Kirjoittaja Aihe: 405 - Automaattivaihteiston suodatin (ZF 4HP14)  (Luettu 3779 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kmk

  • Vieras
405:n ZF HP14 -lootan on sitten filtteri saatu vaihdetuksi. Aikaa otti "torksit" öljypohjassa olivat niin tiukassa että avain meni kieroon(torks). Öljyä tuli pois noin runsaat 2 litraa.

Uutta oli koko työ, ja sisältö siihen asti: ensin öljypohjan sisäpinnassa on pieni suklaanapin kokoinen magneetti, joka oli niin vetänyt itseensä mustaa metallinpölyä, että se näytti kumipallolta (halkaisjaltaan 2 cm), aikka magneetinpala on sentti kertaa kaksi ja pari milliä vahva. Sen jälkeen vielä yhdeksän pulttia auki ja sen alla vasta on sihti eli filtteri. Siinä oli mustaa putua ehkä määrällisesti teelusikallinen, muuta myös isompaa kiiltävää metallipurua vähemmän kuin sitä mustaa putua. Mitä tämä kertoo asiasta jotain tietävälle? Autolla on ajettu 262 000 km, ja ehkä eka kerra filtteri oli auki, nyt vaihdoin uuden joka oli vain 12 e. Sitten vielä kasaaminen edessä.

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 145
Vs: 405 - Automaattivaihteiston suodatin (ZF 4HP14)
« Vastaus #1 : 19.08.2005, 00:33:40 »
Pitäisi omaan pösöön tehdä tuo operaatio kanssa.  Olen joskus tehnyt tuon Opelin TH125 ja VW:n 003 laatikoihin.  Kummastakin löytyi reilusti kiiltävää metallipölyä.  Mutta jos sanot että sinulta löytyi "isompaa kiiltävää metallipurua", niin vaikuttaa vähän epäilyttävältä.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 405 - Automaattivaihteiston suodatin (ZF 4HP14)
« Vastaus #2 : 19.08.2005, 07:21:01 »
Voisin veikata että 'clutch pack A' on kohta tiensä päässä. Vaihteisto alkaa lämpimänä luistamaan, varsinkin ylämäissä, kunnes jossain vaiheessa ei toimi muu kuin pakki.
Eräs jenkkiharrastaja kertoi että jos magneetti näyttää 'piikkisiililtä' niin se on merkki siitä että joku haluaa ostaa autosi... Nyt tee öljynvaihto vähintään kolme kertaa putkeen.
Audi A4 Tdi Q

kmk

  • Vieras
Vs: 405 - Automaattivaihteiston suodatin (ZF 4HP14)
« Vastaus #3 : 19.08.2005, 19:50:38 »
Tässä räjäytyskuva kys. vaihteistosta:
http://www.erikssonindustries.com/ZF_items/4HP14/4hp14sch3.htm


Tälläinen on 4HP 18-vaihteiston öljynsuodatin:
http://www.abtomat.ru/upload/ZF4HP1886-UP.jpg


Onko 4hp 14-suodatin tämän näköinen?:
http://www.abtomat.ru/upload/ZF4HP14ZF4HP1889-UP.jpg

(Räjäytyskuvasta osanumero 26.944)

Kyllä, juuri tuo kolmas kuva elikkä se hp14 -suodatin. On tainnut olla tuo hp18 -suodatin, jollaista minulle kuvailtiin, että se olisi tässä autossani tuollainen. Se on mallinsa puolesta pyoreän luukun takana ja kolmella pultilla kiinni. Sekoittivat 18 ja 14 keskenään. Mutta tuo kolmas kuva oli oikeanlainen hp14 jollaisen vaihdoin.

Niitäkin, siis laatikoita (taas kuulemma) on kahta eri ainerakenteista, joku keskipakokytkin tai mikä se oikein oli, joka toisissa on alumiinisekoitteista ainetta ja kuluessaan (lähes) korjaamaton kohta. Ja toisissa se olisi terästä joka puolestaan on hyvinkin kestävä.

Vaihtaminen ei oleellisesti parantunut, ei se huonosti ennen tätäkään vaihtanut. Vaan aina kuitenkin vaihtanut nelosen jo 60 km/t nopeudessa, melko alhaisessa vauhdissa?

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 145
Vs: 405 - Automaattivaihteiston suodatin (ZF 4HP14)
« Vastaus #4 : 20.08.2005, 16:42:19 »
En tiedä kannattaako toimivaa laatikkoa alkaa korjaamaan. Kunhan vaihdat öljyt muutamaan kertaan, että kaikki purut lähtee sieltä pois. Tuo yksi öljynvaihto vaihtaa vain noin neljänneksen koko öljytilavuudesta. Mutta kun katselin tuolta abtomat.ru sivuilta noita korjaussarjojen hintoja, niin ei ne niin hirveästi maksa. Itse korjaukseen tarvitsee vain hieman seikkailuhenkeä. Suurin mahdollisuus siinä mokata on että hukkaa tai laittaa väärään paikkaan jonkun pienen nippelin.

Tuossa jotain keräämiäni kuvia joista on apua itse korjauksessa.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.











Vianhakuohjeita PDF-muodossa: linkki

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 405 - Automaattivaihteiston suodatin (ZF 4HP14)
« Vastaus #5 : 22.08.2005, 08:18:42 »
Öljyä on tosiaan kierrossa se kolminkertainen määrä mitä kerralla ulos saadaan. Turbiini ei tyhjenny normi öljynvaihdolla, joten jotta koko määrä saataisiin siedettävän hyvälaatuiseksi on vaihtoa tehtävä useita kertoja, varsinkin jos niitä ei ole pitkään aikaan vaihdettu. Kaikki karstat ja partikkelit huuhtoutuvat kanavista pois, minkä huomaat suodattimesta ja vaihteiston toiminnasta.

Riittää että öljynvaihdon välissä käytät autoa käynnissä paikallaan useita kertoja vaihdekaavion läpi, niin että uudet ja vanhat öljyt sekoittuvat hyvin keskenään.

Lainaus käyttäjältä: kmk
-jäi vielä varmistamatta, kun vaihdoin hp14 -sen suodatt. ja täytin öljyllä.Kysymys: mittatikussa on kaksi lovea, auton seistessä (pidempään) öljyn pinta on yli ylemmän loven, käydessä lämpimänä sen pinta jää alle alimman loven, Muistaisin että juuri lämpimänä se pitää olla kahden loven väliosuudella. Onko näin ja kuinka kauan sitä pitäisi käyttää ja sitten tarkistaa pinta??

Lämpimänä (80 C) öljymäärän pitää sijoittua mittatikun lovien väliin. Huomaa että öljymäärä katsotaan aina auton ollessa käynnissä! Öljymäärän pystyt tarkistamaan välittömästi kun auto on käynnistetty.
Audi A4 Tdi Q