Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)  (Luettu 57997 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #30 : 06.04.2009, 15:28:23 »
Mistä tuo mainitsemasi täyttömäärä tulee? Huoltokirja sanoi että sinne olisi lykättävä se 1,85 L ja sen sinne laitoin (Redline MTL, 2 pulloa).

Peugeotin korjaamokirjallisuus sanoo täyttömääräksi ML5C-vaihteistolle 2,1 litraa. Sen sijaan ML5T:n kohdalla ilmoitetaan 1,85 litraa. Saattaa olla, että auton ohjekirja ei vain tunne uudempaa ML5C-vaihteistoa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pjokinen

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #31 : 06.04.2009, 18:43:19 »
Peugeotin korjaamokirjallisuus sanoo täyttömääräksi ML5C-vaihteistolle 2,1 litraa. Sen sijaan ML5T:n kohdalla ilmoitetaan 1,85 litraa. Saattaa olla, että auton ohjekirja ei vain tunne uudempaa ML5C-vaihteistoa.

Noin se varmaan on, eikös tuo C-malli tullut just tuolloin -03 ja kai huoltokirja on tullut hyvissä ajoin ennen tätä että on ehditty suomentaa. Vielä siinä viimeisimmässäkin huoltokirjassa on sama 1,85L lukema eli 3/2003-12/2003. Outo juttu. Missään ei ole mainintaa että öljyä menisi 2,1L lootaan. Tosin huoltokirja ei erittele sen paremmin muuta kuin moottorin mukaan nuo laatikoiden täyttömäärät.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #32 : 07.04.2009, 05:18:41 »
Melko varmaa, että 2 desiä vajaana ei haitanne, sillä rattaat uivat öljyssä. Vaikutus öljytason korkeuteen äkkiä laskien senttiä alempana 25 sentistä, eli 5%.

Matala öljytaso (jopa mainitun sentinkin) voi 'pidemmässä juoksussa' ns. riittää - aiheuttamaan vaihteistorikon. Erityisesti öljyn ollessa kylmää, siis olosuhteissa joissa viskositeetti on suuri.

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #33 : 05.05.2009, 11:07:43 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi (8ERHZF/270).

En parhaalla tahdollakaan löydä täyttö-/tarkastusaukkoa kyseisestä autosta. Tyhjennysproppu kyllä löytyy.

Laakerin asennuspuuhissa hölähti vähän öljyä maahan ja pitäis lisätä. Käyttöohjeessa ei mainita vaihteiston tyyppiä ja siinä öljymääräksi sanotaan 1,85 litraa, kun taas huoltovihkossa puhutaan kahdesta litrasta.

Onko palstalla henkilöitä, joilla olis tietoa, onko tarkistusaukkoa ollenkaan, vai pitääkö tyhjentää ja lisätä määrätty litramäärä huohotin- tai peruutusvalokatkaisijan kautta?

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #34 : 05.05.2009, 11:27:38 »
Soitin Autotalo Laakkosen huoltoon ja tässä mallissa ei tarkistus-/täyttöaukkoa ole ollenkaan, vaan öljyt pitää laskea pois ja sitten lisätä 2 litraa huohottimen kautta.

Mainitsin ristiriitaisuudesta 1,85/2 litraa käyttöohjeen ja huoltovihon välillä. Huoltoneuvoja sanoi, että siihen voi laittaa 2 litraa...

Nyt pitää arviolta lisätä öljyä, jotta voi ajaa 14 km Joensuuhun ja ostaa tuo 2 litraa öljyä ja suorittaa öljynvaihto.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #35 : 05.05.2009, 11:30:06 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi (8ERHZF/270).

En parhaalla tahdollakaan löydä täyttö-/tarkastusaukkoa kyseisestä autosta. Tyhjennysproppu kyllä löytyy.

Autossasi lienee ML5C-vaihteisto, jossa varsinaista täyttöaukkoa ei tosiaan ole ja jonka öljymäärä on 2,1 litraa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6777.msg155372#msg155372
« Viimeksi muokattu: 28.07.2010, 00:21:07 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #36 : 02.08.2009, 20:58:26 »
Vaan eipä löytynyt pappasportissa sellaista paikkaa, mistä vaihteistoöljyä olisi voinut lisätä.

Vaihteiston tyyppi ML5T, jossa täyttö/tasontarkastustulppa joko on tai ei ole. Mikäli niin täyttö/tasontarkastustulppa perän kotelossa(tasotulppa suunnilleen kotelon kaaren korkeussuunnan puolivälissä ynnä 'osoittaa taaksepäin'). Öljyn (täyttömäärä 2.0 l) voi täyttää joko nopeusmittarin anturin-, huohottimen- taikka peruutusvaihteen kytkimen reiästä, mikäli perän kotelossa ainoastaan tyhjennystulppa.

