Kirjoittaja Aihe: 406 - Nokka-akselin asentotunnistimen sijainti (HDi)  (Luettu 4136 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Auto: 2003 406 2,0 HDi.

Antaa vikakoodin: P0341 Camshaft Position Sensor A Circuit Range / Performance Bank 1 or Single Sensor. Noin kuukausi sitten oli muutama kerta vaikea lähteä liikkeelle, kun ei antanut mitään tehoa alle 1000 kierroksen. Ei ole sen jälkeen oireillut, mutta vikakoodi palaa aina takaisin nollauksen jälkeen. Tuntuu kuitenkin, että parasta olisi korjata koneen varmatoimisuuden vuoksi. Etsin netistä useammallakin haulla, mutta mitään vastausta ei ollut kyseisen anturin sijainnista. Voisiko joku neuvoa anturin tarkan sijainnin. Kiitos.  :)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: 406 - Nokka-akselin asentotunnistimen sijainti (HDi)
« Vastaus #1 : 13.11.2018, 21:49:25 »
Mielestäni se on jakopään päässä jossain venttiilikopan tiivisteen ulkopuolella eli öljyttömässä tilassa. Olisko ottanut signaalin hihnapyörästä. Jos sen ruuvi on löysällä, voi vika olla siinäkin.

Miihhali

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
Vs: 406 - Nokka-akselin asentotunnistimen sijainti (HDi)
« Vastaus #2 : 13.11.2018, 22:25:37 »
Joo sielä se on öljyntäyttö korkin takana.
Peugeot 307 SW HDi110 2003
Peugeot 605 2.0 16V "SV" 1996
Peugeot 607 2.0 HDi136 2007
purkuautot (407sw + 307sw + 605)

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin asentotunnistimen sijainti (HDi)
« Vastaus #3 : 14.11.2018, 10:30:11 »
Edestä katsottuna öljykorkin vasemmalla puolella suoraan sounhoodin alla. Katso ensin välys nokan hihnapyörään ja myös johtoliitin. Jos ei auta niin anturi vaihtoon, on helppo vaihtaa.

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 406 - Nokka-akselin asentotunnistimen sijainti (HDi)
« Vastaus #4 : 16.11.2018, 05:44:13 »
Kiitos kummallekin ohjeista. Siellähän se oli nokka-akselin hammaspyörän takana, moottorin puolella. Puhdistin magneettianturin, asensin elementin lähemmäksi hammaspyörää ruuvin rei'än antamissa rajoissa, laitoin crc:tä liittimeen, mutta ei auttanut. Täytyy ostaa uusi n. 30€. Siinäkin magneettianturissa on varmaan metritolkulla ohuen ohutta kuparilankaa sisällä, kuten oli takajarrun ABS-anturissa, joka hajosi hakatessani sitä irti. Se käämitty lankahan voi olla poikki. (Takajarrun anturin tapin oli hajottanut irtiruostuneet käsijarrukenkien kiinnikejouset). Koska moottori toimii, niin varmaankin siellä on toinenkin asentotunnistin, mutta kampiakselille. Olisikohan se siinä vaihteiston ja moottorin välissä, yläpuolella, oikein piilokohdassa, kuten aiemmin nettiä selaillessani löysin, koskien monia PSA:n moottoreita.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2018, 05:48:13 kirjoittanut Tim »

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 406 - Nokka-akselin asentotunnistimen sijainti (HDi)
« Vastaus #5 : 16.11.2018, 15:33:09 »
Ostin Boschin nokka-akselin asentotunnistimen,35€, kokeilin sitä moniin eri asentoihin ja etäisyyksille, mutta aina vaan sama vikakoodi ilmaantuu. Johto on kyllä ehjä. Mennään sitten kampiakselin asentotunnistimen varassa.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin asentotunnistimen sijainti (HDi)
« Vastaus #6 : 17.11.2018, 10:17:46 »
Epäilen kampuran asentotunnistimen vikaa koska sen vikaantuminen sammuttaa moottorin heti. Tarkasta nokkaanturin johto ettei ole hankautumia havaittavissa.

