Kirjoittaja Aihe: 306 - Kytkinongelma (painelaakeri ja irrotushaarukka)  (Luettu 5076 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nappi

  • Vieras
Ongelma:

Eli autona on 306 1.6i XR vm.-94 ajettu ~184tkm. Noin viikko sitten kytkin / vaihteensiirto alkoi oireilemaan. Poljin muuttui hieman raskaammaksi ja kytkinpoljinta painaessa kuului ns. rahinaa, ei järjettömän kova ääni, mutta kuuluva kumminkin. Aivan kuin olisi painelaakeri alkanut ääntää. Toissapäivänä kytkin ei enää irrottanut kunnolla, mutta parani kun kiristi kytkinvaijeria, rohina vain jäi. Eli suunnitelmissa oli alunperin hommata koko kytkinasetelma ja vaihtaa kun työt antaa aikaa myöten, mutta ei paniikkia kun auto vielä oli liikuntakykyinen.

Nyt, noin 20 km kytkinvaijerin kiristyksen jälkeen avopuolisko moitti, jotta vaihteet ei mee kunnolla päälle. Menin hakeen auton työpaikaltaan ja avot, kakkonen päällä, kytkinpoljin alas ja starttaus. Kytkin ei irrottanut ensinkään. Pikkunytkäytys ja vaihde vapaalle ja pirssi käyntiin.

Uusi yritys pykälää päälle, noh, poljin alas ja hiukkasen rutinaa, kytkin ravisti. En laittanut vaihdetta päälle mutta polkaisin poljinta toistamiseen, poljin nousi ylös "nypyttäen", aivan kuin abs-jarrut rynkyttää ko polkee kunnolla, sen jälkeen pedaali lasahti lattiaan ja se siitä.

Pelti ylös ja koitin sitä vipua mihin kytkinvaijeri tulee kiinni. Mustat muoviosat oli jokseenkin "löysällä" ja vipu liikkui käsivoimin aivan vapaasti, eli vastusta ei vähääkään. Rutisi jonkin verran käydessä kun vipu oli jäänyt "irrotus"-asentoon, mutta äänely lakkasi kun vipua veti takaisin päin.

Onko ehotuksia mikä loppupeleissä korkkasi. Tähän mennesä kytkinongelmaiset autot joita on tullut kohdalle, ovat lauenneet ns. pikkuhiljaa, suuremmitta rutinoitta. Kytkin on vain alkanut luistaa tai sitten irroittaminen on ollut heikompaa. Pökötissä näytti loppu tulevan oikeastaan kerralla pl. viikon mitätön rahina, pedaali läsähti lattiaan ja se siitä sitten.. Levy, asetelma ja painelaakeri täytynee pistää tilaukseen, kun auki on paikat käytettävä mutta onko kokemuksia vastaavasta, kosahtiko jotain "isompaa"?

Työntämällä pois ruudusta, ykkönen päällä käyntiin ja nilkuttaen kotiin nuolemaan haavoja.

Ratkaisu:

Vika on selvillä, painelaakeri hajalla eli kaput ja irrotushaarukan toinen "haara" tyvestä murtunut poikki. Oli livennyt haarukan toinen haara sitten jo laakerin eteen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkinongelma (painelaakeri ja irrotushaarukka)
« Vastaus #1 : 20.02.2006, 12:15:18 »
Kuvauksen perusteella kenties painelaakerin lautasjousta vasten tuleva pinta kalvanut jousen päät ns. puhki tai kytkinlevystä yksi/useampi kehällä vääntövärähtelyjä tasaava jousi irronnut.

Riippuen kytkimen tyypistä eli onko kyseessä veto- vaiko työntötyypin kytkin.

Vetotyypin kytkimessä painelaakerin hajoaminen (irroitushaarukka tulee painelaakerin urasta ns. läpi) voi myös aiheuttaa polkimen lattiaan asti ulottuvan liikkeen ilman kytkimen irroittamista.

Vastaavasti työntötyypin kytkimessä painelaakerin kalvaessa lautasjousien päät puhki, menee painelaakerin olake lautasjousesta lävitse -> kytkinpolkin painuu syvemmälle tai jopa lattiaan asti.

« Viimeksi muokattu: 20.02.2006, 12:20:30 kirjoittanut Benkku »

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Kytkinongelma (painelaakeri ja irrotushaarukka)
« Vastaus #2 : 06.03.2006, 18:59:30 »
Vika on selvillä, painelaakeri hajalla eli kaput ja irrotushaarukan toinen "haara" tyvestä murtunut poikki. Oli livennyt haarukan toinen haara sitten jo laakerin eteen. Saapa näkyä onko irrotushaarukka minkä hintainen? Onko tietoa? Saako tarvikkeena?

Luulisi ettei tarvikkeena saa, mutta merkkiosana irroitushaarukka ja siihen kiinnittyvä vaijerin 'kampiosa' ovat yhdellä varaosanumerolla. Niiden hinta saksan peugeot -maahantuojan sivuilla ~79€ eli aika lähellä ko. summaa luultavasti liikutaan. Tiedä sitten suostuuko joku hajottamo myymään tuota haarukkaosaa erikseen, kun on kuitenkin uutena varsin kallis..
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkinongelma (painelaakeri ja irrotushaarukka)
« Vastaus #3 : 06.03.2006, 23:43:28 »
Mikä on painelaakeri ja mitä se tekee ?

Painelaakeri painaa (tai vetää) kytkimen paine-asetelman lautasjousta irroittaen kytkimen ts. voimansiirron moottorista vaihdetta vaihdettaessa jne. 'Kytkin' muodostuu vauhtipyörästä, kytkinlevystä ja paine-asetelmasta. Vauhtipyörän ja paine-asetelman välissä sijaitsee kytkinlevy, jota paine-asetelma jousivoimallaan painaa vauhtipyörän kitkapintaa vasten.

Painelaakerilla sitten 'avataan kytkin' ts. laakeri viimekädessä tapaa paine-asetelman lautasjousen pintaan.

Pieni johdatus 'levy/lautasjousi tyyppisiin ajoneuvo kytkimiin'.
http://www.carquest.com/clutch_tech.htm

Linkin kuvassa esiintyvä 'throwout bearing' = painelaakeri