Kirjoittaja Aihe: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit  (Luettu 5835 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

drivebyvaijeri

  • Vieras
405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« : 02.09.2009, 21:17:34 »
Arkistoitu ohje: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit


Auto: 1996 405 Break 1,6 GLX (XU5JP, BFZ, DAM 07077/25.03.1996)

Jousen yläpään laakeri ilmeisesti takkuaa. Rattia kääntäessä kuuluu jousen klonkse. Olen lukenut jostain että ainoa vaihtoehto on laakerin vaihto.

Onko tietoa minkälainen laakeri siellä on? Onko se täysin suljettu paketti ja sijaitseeko se "kupissa" aivan paketin yläpäässä, jonka näkee kun avaa konepellin ja ottaa muovisen suojan iskari/jousipaketin yläpään kiinnityksen päältä pois?

Ajatus olisi että jospa siihen kuppiin poraa reiän, ja asentaa siihen rasvanipan? Ei olisi ensimmäinen paikka johon pösöön joutuis asentamaan rasvanipan huonon suunnittelun vuoksi...

olli69

  • Vieras
Vs: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #1 : 02.09.2009, 21:36:47 »
Suljettu paketti on eikä pääse yläpuolelta käsiksi.Laakerin hinta tarvikkeena n. 12 euroa että ei siinä mitään ihmeellisiä virityksiä kannata pohtia.

drivebyvaijeri

  • Vieras
Vs: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #2 : 14.09.2009, 10:14:05 »
Juu, kuskin puolen laakeri vaihdettiin- tai siis se mitä siitä oli jäljellä. Odotin että puoltaminen olisi jäänyt pois mutta ei. Mistä johtuu että ohjaus puoltaa koko ajan lievästi vasemmalle? Toki vaihdetaan vielä toinenkin laakeri, mutta voisiko ohjauksen puolto johtua mahdollisesti asetuskulmista?

Puoltaminen voi johtua toisen puolen kääntölaakerin jumittamisesta, rengaspaineiden erosta tai laahaavasta jarrusta. Aurauksen säädön ollessa pielessä yleensä ajokäytös on rauhaton, mutta varsinaista pelkästään toiselle puolelle puoltamista ei esiinny.

Rengaspaineet tarkastettu, jarrupalat ja levyt ovat uudet - siispä toisen puolen yläkääntölaakeri vaihtoon.

sgb

  • Vieras
Vs: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #3 : 30.10.2009, 18:04:48 »
Auto: 1994 405 1,6.

Katsastuksessa todettu oikea joustintuen laakeri vaihdettavaksi. Mitenkähän katsastus insinööri mahtoi todeta sen? Meinaan kun rupesin vaihtamaan, katsoin samalla vasemmalta josko sekin olisi. Olihan se, vielä huonompi kun se oikea. Oikeastaan molemmilla puolilla ei ollut kun ruosteista peltiä muutama laakerikuula, kannet ruostuneet puhki. Vaihdoin molemmat, aika helppo homma. Vaihdoin laakerit ja kansilevyt.

-Jaba-

  • Vieras
Vs: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #4 : 31.10.2009, 11:03:33 »
Auto: 1994 405 1,8.

Oman 405:n yläkääntölaakerit (ainakin kuskin puoli) on pitänyt pientä kolinaa jo pari vuotta. Ei ole vielä katsastuksessa mitään niistä sanonut. Kolina/helinä tulee esille mukulakivellä/huonolla hiekkatiellä ajettaessa tai ajettaessa ylämäkeen hieman isommalla vaihteella, iskareiden yläpäät alkaa ko. tapauksessa "resonoimaan" koneen tärinän vaikutuksesta.

prometheus

  • Vieras
Vs: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #5 : 05.12.2009, 23:48:12 »
Auto: 1994 405 Break GL 1,6.

Itselläkin meni katastuksesta läpi, mutta välillä lonksaa parkista lähdettäessä, ohjaus on tosi jäykkä (tehostimessa uudet nesteet) ja puoltaa vasemmalle (pidemmällä matkalla puoltaminen rauhoittuu). Mitähän autoliikkeissä (joensuu) maksaisi molempien laakereiden vaihto? Onko tuosta turvallisuudelle miten paljon haittaa?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #6 : 05.11.2010, 02:17:59 »
Auto: 1996 405 GTX 2,0 Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906, 06.10.1995).

