En löytänyt johdoista vikaa, ainakaan tänään mittaushetkellä. Molemmat yhdistivät eikä ollut oikosulkuja akun kumpaankaan napaan. Ecun päässä työnsin nuppineulat liittimeen (keskimmäiseen vaaleanpunaiseen), nastat E4 ja F4, jolloin sai mittapäät neuloihin kätevästi kiinni.
Mittasin myös nakutusanturin toimintaa ECUn päästä yleismittarilla, VAC asteikolla. Kun mittari kiinni, näytti jotain vajaata millivolttia. Kun hakkasin pienellä vasaralla (metallisen temmin, tai mikä lie, välityksellä) lohkon kylkeen sain joidenkin kymmenien tai ehkä sadan mV lukeman mittariin.
Rohkeana miehenä irroitin ECUn ja yritin avata sen. On sen verran tiukasti kansi kiinni jollain silikonintapaisella että en uskaltanut vääntää auki, vaikka yhden kulman sainkin millin tai pari nousemaan. Ehkä hyvä niin, koska...
... koeajon jälkeen vikakoodia ei ollutkaan tullut, vaikka edellisenä päivänä sain sen aikaiseksi alle 10km motarilenkillä. Nyt ajoin saman lenkin pari kertaa, ekalla kerralla varovasti max noin 105 km/h ja toisella kerralla epähuomiossa meni vähän kovempaa. Myös kaasu pohjassa kiihdytyksiä 60 km/h--.
Olosuhteissa eroa lähinnä lämpöä viitisen astetta enemmän ja auringonpilkut ehkä eri asennossa. Ruiskutin kontaktispraytä ecun puolella molempiin liittimenpuoliskoihin. En jaksa uskoa että tuo olisi auttanut. Tosin ko. liittimen avasin nyt ekaa kertaa pariin vuoteen. En jaksa myöskään uskoa katkinaisiin johtoihin. Yläpää johtoparista on paksussa nipussa muiden johtojen kanssa, mutta alapäässä, anturin luona, johtopari on yksinään viimeiset 10-15 cm joten onhan mahdollista että siellä on kuitenkin jokin katkos.
Voisikohan jonkin toisen anturin virheellinen lukema saada tietokoneen epäilemään vikaa nakutusanturin lukemassa? Lähinnä tuli mieleen esim lämpötila-anturi tai jokin palotapahtumasta kertova muu anturi. Lämpötila ja esim. moottorin kuormitushan ovat yhteydessä nakutuksen esiintymiseen?
Nyt mennään tällä. Todennäköisesti vika ilmenee taas jossain vaiheessa. Kiitoksia avusta tähän mennessä.