Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (manuaalivaihteistot)Aiheeseen liittyvää keskustelua: Boxer - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
Boxer, manuaalivaihteistotBoxer 2, manuaalivaihteistotBoxer 3, manuaalivaihteistot (tiedot löytyvät
Service Box:sta)
Kaikissa Boxer-autoissa käytetyissä vaihteistoissa ei ole täyttö- ja tarkastustulppaa, jolloin täyttö tapahtuu vaihteiston päällä olevan korvausilma-aukon (huohottimen) kautta. Tällöin oikea öljymäärä varmistetaan siis tyhjentämällä vaihteisto ja täyttämällä se uudelleen sen tilavuutta vastaavalla öljymäärällä.
Joissakin MLGU5C-vaihteistoissa saattaa olla vetopyörästön kotelon takaosassa, hieman vetoakseleita ylempänä täyttö- ja tarkastustulppa (16 mm), mutta Peugeotin mukaan sitä ei saa käyttää täyttöön tai tarkastukseen, koska Boxerissa vaihteistoa on kallistettu eri kulmaan kuin joissakin muissa asennuskohteissa, jolloin se ei näytä tasoa oikein. Boxer 3:n M40 CV6 -vaihteistossa on täyttötulppa, mutta ohje neuvoo silti lisäämään öljyä huohottimen aukon kautta.
Vaihteistoöljyn määräksi Peugeotin korjaamokirjallisuus ilmoittaa seuraavaa (lista voi sisältää virheitä, joten kannattaa verrata esim.
auton ohjekirjan tietoihin, jos sellaisia on ilmoitettu):
Boxer, ME5TU ja ML5TU: 1,85 l
Boxer, MEG5TU: 2,5 l (XU-moottorit) ja 2,75 l (DJ-moottorit)
Boxer 2, MLUC: tyhjennyksen jälkeen 2,1 l (purkamisen jälkeen 2,4 l)
Boxer 2 ja 3, MLGU5C: tyhjennyksen jälkeen 2,4 l (purkamisen jälkeen 2,7 l)
Boxer 3, MLGU6C: tyhjennyksen jälkeen 2,9 l (purkamisen jälkeen 3,2 l)
Boxer 3, M40 CV6 (Fiat): 2,9 l
6-vaihteisen MLGU6C-vaihteiston tyhjennystulppa on vetopyörästökotelon alaosassa, mutta täyttö- ja tarkastustulppaa ei ole, joten täyttö tapahtuu vaihteiston päällä olevan korvausilma-aukon (huohottimen) kautta. Tyhjennystulpassa on 8 mm:n neliökolokanta, 16 mm:n kuparirengastiiviste ja sen kiristysmomentti on 30 ± 3 Nm. Tyhjennystulpan päässä on magneetti, jonka tarkoituksena on kerätä öljyn joukossa olevat mahdolliset metallisilput. Puhdistuksen jälkeen magneetti on syytä rasvata, jolloin se sitoo epäpuhtaudet itseensä paremmin.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Vaihteiston päällä oleva huohotinaukko on hieman hankalassa paikassa ja siihen pääsee paremmin käsiksi, kun irrottaa ensin ilmansuodatinkotelon kannen. Huohotinaukko on peitetty mustalla muovikannella, joka irtoaa kevyesti vetämällä. Apuna täyttämisessä voi käyttää esim. sopivaa letkua tai suppiloa, jonka haitariletkun pää sopii tiiviisti aukkoon.
Viimeisessä kuvassa näkyy, kuinka kaksi vuotta ja 147 000 km ajetut alkuperäiset öljyt ovat selvästi tummuneet (uusi öljy on kirkasta).
Kuvat ovat autosta 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120 (335, L3H2, P22DTE+, 4HU, Denso Visteon DCU102, MLGU6C, käyttöönotto 05.06.2009).