Kirjoittaja Aihe: 406 - Ajoittain korkea tyhjäkäynti (EW)  (Luettu 2827 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tertsi

  • Vieras
406 - Ajoittain korkea tyhjäkäynti (EW)
« : 29.09.2018, 11:42:31 »
Auto: 1999 406 GW 2,0 (EW10J4, n. 300 000 km).

Toisinaan tyhjäkäynti jää 1500RPM paikkeille huutamaan. Oire ei ole aina, mutta tyyliin joka toinen päivä. Joskus kun hetken odottelee niin kierrokset saattaa laskea normaaliin tyhjäkäyntiin. Auto kyllä käy tosi nätisti, mutta tyhjäkäynti jää korkealle.

Seuraavia yritetty;

Kaasuvaijeri ei takertele. Joskus käy myös niin että tyhjäkäynti nousee normaalista korkealle vaikka kukaan ei istuisi kuskin paikalla, eli ei kaasupoljinjohdannainen vika?

Moottorin ja ulkolämpötilan ei ole väliä, +30 tai pikkupakkanen, ei väliä. Myöskin joskus heti kylmänä käynnistettäessä huutaa, joskus ei, joskus ajon jälkeen, joskus ei.

Tyhjäkäyntimoottorin vaihdoin ja sopeutin, ei ollut vaikutusta.

Irrottelin koko kaasuläppäkotelon ja putsailin sen sekä liittimet sen ympäriltä, samalla oli akku irti yön yli. Tämän jälkeen toimi muutaman kuukauden moitteetta. Nyt koitin samaa temppua uudestaan, mutta ei vaikuttanut enää millään tavalla.

Peugeot planetilla koitin lukea anturidataa mutta vika ei tietty juuri silloin ollut päällä ja kaikki näytti suht järkevältä tietty sillon. Auto ei ole minun enkä pääse kovin usein lukemaan tietoja, helpottaisi varmaan kun näkisi vikatilassa että mitä dataa silloin tulee.

Yksi mitä mietin on että jos jokin letku on irronnut tankin ja kaasuläpän välillä ja solenoidin ollessa auki tulisi ilmavuoto? Onko haittaa jos sen letkun irrottaa kaasuläpältä ja tukkii kaasuläppäkoteloon jääneen reiän?

Muita ideoita?

Tertsi

  • Vieras
Vs: 406 - Ajoittain korkea tyhjäkäynti (EW)
« Vastaus #1 : 29.09.2018, 14:43:02 »
Tuli tilaisuus ajella autolla hetki läppäri kytkettynä, alkuun tuttu juttu että kaikki toimi halutulla tavalla. Kuitenkin pienen matkan taituttua tuntui että moottorijarrutus ei ole entisensä, ja kytkintä painaessa varmistui että kierrokset jäävät ylös.

Nyt taitaa olla ajatus mikä autossa voisi olla. Kaasun asentotunnistin toimii periaatteessa ihan viisaasti, mutta alin jännite mitä koneelta luin oli 647mV kun ohjeen mukaan idlellä pitäisi olla jonkin verran alle 600mV. Välillä jännite jäi johonkin 660-670mV tienoille. Kun vika oli päällä, kaasun asennossa luki mid-throttle ja kun vika oli poissa, sanoi että idling. Tämähän ei vielä itsessään selitä tyhjäkäynnin nousua, mutta katselin että kun auto on idling-tilassa, tyhjäkäyntimoottorin asento oli jotain 40 askelta ja kun kaasua alkaa painamaan niin arvo nousee jopa 80 askeleeseen. Tämä varmaan siitä syystä että kun kierroksilta pudottaa nopeasti tyhjäkäynnille niin ei ole vaaraa että auto sammuu vaan tyhjäkäynti laskee hiljalleen normaaliin? Mutta tässä tapauksessa kun auto kuvittelee kaasun olevan hieman painettuna koko ajan, ei askelmoottoria päästetä laskemaan tyhjäkäynnille sopivaan kohtaan?

