Kirjoittaja Aihe: 306 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)  (Luettu 2640 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Patukka

  • Vieras
306 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« : 07.02.2010, 15:11:10 »
Auto: 2000 306 2,0 HDi.

Taisi emännällä olla tänään tuurintynkää kun ei apulaitehihna tai jakohihna tuhoutunut. Oli moottoritilasta kuulunut kovaa kirskuntaa joka oli sitten hiljentynyt, ajeli sitten vielä kotiin sellaisen 40 km. Pihalla sitten tutkailn mitä on käynyt, no jakopään kotelon ja kampiakselin hihnapyörän välistä löytyi vajaa parikymmensenttinen pellin pala joka oli peräisin kampiakselin hihnapyörästä. Onhan näitä hajonnut mutta tämä ei varoittanut lainkaan etukäteen minkäänlaisilla ylimääräisillä äänillä, myöskään apulaitehihnan automaattikiristin ei värissyt lainkaan, ei pellin irtoamisen jälkeenkään. Hihnapyörällä oli takanaan noin 100tkm.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.




Patukka

  • Vieras
Vs: 306 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #1 : 07.02.2010, 18:10:10 »
Onneksi ei käynyt pahemmin. Kannattaa varmuuden vuoksi tutkia jakohihnan kunto, koska pellin terävä reuna voi olla vaurioittanut hihnaa. Olisiko jakohihnan vaihtoon vielä paljonkin matkaa/aikaa jäljellä (120 000 km / 48 kk)?

Vaikuttaisi ettei muita vauriota syntynyt, ainakaan en pikaisella tarkastelulla löytänyt jakohihnasta mitään vaurioita, hihnan vaihtoonhan on matkaa vielä reilu 80 tkm. Nythän kävi niin että hihnapyörä joudutaan vaihtamaan kenttäolosuhteissa ja jakopään täydellinen purkaminen tuntuu varsin vastenmieliseltä joten se saanee jäädä mutta uskoisin että riski ei tässä tapauksessa ole kovin suuri. Oikeastaan tässä jäi ihmetyttämään että minkäänlaisia ennakkovaroituksia ei tullut vaikka ongelman hyvin tuntien osaan niitä tarkkailla. No huomenna aamusta hakemaan uusi hihnapyörä, se paikalleen ja auto liikenteeseen.

Pelti oli poistunut hihnapyörän rungon ja ulkokehän välistä, näkyy selkäpuolelta otetussa kuvassa killottuneena alueena lähellä ulkokehää.