« Viimeksi muokattu: 02.08.2009, 21:17:40 kirjoittanut Benkku »

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #37 : 16.08.2009, 10:42:07 »
Kiitokset vinkeistä Benkulle ja erityisesti AS16:lle :). Eilen nostin pappiksen loivassa pihan myötämäessä pukeille. Pohjapanssarit olivat valmiiksi irti ja pestävänä. Perusteellisen järkeilyn tuloksena löysin proput. Ennenkuin aloin lisäysoperaation, soitin vielä AS16:lle uskonvahvistukseksi ;D.

Sitten lappoperiaatteella ja ohuella muoviletkulla tiruttamaan öljyä - todella hidasta puuhaa. Yksin touhutessani tietenkin moottorin päälle asettamani öljykanisteri kaatui ollessani auton alla. Onneksi oli mukana muovivati, johon pari desiä öljyä ehti valumaan :o. Lopulta sain reilut kaksi desiä oikeaankin reikään ja vaihteisto muuttui jämäkämmäksi.

Nyt vaan pitää jonkun aikaa kärsiä hajusta, ennenkuin moottorin ja pakosarjan päälle pesusta huolimatta jäänyt öljy on lopullisesti palanut pois :-[. Koko operaatiolla ei liene mitään tekemistä säästämisen kanssa - enemmänkin jääräpäisyydestä tuli tehtyä 8).

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #38 : 16.08.2009, 14:18:53 »
Good! Kyllä kun itte tekköö, niin hyvään tähtää, mutta priimaa tuppaa tulemaan  ;D Tottakai valokuva olisi kertonut enemmän, kun sata sanaa. Huohottimen "nailoninen nuppi" irtoaa (ainakin XU motti/vaihteistosta) helposti vetämällä ja täyttöreikä on valmiina, josta lirutin orggis BV-öljyjen sekaan Forten vaihteistotököttiä desin tuubillisen. Vaihteisto on kuin uusi ja hienoinen originaali jollotus 2-3 vaihteella pienellä nopeudella perästä...kuuluu asiaan.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #39 : 17.08.2009, 08:11:59 »
Vaihteistoöljyn vaihto käy helposti akkuporaan kiinnitetyn pumpun avulla. Riittävän pitkät letkut vain pumppuun, tietenkin pumppu ja putket pitää olla öljyn kestäviä.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #40 : 18.08.2009, 09:54:54 »
Vaihteistoöljyn vaihto käy helposti akkuporaan kiinnitetyn pumpun avulla. Riittävän pitkät letkut vain pumppuun, tietenkin pumppu ja putket pitää olla öljyn kestäviä.

Helposti käy myös, jos ostaa Castrol TAF-X öljyä. Litran purkissa on pitkä nokka, jolla on helppo kaataa pakki-anturin reiästä uudet öljyt lootaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #41 : 21.08.2009, 05:18:02 »
Vaihteistoöljyn vaihto käy helposti akkuporaan kiinnitetyn pumpun avulla. Riittävän pitkät letkut vain pumppuun, tietenkin pumppu ja putket pitää olla öljyn kestäviä.

Joopa, vaihteisto-öljyn täytössä nyt viimeksi kyseisiä kapineita tarvitaan.

Useimmissa myyntipakkauksissa on valmiina vedettävä putki - mikäli putkea ei ole niin erillinen suppilo ja letku ajaa saman asian.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #42 : 21.08.2009, 09:17:03 »
Suhteellisen pienellä vaivalla pääsee myös, kun käyttää esim. desilitran ruiskua (tai suurempaakin) ja lyhyttä letkua. Saa samalla annosteltua öljymäärän erittäin tarkasti. Tosin suppilolla ja letkulla onnistuu nopeammin...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
« Viimeksi muokattu: 26.08.2010, 22:29:34 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #44 : 29.05.2011, 19:38:51 »
Auto: 1996 406 2,0 ST (16-ventt.).

Osaisikohan jollain antaa vinkkejä vaihteistoöljyjen vaihdolle. Autossa on viisivaihteinen manuaalilaatikko. Mistä tiedän että minkä tyyppinen (tyyppimerkintä) vaihteisto autossani on? Jos jollain olisi valokuvaa tyhjennys ja täyttöpropuista niin olisin enemmän kuin kiitollinen.
MB E250 cdi