405 (1. mallisarja), etujousitus
405 (2. mallisarja), etujousitus

Pitäisi kaverin autoon vaihtaa yläkääntölaakerit samalla iskunvaimentimien kanssa. Oletan, että kannattaa vaihtaa myös seuraavat osat, koska ne saattavat olla enemmän tai vähemmän ruosteessa ja toisaalta vaihdon yhteydessä ei ole ylimääräistä aikaa osien hiekkapuhaltamiselle ja maalaamiselle, vaan auto pitää saada nopeasti takaisin ajoon (ainakin eräässä kuvassa ylätuet olivat varsin ruostuneet):

Etuiskunvaimentimen ylätuki:
5038 12, SHOCK-AB BRACKT, 4 DOOR SALOON AND BVM5 4X2 AND NORMAL SUSPENSION AND POWER STEERING, 24,00 e

Etuiskunvaimentimen yläkuppi:
5212 13, CONTROL CUP, 4,50 e

Etujousen ylälautanen:
5031 38, REST CUP, 15,00 e

Sen sijaan pohjaanlyöntikumit (5033 26, 79 mm, 23,00 e) ja suojakumit (5254 13, 13,00 e) lienevät vielä ehjiä. Myöskään etujousia (5002 A9, 129 e/kpl) en vielä ajatellut uusivani, kun ovat sen verran arvokkaat.

405:een on valmistusajankohdasta riippuen saatavilla erilaisia yläkääntölaakeripaketteja, joiden sisältö vaihtelee. Tässä tapauksessa osat erikseen listattuina ovat:

Etujoustintuen yläkääntölaakeri:
5035 27, THRUST BEARING, 34,00 e

Etujoustintuen yläkääntölaakerin kumi:
5037 26, ELASTIC PAD, 11,00 e

Service Box:ssa on varsin epäselvästi kerrottu etujoustintukien yläkääntölaakerisarjoista. Varaosakuvassa on numerolla 2 merkitty osakokonaisuus, joka sisältäisi runsaasti osia laakerin ja sen kumin lisäksi, mutta osaluettelosta sitä ei löydy lainkaan. Sen sijaan numerolla 10 löytyy kaksi osaa, joita ei ole merkitty kuvaan (V 12/2002 ZN 50A01A) lainkaan:

5031 64, MOUNTING ASSY, 27,22 e
5030 20, SUSP BUFFER, ei hintaa

Varaosanumerolla 5031 64 etsimällä löytyy tarvikevalmistajien luetteloista laakerin, kumiosan ja joissakin tapauksissa myös muttereita ja aluslevyjä sisältäviä sarjoja (esim. SNR KB659.04), joten kyse lienee Peugeotinkin tapauksessa vastaavasta sarjasta. Mutta ei ilmeisesti kuitenkaan niin täydellisestä sarjasta kuin kuvaan numerolla kaksi merkitty on? Se nyt ei ole niin tarkkaa, jos tulee turhaan erikseen tilattua muutama ylimääräinen mutteri, mutta pitäisi saada varmistus, että tuon sarjan mukana tulee ainakin se laakeri ja kumiosa. Onko kukaan ostanut nimenomaan tuolla varaosanumerolla myytävää osasarjaa?

Varaosamyyntiin laitoin jo asiasta kyselyn, mutta heilläkään ei liene käytettävissä sen parempia tietoja kuin minullakaan, jollei satu olemaan omakohtaista kokemusta asiasta, osia liikkeen varastossa tai sellaista tietoa maahantuojalta, jota ei SB:stä löydy. Erikseen ostettuina mm. laakeri ja kumi ovat selvästi kalliimpia (45 e), joten ne olisi järkevää ostaa halvempana sarjana - tai sitten tarvikkeena, mutta mieluummin tilaisin kaikki osat samasta paikasta.

