Kirjoittaja Aihe: Partner - Käynnistyy huonosti pakkasella (venttiilivälykset) (DW8)  (Luettu 12172 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kraakku

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2003 Partner 1,9 (diesel, ei ilmastointia, 180 000 km).

Pösöä on alkanut viime talvina vaivata mielenkiintoinen käynnistymisongelma.

Kolme talvea sitten huomasin että kylmäkäynnistyvyys, tai siis pikemminkin pakkaskäynnistyvyys sillä vika ilmenee vain alle -5 asteen lämpötiloissa, oli huonompaa kuin aikaisemmin. Käytin auton kevättalvesta huollossa ja siellä kerrottiin että kolme neljästä hehkusta oli pimeänä, ne vaihdettiin ja sen tai ilmojen lämpenemisen seurauksena ongelma helpottikin. Viime talvena tilanne oli vielä huonompi, sahata sai entistä enemmän ja entistä vähemmässä pakkasessa, ja vaihdoin varmuuden vuoksi itse viime kesänä kaikki hehkut. Tänä talvena kuitenkin auto on jo pari kertaa jäänyt käynnistymättä ja toistuvien pitkien käynnistysrupeamien ansiosta akkukin "kuoli".

Kone kyllä pyörii hyvin mutta ei hörähdä tulille. Kun jaksaa jatkaa sahaamista, alkaa tulla lupauksia ja jos akussa vaan virtaa riittää niin loppujen lopuksi kone käynnistyy, ja jää käymään ensin rytkyen ja melkoisen nokipilven pölläyttäen ja sitten käynti tasaantuu. Jos auto on lämmitysjohdon päässä, minkäänlaisia käynnistysongelmia ei ole, vaan kone hörskähtää käyntiin kutakuinkin kuin kesällä.

Tehdyt huolto/korjaus toimenpiteet:
Ilman- ja polttoainesuodattimen vaihto, hehkutulppien vaihto, akun uusinta.

Onko kokemusta vastaavista oireista? Tai muuten vaan hyviä ideoita mistä metsästää ongelman alkulähdettä? Ainoat kylmäkäynnistyongelmiin liittyvät jutut mitä hakutoiminnolla löysin koskivat venttiilien kantamista, mutta silloin ymmärtääkseni ogelmat eivät olleet riippuvaisia ilman lämpötilasta.

Ratkaisu:

Auto pyörähti pajalla venttiilien säädössä. Kaikki imupuolen venttiilit kantoivat. Säädön jälkeen rakkine räjähtää 15 asteen pakkasesta tulille kuin palmun alta, kylmemmästä en ole raaskinut vanhaa ilman lämmitystä rääkätä, kun ei ole ollut ihan pakko.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Olikos DW8 ne palasäätöiset venttiilit? Ettei vain kantaisi pakoventtiilit. Dieseleissä ei ole "rikastinta", niissä säädetään ennakkoa, kylmänä tosin nostetaan hiukan tyhjäkäynti kierroksia jotta moottori kävisi tasaisemmin.

Tuohon moottoriin ei ole säteilylämmitintä tarjolla ainakaan Defalta, http://www.defa.com/doc/500/548.pdf
« Viimeksi muokattu: 14.12.2010, 12:17:11 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Veikkaisin kyllä, että venttiilien säädöllä vaiva poistuu. Sinullahan on (ainakin laskennallisesti) ensi vuonna hihnanvaihto tulossa, joten kannattaa samalla säädättää venttiilit. Venttiilien säätö ei taida automaattisesti kuulua hihnanvaihtoon merkkiliikkeissäkään.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Benkku

  • Vieras
Venttiilien kantamista itsekin epäilen. Moottorin esilämmittäminen laajentaa alumiinikantta tuplaten enemmän kuin mitä teräsventtiili pitenee, jolloin 'hienoinen alkava kantaminen' loppuu ja venttiilit sulkeutuvat. Matala puristuspaine siis syynä, jolloin pristuksen loppulämpötila ei kohoa tarpeeksi korkeaksi, jotta syttyminen tapahtuisi. Tämä varmistuisi mittaamalla puristuspaineet kylmänä tai tietenkin tarkistamalla ventiilivälykset.

kraakku

  • Vieras
No tuo kyllä voisi selittää asian ja myös sen esilämmityksen vaikutuksen asiaan. Selittäisi myös sen miksi ongelma hissukseen pahenee ja sen miksi se on niin selkeästi lämpötilariippuvainen. Ainoa mitä tuo ei selitä on se, että miksi seisottuaan viikon sähköttä pakkasessa ja saatuaan uuden akun sisuksiinsa tuo pamahti vastoin kaikkia odotuksia käyntiin ilman esilämmitystä kertayrittämällä.

Täytynee siis alkaa tutkia noita venttiilivälyksiä/puristuspaineita ja katsoa josko ratkaisu ongelmaan löytyisi sittenkin sieltä.