Auto: 1999 406 GW 2,0 (2. mallisarja, EW10J4, BE4R-vaihteisto).
Aloitin juuri pieneksi uumoilemani alapallon vaihtotalkoon joka osoittautuikin viiden päivän maratooniksi, lähinnä siitä syystä että lähes kaikki auton etupäässä oleva tavara tuntui olevan kotoisin kokoonpanotehtaalta vuodelta 1999 ja pitää pistää vaihtoon.
Alapallo ei tietenkään lähtenyt mihinkään irti, vaikka sitä kuumensi ja lopulta rälläköi koko tapinkin pois. Auto ei nimittäin ollut pysyä enää pukeilla kun yritti jatkovarren avulla irroittaa sitä alapalloa, eikä kyllä olis raidetangotkaan kestäneet sitä. Tein oman hylsyavaimen siihen, mutta lopulta koko olka-akseli piti repiä irti ja viedä korjaamolle jossa siihen piti hitsata iso pultti kiinni. Ja pelkästään olka-akselin irrottamiseen meni päivä, koska kaikki oli niin jumissa. 2 hylsyä pistin poikki jarrusatulan pultteihin, kunnes tajusin että saavat senkin irrottaa korjaamolla olka-akselista. ABS-anturin pulttikin meni pyöreäksi ja piti lopulta irrotessaan sellainen äänen että luulin sen tai itse anturin menneen poikki.
Levyjä en ymmärtänyt pyytää irroittamaan korjaamolla ja sainkin menemään 4h ensimmäiseen ja 2h toisen puolen levyn irroittamiseen. Nyt sitten jännätään miten pitkään laakerit kestää kun piti moukaroida noita levyjä olan takaa, vaikka kulutin pullon CRC:tä noihin. Ensin rauhassa naputtelua tunti pari ja lopulta raivoa.
Ehkä ainut nopeasti onnistunut operaatio oli todellakin noiden palojen vaihto (jos unohdetaan että työsylinterit olivat kaikki jumissa ja piti moukaroida liikkeelle) ja vetarin ylivedettävän suojakumin vaihto.
Vielä pitää toiselle puolelle vetaria vaihtaa kesämmällä myös ulompi suojakumi, mutta odotellaan ensin rauhassa että sieltäkin pettää alapallo ja nuo molemmat laakerit varmaan kilahtaa kohta perään...
Hienosti loppui mystinen jarrujen ja ratin puoltaminen joka ei korjaantunut aikaisemmin nelipyöräsuuntauksessa. Tää on just tämmönen pommi. 11 vuotta vanha auto, jolla on kuitenkin ajettu suhteellisen vähän (190tkm) jotta siinä on paljon alkuperäistä osaa jotka on sitten kuitenkin ajan myötä muhineet kiinni huolella. Noh, nyt rullaa ihan hyvin taas ehkä hetken.
Niin ja palojen piuhat lähti automaattisesti irti jo asennusvaiheessa... Oli nimittäin sellaista lelumuovia ettei näin jumissa olevissa jarruissa tuollaiset olisi pysyneetkään pitkään. Ja koko kuluneisuuden varoitusanturin varsinaiset johdot moottoritilaan olivat poikki jo ennestään.