Varaosamikrofilmiltä ja vanhasta CD-muotoisesta varaosaluettelosta löytyy vastavaa vanhempi kuva (03/96), jossa uudemman kuvan kattava osakokonaisuus onkin merkitty numerolla 10 ja luettelostakin löytyy sitä vastaava osakokonaisuus 5035 36 (ROD FIXING KIT), jota Service Box ei enää tunne. Lienee siis korvattu tuolla uudemmalla sarjalla 5031 64, joka ei enää todennäköisesti sisällä kaikkia samoja osia.

Osasta 5030 20 taas ei löydy tietoa juuri mistään.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2010, 03:07:02 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #7 : 07.11.2010, 01:38:06 »
Vilkaisin tuo pian korjauksen kohteeksi tulevan 405:n iskunvaimentimien yläkiinnityksiä. Ovat hyvin piilossa muovisuojien alla, joten kovin moni ei tule sinne katsoneeksi. Ihan hyvä, että laitoin jousilautaset ja ylätuet tilaukseen, sillä näkymä oli varsin ruosteinen, eikä lupaa hyvää osien kuntoa ajatellen, vaikka lopullinen tilanne selviääkin vasta, kun osat irrottaa:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Tuonne kertyy luultavasti suolavettä pyöräkoteloista ruostuttamaan osia. Vedenpoistoreikäkin ylätuessa on (oli auki), mutta ilmeisesti se ei paljon auta. Uudet osat maalataan kestävällä epoksimaalilla ja suojataan alustamassalla.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #9 : 07.11.2010, 08:59:00 »
Kyllä, nuo tuli jo katsottua aiemmin. Tilauksessa on oletettavasti vastaava alkuperäisosapaketti: 5031 64, MOUNTING ASSY, 27,22 e. Tarkka sisältö selviää sitten, kun yhden puolen osat tulevat maahantuojalta (toinen osasarja tehtaalta).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Reniks9

  • Vieras
Vs: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #10 : 09.11.2010, 19:04:04 »
sgb kysyi, mistä katsastusmies huomaa joustintuen laakerin kunnon? Kun nostat molemmat etupyörät ilmaan ja käännät renkaasta ohjausta laidasta laitaan, jousi ei saisi tärähdellä tai väristä yhtään. Kokeillaan tietty molemmat puolet.

Kun joustintuen kääntölaakeri on viallinen, jousi vääntää laakeria, joka pistää hanttiin ; ilmenee tärinänä tai jousen nykivänä liikkeenä. Jousihan painaa n. 150-200kg:n voimalla laakeria, vaikka pyörät olisikin ilmassa.

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #11 : 09.11.2010, 22:44:16 »
Itselläni oli taas väljää yläpäässä kun auto oli nostettuna ilmaan ja renkaasta nosti ylöspäin. Kumi oli päässyt kulumaan, kun laakeri ei pyörinyt. Sen kyllä huomasi jo koneenhuoneen puolelta, kun ylin rikka oli selkeästi irti yläpään lautasesta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #12 : 18.11.2010, 14:19:54 »
Pahimmillaan iskari ei ole yläpäässä kiinni enää kuin muutamalla ruosteisella pellin suikaleella. Onneksi tuo alkuperäinen ylätuki ei ole kovin kallis. Kumi täytyy kyllä aina vaihtaa samalla.

Tosh

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #13 : 10.06.2012, 21:23:58 »
Auto: 1995 405 2,0 GTX (XU10J2).

Jousikupit yläpäästä ihan puhkiruostuneet ja pitää vaihtaa. Mitä osia tuossa nyt tarvii/kannattaa samalla vaihtaa? Mistä hakea osat?

Kiitos etukäteen.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 405 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #14 : 12.06.2012, 22:31:45 »
Itse asiassa se joka siellä ruostuu ei ole jousikuppi vaan jousta vasten oleva jousikuppi on paksua tavaraa eikä useinkaan ruostu merkittävästi.

Yläpään korikiinnitys on siis se ruostuva osa ja kun se menee vaihtoon niin samalla kannattaa vaihtaa myös laakeri ja yläpään kumityyny, laakeri kustantaan n.12€ ja kumi suht samanverran itse yläpää Peugeotilla vähän enemmän.