Säädettävä tuo anturi ei taida olla? Mutta koska jännite nousee järkevästi kaasua painettaessa ja auto toimii muuten oikein, taidan koittaa jollakin konstilla kikkailla niin että saisin tuon idlen jännitteen tippumaan tuohon 600mV paikkeille.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 406 - Ajoittain korkea tyhjäkäynti (EW)
« Vastaus #2 : 29.09.2018, 15:02:10 »
Kyllähän tuo vaikuttaa siltä, että kaasun asentotunnistimen potentiometri alkaa olemaan lopussa. Monasti noissa on käytetty hiilikalvovastusta jonka laahain aikaa myöten kuluttaa tuon vastuksen puhki. Tätä ennen vastusarvo alkaa muuttumaan eikä se pysy vakiona kuten sen pitäisi. Tämän johdosta auto kuvittelee toisinaan, että kaasua painetaan ja toisinaan kaikki toimii normaalisti.

Eikös tuollaisen asennontunnistimen saa vaihdetuksi, ainakin joissain Peugeoteissa tuo on irroitettavissa ja aika helppo ja jopa halpa vaihtaa?

Tertsi

  • Vieras
Vs: 406 - Ajoittain korkea tyhjäkäynti (EW)
« Vastaus #3 : 29.09.2018, 16:41:03 »
Anturi on kyllä irroitettavissa, mutta varaosatiskillä anturia kysyttäessä totesivat että koko kaasuläppäkotelo tulee mukana ja hintaa n. 500 e. Anturista löytyvillä numeroilla ei löytynyt kuin käytettyjä osia. XU-koneisiin anturia tarjottiin erillään.

Tutkimukset jatkuu.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 406 - Ajoittain korkea tyhjäkäynti (EW)
« Vastaus #4 : 29.09.2018, 17:39:59 »
Ei ole enää laahaintyyppinen anturi. Saattaa perustua tunnistus magnetismiin. Onko Kaasuvaijeri sopivan löysällä, että läppä sulkeutuu rajoittimeensa? Joskus hifistelin ja viilasin kiinnitysreikiä sopivan jännitteen aikaansaamiseksi läppä suljettuna. Taisi jännitteestä olla myös eroa koneen käydessä ja sammuksissa. Sekä silloin tällöin muutamien millvolttien pomppuja. Onhan tuohon olemassa pikafiksinä kaasuläpän sopeutus, jolla eculle osoitetaan raja-arvot. Virrat pois ja lappu lattiaan, kytketään sytytysvirta kaasu edelleen painettuna pohjaan.  Hetken kuluttua jalka pois kaasulta ja jonkin ajan kuluttua virrat pois. Mitään maagisia sekuntimääriä en noihin hetkiin osaa sanoa, kunhan ei hötkyile.

Tertsi

  • Vieras
Vs: 406 - Ajoittain korkea tyhjäkäynti (EW)
« Vastaus #5 : 30.09.2018, 18:36:54 »
Tuo sopeutus olis voinukin toimia. Ehdin jo tehdä ton kiinnitysreikien viilaamisen ja sain tiputettua jännitteen 600mV tienoille. Katsotaan miltä vaikuttaa kun kilometrejä kuluu taas.

Tertsi

  • Vieras
Vs: 406 - Ajoittain korkea tyhjäkäynti (EW)
« Vastaus #6 : 01.10.2018, 04:02:19 »
Ainiin ja jäi kommentoimatta tuohon vaijeriasiaan että ei tosiaan ole liian kireässä, läppä sulkeutuu täysin kaasun ollessa ylhäällä. Vaijeri ei myöskään takertele, kulkee nätisti kuoressaan.

Autolla nyt ajettu noin 50km tuon säätämisen jälkeen, eikä ainakaan vielä ole vika uusiutunut. Tosin toimihan tuo välillä pitkiäkin aikoja ihan hyvin. Jos oire vielä palaa niin tuo sopeutus voisi olla kokeilemisen arvoinen.

