Kirjoittaja Aihe: 306 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (BE3)  (Luettu 2639 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Herwood

  • Vieras
306 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (BE3)
« : 09.02.2006, 01:19:44 »
Auto: 1994 306 2,0 ST.

Tarkoitus oli vaihtaa laatikkoon öljyt, mutta en päässyt selvyyteen missä on täyttö/tarkastus tulppa. Käsittääkseni sen pitäis olla nelikolo tyyppinen, mutta sellaista ei ainakaan mun auton laatikosta löytynyt kuin tyhjennysproppuna. Vaihteiston vasemman pään takareunassa näkyi yksi isompi kanta minkä epäilen olevan ko tulppa. Otin siitä pari kuvaa ja jos joku vois varmistaa et oikeesta tulpasta on kyse niin viitsisin mennä tuonne maksulliselle pukille öljyt vaihtaan.

Tuo tulpan kanta on sitten todella v-mäisesti tuon pellin kanttauksen vieressä. Se on just niin iso, että hylsy ei mahdu väliin. Kanta on vielä niin matala, että se ei tule juuri pellin kantin ylikään kuin ehkä millin. Eli jos toi on tiukassa, niin sitten saa taas keksiä jotain fiksuja poppakonsteja sen avaamiseks.

Toinen homma on etupäästä kuuluva kolke, joka kuuluu kun ajaa terävään monttuun tms. Yritin testailla koiranluita/kallistuksenvakaajaa, mutta niissä en väljää tuntenut. Mitkäs ois seuraavat kolinan aiheuttaja ehdokit?

Kolmas homma on, että motti puskee öljyä pihalle jostain, mutta se on levinnyt niin laajasti, että vuotoa on todella vaikea paikallistaa. Mitkäs ois XU10:n yleisimmät vuotokohdat? Vuoto on ollut kuitenkin niin pientä, että ainakaan minun omistusaikana (1kk/1tkm) ei se ole öljytikussa näkynyt. Hammastanko tai ohjausiskarikin tuntuu vuotavan.

No, kyllähän mä tuon halvalla sainkin.



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (BE3)
« Vastaus #1 : 09.02.2006, 07:18:47 »
Kuvissä näkyy juurikin täyttö proppu, vaihteisto täytetään niin että öljy on tuon ruuvin tasalla (ei valu ulos, eikä sisällä pysy enempää)

Kyllä sen propun saa auki ohut reunaisella hylsyllä tai kiintoavaimella, vanha kikka olisi lyödä avaimen varteen, isku tuppaa irroittamaan hiukan kireämmälläkin olevan pultin. Toi näyttää oikeastaan paljon pahemmalta mitä se todellisuudessa on, noita on tullut aukaistua aika paljon eikä koskaan ole kulmat lähteneet tulpasta.

Kannattaa ehdottomasti puhdistaa ensin tuon propun ympäristö huolellisesti ennen kuin alat edes yrittää avaamista!!
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (BE3)
« Vastaus #2 : 09.02.2006, 08:49:05 »
Ainakin kamasa toolsin 19mm (muistaakseni) hylsyllä tuo kyseinen täyttöproppu aukenee ihan nätisti eli sopivia hylsyjä löytynee.

Koiranluiden väljyyksiä ei käsin kovin helpolla tunne tai ainakin on nostettava koko keula ylös, jotta kallistuksenvakaaja ei jää jännitykselle. Omassakin on kolissut viime kesästä asti mokomat ja pitänee vaikka kesällä vaihtaa, kun saa aikaiseksi.

Omassa vuotoa on ollut ohjaustehostimen venttiilin akselista eli ratille menevän ohjausakselin stefan akseliputken välistä. Pelkkää stefaa ei saa varaosana, vaan se pitäisi hommata jostain erikoisliikkeestä mittojen mukaan. Itse tein väliaikaisen korjauksen hiomalla akselista ruosteita pois, jolloin vuoto pysyi poissa 1,5 vuotta. Vaihteistoöljyä on myös vuotanut ja vuoto korjaantui tasauspyörästön kopan irroituksella ja tiivistyksellä. Moottoriöljyäkin vuotaa jostain vauhtipyörän luota (kampiakselin stefa ??? ), mutta vuotopaikkaa en ole vielä tarkemmin onnistunut paikallistamaan. 
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3