
Kyllä mää oon kanssa tavallinen kohopää.. Luin nyt ton maksukuitin mikä tuli auto.com lapun lisäksi niin siinä lukee, että uusinta startilla tuli ilmamassamittarin vikakoodi ja sitten toi 04004 unknown fault code. Toi ei lieneen ole moottoriin tai vaihteistoon liittyvä koodi mutta mikä ihme se voi olla. Tästä kylästä ei löydy ilmamassamittarille putsausainetta mutta ajoin lenkin ilman IMM niin se tekee sen nytkähdyksen silti. Veto on muuten vain hieman huonompi. Se nytkähdys ei ole kierroslukuun niinkään yhteydessä. Enempi kun kaasu on tietyn aikaa pohjassa. Jos lähet vejättään kolmosella 2500 nytkähtää 3100, jos 2800 nytkähtää 3300 ja oikeestaan veto loppuu aikalailla 4500 kohilla ja se nykiminen estää isommat kierrokset kolmosella. Nelosella nytkähti jossain 2600 ensimmäisen kerran ja enempiä ei uskalla tai nytkähtää pian kortti taskusta. 1 tai 2 vaihteella ei kerkee tehä mittään oiretta. :D Eikös railin paineista voisi näkyä jonkinlainen "P" koodi? Ja tämä ei ole semmoinen nyhtäminen vaan, että veto loppuu ihan kokonaan aivan olemattomaksi hetkeksi. Vaihdoin nyt sen oman solenoidin ahtimelle kun siinä on ollut egr solenoidi ja kokeilen päästä koeajolle kohta. Tässä solenoidissa oli ongelmana se, että ei antanut turboa mukaan vasta kuin 3000 jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2016, 15:30:33 kirjoittanut hartsa72 »
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #7 : 16.01.2016, 16:35:07 »
Jarrukliineriä tai kirkasta alkoholia löytynee kuitenkin kylästä kuin kylästä. Pääasia, ettei mitenkään mekaanisesti ala niitä herkkiä lankoja puhdistamaan.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #8 : 16.01.2016, 16:49:04 »
Noita on putsattu pumpulipuikolla ja millä' tahansa haihtuvalla tenulla, kyllä sitä koskea voi kun on järki päässä ja vakaa käsi.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 406 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #9 : 16.01.2016, 17:17:47 »
Oot varmaan kirurgi ammatiltaan  kun on  vakaa käsi ;) Yhdestä  ilmamasamittarista meni langat poikki pelkästään kosketuksesta. Sen jälkeen olen ollut tuon jarrusparyn kannalla.
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #10 : 16.01.2016, 17:26:14 »
Jarrukliineriä väittävät turhan voimakkaaksi aineeksi. Toi solenoidin vaihto taisi auttaa veto ongelmaan. Oli vain helkkarin liukasta testailla kun sataa lunta. Tämä solenoidi ei vaan herää kunnolla moottorijarrutuksesta, puolikaasulta lähtee. :D Vissiin kyseltävä vanhojen ja uusien hintaa.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #11 : 17.01.2016, 11:24:14 »
Noita on putsattu pumpulipuikolla ja millä' tahansa haihtuvalla tenulla, kyllä sitä koskea voi kun on järki päässä ja vakaa käsi.

Olen putsannut lankoja moniaita kertoja pumpulipuikolla ja pirtulla eikä yhtään lankaa ole katkennut. Omastani hajosi IMM:n ilman lämpötunnistin ja se sai aikaan nykimistä pintakaasulla.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #12 : 24.01.2016, 12:54:03 »
Putsasin kanssa ton ilmamassamittarin mutta vikavalon heittää edelleen. Taidan ostaa käytetyn mittarin siihen kun yhden löysin 8tkm ajetun, että olis uutta vastaava? Onkos kukaan ostanut uutta kyseistä osaa, että maksaa toi siemensin 5WK9 621 >PBT-GF30<  uutena.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

Hurulau

  • Vieras
Vs: 406 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #13 : 24.01.2016, 14:02:17 »
Mites ootko ruiskutellut CRC:tä tai vastaavaa niihin rintapellissä sijaitseviin alipaineventtiileihin (tai mikä lie virallinen nimi) joista toinen ohjaa turbon hukkaporttia ja toinen jotain muuta? Niihin menee noita alipaineletkuja. Ne jumitteli mulla ja auto teki just tota samaa. Noista on ollut juttua palstalla aiemmin.

Eli letkut irti ja pieni suihkaus crc,wd40 ym vastaavaa reijistä sisään? Itelläki 110hv koneisessa 406 ajoittain tehot hukassa kunnes saa kierrokset nouseen yli 3000 niin lähtee taas vetämään.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #14 : 24.01.2016, 15:58:42 »
Esim joo. Itte laittanut crc 5-56 tai jotain sinnepäin. ;D Mutta tuo, että alkaa vetämämään 3000 kohalla voipi johtua juuri IMM toimimattomuudesta. Mikäli tähän videoon on uskominen. Oma lontoo kyllä hiukan huono. :)
https://www.youtube.com/watch?v=tT8yHXJCjJI
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..