Tertsi

  • Vieras
Vs: 406 - Ajoittain korkea tyhjäkäynti (EW)
« Vastaus #7 : 12.10.2018, 20:26:04 »
Eipä tuo ollutkaan mikään pitkäikäinen ratkaisu, tyhjäkäynti toimi hyvin tyyliin ensimmäisen viikon mutta nyt nousee ajoittain sinne 1500rpm. Lisäksi muutaman kerran kävi niin että kylmäkäynnistyksen jälkeen auto kävi sekunnin-pari ja sitten sammahti, lähti kyllä käymään heti kun starttasi uudestaan. Rengaskin puhkesi mutta sitä ei uskalla pistää saman ongelman piikkiin?

Läppärillä en ole päässyt tutkimaan asiaa, mutta oletan että ongelma on sama kun aiemminkin, eli TPS:n jännite kaasu ylhäällä on liian korkea. Voiko anturissa olla jotakin joka jumittaa, että vaikka kaasuläppä olisikin kiinni niin anturi ei palaudu asentoonsa? Onko kukaan koskaan purkanut kyseistä anturia, voiko sitä putsata?

Tuntuu erikoiselta että jännite jää nimenomaan liian suureksi, äkkiä voisi kuvitella että ongelmien ilmetessä vastus lisääntyisi ja jännite pikemmin laskisi?

Vallu

  • Vieras
Vs: 406 - Ajoittain korkea tyhjäkäynti (EW)
« Vastaus #8 : 14.10.2018, 08:50:02 »
Löytyisikö netistä jostain purkuautosta edullista asentoanturia vianhakuun, niin saisit vähän vertailutietoa?

Tertsi

  • Vieras
Vs: 406 - Ajoittain korkea tyhjäkäynti (EW)
« Vastaus #9 : 22.10.2018, 17:33:23 »
Hommasin käytetyn anturin, mutten vielä asentanut paikalleen. Autosta oli akku irti reilun vuorokauden jonka jälkeen koitin tuota alkuperäisen anturin sopeuttamista, laihoin tuloksin. Prenkkasi melkein heti kun lähti liikkeelle. Mutta nyt on vika loistanut poissaolollaan reilun viikon taas, ainoa mitä on tehty eri tavalla niin ilmastointi on ollut poiskytkettynä. Sehän nostaa myös tyhjäkäyntiä hieman. Mutta silti jotenkin vaikea kuvitella että se sotkisi aivan samalla tavalla tyhjäkäyntiä kun kaasun asentotunnistimen liian korkea jännite.

Tutkimukset jatkuvat, kokeillaan taas ilmastointi päällä että mitä tekee, ja jossain kohtaa vaihtelen tuon toisen anturin paikalleen.

Vallu

  • Vieras
Vs: 406 - Ajoittain korkea tyhjäkäynti (EW)
« Vastaus #10 : 26.10.2018, 06:05:34 »
En tunne rakennetta mutta eihän imuvuotoa esiinny läppärungon ja kannen välillä? Epätiivis laippa tai halkeama jos on muovinen imusarja tjms.

Tertsi

  • Vieras
Vs: 406 - Ajoittain korkea tyhjäkäynti (EW)
« Vastaus #11 : 28.10.2018, 11:23:37 »
Taas on viikko vierähtänyt, ilmastointi on ollut päällä mutta auto on pelannut hyvin.

Imusarja taisi olla muovinen, läppärungon tiivistin kyllä imusarjaan mutta sen pidemmälle en imuvuotojen mahdollisuutta tarkastellut. Vika lie kuitenkin sähköpuolella, joko anturissa, johtosarjassa tai ecussa, mutta nyt kun auto pelaa niin ei viitsi kokeilla mitään ylimäärästä. Kunhan prenkkaaminen taas alkaa niin kokeilen tuolla toisella anturilla.