Kirjoittaja Aihe: 306 - Ovikytkin  (Luettu 3595 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jimme

  • Vieras
306 - Ovikytkin
« : 03.02.2010, 16:07:43 »
Ongelma:

Auto: 1996 306 ST 1,8 (automaatti, porrasperä).

Kuskin puolelta ovikytkimestä ilmeisesti edellisten omistajien aikana oven johtonippua korjatessa on toinen liitin irronnut, irrotin johtosarjan ovesta ja kävin johdot yksitellen läpi, mutten löytänyt mitään johdinta irtonaisena, joka tulisi ohjaamon puolelta.

Ei ole kovin paha homma ujuttaa uutta kaapelia sisältä läpi, mutta voisiko joku jolla on alkuperäinen ovikytkin ehjillä johtimilla, tarkistaa minkäväriset kaapelit tuosta ovikytkimeltä lähtee. Vielä kiinni oleva kaapeli on vaaleanpunainen ja menee liittimeltä auton sisälle. Huomasin myös oven johtosarjalta lähtevän joitakin johtoja, jotka on poikki ja teipattu, joten voisiko jokin ko. johdoista mennä oven johtosarjalta ovikytkimelle?

Ratkaisu:

Homma selvisi hyvien ohjeiden avulla, tosin onneksi ilman oven irrotusta, eli otin oven johtosarjan liittimen irti ja kaivoin johtosarjan mahdollisimman pitkälle ulos. Tämän jälkeen oli helppo etsiä hieman alempaa ovikytkimen sininen liitin.

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Ovikytkin
« Vastaus #1 : 03.02.2010, 18:05:26 »
Ovikytkimeen tulee vain yksi johto joka maadoittuu sen kytkimen kautta, tarkoittanet tällä ovikytkimellä sitä sisävalon "katkaisijaa"? Jos niin sen johto menee sinne lokasuojan sisään eikä liity mitenkään siihen oven johtosarjaan. Vika on yleisimmin siinä itse kytkimessä joka on hapettunut/likainen ettei maadoitu se kattovalo. CRC:tä tai vastaavaa kytkimen sisään ja edestakaisin liikuttelua saattaa auttaa hetken aikaa, uusi kytkin taitaa maksaa jotain 1€ paikkeilla.

Jimme

  • Vieras
Vs: 306 - Ovikytkin
« Vastaus #2 : 03.02.2010, 21:14:35 »
Ok, näinhän se oli, vielä en ehtinyt testata kytkimiä päittäin mutta crc-kylpy ei ainakaan auttanut.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2010, 21:18:16 kirjoittanut Jimme »

Jimme

  • Vieras
Vs: 306 - Ovikytkin
« Vastaus #3 : 04.02.2010, 14:41:29 »
Testasin kytkimet päittäin ja ovikytkin oli viallinen. Uutta vaihtaessa kävi hienosti, eli lokasuojan puolelta tulevan johtimen liitin lipsahti lokasuojan sisälle... Vielä en päässyt katsomaan tarkemmin, ilmeisesti johtoon saattaa päästä käsiksi oven johtosarjan reiästä? Johto ei ilmeisesti AS16:n vastauksen mukaan tule oven johtosarjan mukana, jos joku on kaivanut ton piuhan tuolta välistä niin kannattaako onkia johtosarjan reiän kautta vai pitääkö repiä sisustaa auki?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Ovikytkin
« Vastaus #4 : 04.02.2010, 15:46:37 »
minkäväriset kaapelit tuosta ovikytkimeltä lähtee. Vielä kiinni oleva kaapeli on vaaleanpunainen ja menee liittimeltä auton sisälle.

Johtimet Peugeoteissa tunnistetaan numeroista ja kirjaimista koostuvan koodin perusteella, ei värin:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=40957.msg182328#msg182328

Itselläni (1995 306 ST 1,8) johdin oli kummallakin puolella valkoinen ja päässä oleva liitin vaaleansininen (koodeja en nyt pääse tarkistamaan).

Testasin kytkimet päittäin ja ovikytkin oli viallinen. Uutta vaihtaessa kävi hienosti, eli lokasuojan puolelta tulevan johtimen liitin lipsahti lokasuojan sisälle... Vielä en päässyt katsomaan tarkemmin, ilmeisesti johtoon saattaa päästä käsiksi oven johtosarjan reiästä? Johto ei ilmeisesti AS16:n vastauksen mukaan tule oven johtosarjan mukana, jos joku on kaivanut ton piuhan tuolta välistä niin kannattaako onkia johtosarjan reiän kautta vai pitääkö repiä sisustaa auki?

Ovikytkimen johto tulee samasta läpivientiaukosta auton sisäpuolelta kotelorakenteen sisälle kuin etuoven johtosarjakin, mutta jää luonnollisesti kotelon sisälle, eikä jatka matkaansa auton ulkopuolelle oven johtosarjan tapaan. Johdon voi hyvällä tuurilla saada "ongittua" kotelorakenteen sisältä ovikytkimen aukostakin, koska kovin kauas sen ei siitä pitäisi päästä (kokeile esim. jollain koukulla, rautalangalla tms.).

Oven irrottaminenkin on 306:ssa varsin yksinkertainen toimenpide eli irrotetaan oven johtosarjan liitin (lukitusrengasta kiertämällä), irrotetaan rajoitinmekanismi oviaukosta (kaksi pulttia) sekä oven kaksi saranapulttia ja lopuksi nostetaan ovi varovasti pois paikaltaan. Ovi painaa arviolta n. 25-30 kg, joten kannattaa varoa naarmuttamasta autoa ja ovea; laske ikkuna alas, jolloin ovesta saa paremman otteen. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä (kaverista voi olla apua). Ovi kohdistuu aina oikealle paikalleen kätevän saranaratkaisun ansiosta (kunhan saranoita ei irroteta autosta).

Oven ollessa irti voi johtosarjan haitarikumin kääriä aukon edestä pois, jonka jälkeen ovikytkimen johdon pitäisi löytyä helposti. Johtoa voi toki kokeilla etsiä ilman oven irrotustakin, mutta tilaa ei silloin ole niin paljon. Auton sisäpuolelta käsin johtoa on tässä tapauksessa turha yrittää etsiä, koska sielläkin on vain kooltaan vastaava, kumilla eristetty läpivientiaukko kuin ulkopuolellakin.

Toisessa kuvassa näkyy, kuinka valkoinen ovikytkimen johdin lähtee erilleen teipatusta johtonipusta.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Ovikytkin
« Vastaus #5 : 04.02.2010, 18:46:35 »
Kyllä minä sen johdon/liittimen olen monta kertaa joutunut sieltä tolpan sisältä kaivelemaan. Koukutettu rautalangan pätkä on oiva väline tuohon puuhaan. Ja kun saa sen liittimen huulille niin kapeakärkisillä pihdeillä/pinseteillä siitä varovasti kiinni ja hivutus reiästä ulos.