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 406 - Nokka-akselin asentotunnistimen sijainti (HDi)
« Vastaus #7 : 17.11.2018, 11:23:00 »
Täytyy vielä tarkistaa johto paremmin. Vaihdoin tosin nokkahihnan vähän alle vuosi sitten ja myös kampiakselille tulevan hammaspyörän sekä apulaitehihnapyörän koska pultti oli löystynyt ja hammaspyörään oli tullut hankaumaa. Löysin neuvojen avulla lopulta ajoitusreiänkin, joten ajoitukset on kohdallaan. Citroen foorumilla ja jollain englanninkielisellä palstalla oli puhetta siitä, että jos hammaspyörä on siinä kiilaurassaan hieman eri asennossa (rako on leveämpi hammaspyörässä kuin kiila), niin nokan anturi ja kammen anturi antavat ristiriitaista tulosta. Epäilen kuitenkin tuota tietoa, koska venynyt hihnakin aiheuttaisi saman ristiriidan. Aion kuitenkin tehdä siihen aiempaan nokan anturiin leveämmän asennusreiän, jotta voi kokeilla hieman eri asentoihin. Kun ei tullut katsotuksi vikakoodeja silloin vuosi sitten hihnan vaihdon jälkeen. Tämä nokan anturin vika ei sytytä mittariston varoitusvaloa.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin asentotunnistimen sijainti (HDi)
« Vastaus #8 : 17.11.2018, 16:01:29 »
Tietääkseni kampiakselin hammaspyörän kiilaura on aina hieman väljä, siksi hihnanvaihto-ohjeessa kerrotaan kumpaan laitaan löysä laitetaan.
Minulla taisi olla jokin tuontyyppinen herja aina kun testerillä tutkin vikakoodeja, joku synkronointi se oli mutta kun se ei mihinkään vaikuttanut, annoin sen asian olla ja hyvin pelitti moniaita kymmeniä tuhansia kilometrejä. Jos vian poisti, se tuli heti ekalla käynnistyksellä takaisin.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Nokka-akselin asentotunnistimen sijainti (HDi)
« Vastaus #9 : 17.11.2018, 20:19:47 »
Välys kiilaurassa pitääkin olla ja asennus ohjeen mukaan niinkuin edellisessäkin viestissä mainittiin. Ilman tuota välystä ja oikeaa vaihtotapaa ei ajoitusta saa absoluuttisesti kohdalleen. Jakohihnahan taas oikein asennettuna ei käytännössä veny luvatun käyttöaikansa puitteissa niin paljoa että vaikuttaisi ajoitukseen.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406 - Nokka-akselin asentotunnistimen sijainti (HDi)
« Vastaus #10 : 17.11.2018, 20:27:27 »
Itselläni oli sama vika aikanaan C5 2.0hdi:ssä. Vika aiheutti vain vakionopeussäätimen toimimattomuuden, muuhun sillä ei ollut vaikutusta. Koskaan vika ei selvinnyt, johdonkin tutkin päästä päähän.
Audi A4 Tdi Q

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin asentotunnistimen sijainti (HDi)
« Vastaus #11 : 18.11.2018, 14:30:09 »
Nykyinen on riittävä ja halvempi valmistaa eikä siinä ole niin paljoa vikamahdollisuuksia kuin vanhassa, eihän enää hienosäätöä tehdä kiintoavaimella vaan elektroniikko hoitaa sen, toista oli ruiskupumppujen kanssa, silloin tarvittiin indenorin diisselin kanssa heittokelloa päästskseen hyvään lopputulokseen, itseasiassa kahta heittokelloa jotta se onnistui helposti.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Nokka-akselin asentotunnistimen sijainti (HDi)
« Vastaus #12 : 18.11.2018, 17:07:11 »
Mekaanisesti nokan ja kampuran ajoitus toisiinsanähden täytyy tosiaan tehdä hihnan avulla, elektroniikka pystyy säätämään vain ruiskutusajankohtaa dynaamisesti, jos staattinen ajoitus kampiakselin ja nokka-akselin välillä on pielessä niin sitä elektroniikka ei osaa korjata. Silti molemmissa tapauksissa, oli sitten säädettävä nokkapyörä tai väljällä kiilauralla oleva kampuranpyörä niin ajoitus säätyy täysin samalla metodilla. Ajoitustapit koneeseen, löysät pois hihnasta ja säädettävän pyörän kiristys. Eihän nuo siinä eroa toisistaan. Säädettävän nokkapyörän tapauksessa kiristetään kolme pulttia ja väljällä kiilauralla olevan kampiakselinpyörän tapauksessa kiristetään kampiakselin päätypultti. Molemmilla ratkaisuilla varustettuun olen hihnoja vaihtanut ja molemmissa onnistuu em. Metodilla.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 406 - Nokka-akselin asentotunnistimen sijainti (HDi)
« Vastaus #13 : 19.11.2018, 10:51:40 »
Kiitos. Eilen pohdinkin asiaa ja tajusin myös, että samahan se on säätää nokan hihnapyörää, koska siinä on ne kaarevat pulttien kiinnitysaukot. Tarvitsisi irroittaa vaan moottorinkiinnike ja ylin suojamuovi. Nyt kun te pidätte itsestäänselvänä, jotta vikakoodi voi johtua ajoituksesta, tuntuu järkevältä kokeilla nokan ajoitusta.
Sen kampiakselin hihnapyörän laitoin kyllä samaan asentoon mikä oli jäänyt kuvana entiseen hihnapyörään, mutta onhan se voinut liikahtaa kiristettäessä silloin vuosi sitten.
Vakonopeussäädin lopetti toimimasta tuolloin ja luulin sen johtuneen alijännitteestä, kun piti ajaa ilman apulaitehihnaa yksi matka. Jos sekin vika johtuu tästä, niin pitää joku viikonloppu kokeilla säätöä. Kiitos.

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 406 - Nokka-akselin asentotunnistimen sijainti (HDi)
« Vastaus #14 : 19.11.2018, 11:05:52 »
Ai niin, hain vielä netistä pelkällä koodilla P0341, niin joku oli suomentanut sen, että nokkahihnan asentoanturi ei ole ohjearvojen sisällä. Olisihan tuo koodin alkuperäinen luoja voinut kirjoittaa sen samantien selvempään muotoon: Camshaft position censor OUT OF circuit range, niin ei olisi tullut ostettua uutta sensoria.