Kirjoittaja Aihe: 607 - Räjähdys imuputkistossa (HDi)  (Luettu 3306 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mattitimonen

  • Vieras
607 - Räjähdys imuputkistossa (HDi)
« : 04.07.2010, 20:54:04 »
Auto: 2000 607 2,2 HDi Tiptronic.

Teki pösö temmoset. Räjäyttää aina moottorin ja syylärin välissä olevan ison "S-putken" ja viimeisen posahduksen jälkeen tuli ilmoitus, että FAP-suodatin olisi tukossa. Kertokaa hyvät ihmiset, missä vika?

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Räjähdys imuputkistossa (HDi)
« Vastaus #1 : 04.07.2010, 23:54:48 »
Morjensta.

Pakoputkistossa on partikkeleita keräävä hiukkassuodatin, joka on kaiketi tukossa. Pakokaasut puskevat väkisin EGR-venttiilin (pakokaasun takaisinkierrätys) läpi moottorin ilman tulopuolelle, jonne se ahdinkin sitä painetta tunkee. Liika on aina liikaa, joten... :-\

Hiukkassuodattimen tee-se-itse mies putsaa suht helposti. Käytä hakutoimintoa niin löydät tältäkin sivustolta ohjeet. Todennäköisesti myös EGR-venttiili menee uusiksi, koska sen jousi on melko varmasti jo kuumuudesta kuoleentunut. Tarkista myös, että sinulla on hiukkasuodattimen puhdistuspolttoon vaadittavaa lisäainetta omassa säiliössään.

mattitimonen

  • Vieras
Vs: 607 - Räjähdys imuputkistossa (HDi)
« Vastaus #2 : 05.07.2010, 08:36:49 »
Voisiko joku ohjeet tänne laittaa?

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 607 - Räjähdys imuputkistossa (HDi)
« Vastaus #3 : 05.07.2010, 09:42:43 »
Älä yritä ajella, hajotat koko koneen. Pese se FAP, jos on rikki, vaihda.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=36348.0

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 607 - Räjähdys imuputkistossa (HDi)
« Vastaus #4 : 05.07.2010, 09:46:53 »
Korjaamolle vietävä. Vaati varmaan fap:n vaihdon, lisäaineen lisäyksen, laskurien nollauksen ja vikakoodien poiston.
Peugeot 3008 hybrid

mattitimonen

  • Vieras
Vs: 607 - Räjähdys imuputkistossa (HDi)
« Vastaus #5 : 05.07.2010, 22:49:44 »
Tietämätön kun olen, niin mistä tuo FAP-suodatin löytyy? Entäpä lisäainesäiliö ja voiko itse sitä ainetta lisätä?

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Räjähdys imuputkistossa (HDi)
« Vastaus #6 : 06.07.2010, 01:27:50 »
Pakoputkistossa on partikkeleita keräävä hiukkassuodatin, ...

Kun löydät pakoputken pään sieltä auton takaa, niin lähde seuraamaan sitä. Hiukkassuodatin on se viimonen iso möykky ennen moottorin kyljessä kököttävää turboa.  ;) (siinä välissä asustelee myös "haitariputki" ) Lue käyttäjän uijui laittama linkki kokonaisuudessaan, myös siellä oleva linkki raporttiin ulkomaisen eläväisen kirjoittamana.

Lisäainetta lisäsin itse säiliöön, jossa on oma pintamääräanturi. Ilmeisesti 607:ssa ei ole laskuria, vaan järjestelmä ehkä mittaa nestetason? Tietääkö joku foorumin käyttäjistä tämän? (ei huhuja tai kaiman kertomia luuloja, kiitos! :P) Säiliö löytyy kuskinpuolen takapyörän etupuolelta, siten että sen letkuihin ja täyttökorkkiin pääsee käsiksi kun takarenkaan irroittaa. Lisä-aine säiliöllinen riittää noin 120 000km ajoon. Täyttösetti maksoi maahantuojalla muistaakseni 135 e tänä keväänä (2010).

Jos olet siunattu mekaanisilla taidoilla, niin FAP:in puhdistuksesta ja lisä-aineen täytöstä selviää noin 3h työllä riippuen käytettävissä olevasta auton nostolaitteesta ja siitä miten paljon mahdollisesti jumahtaneet pakoputken/FAP:in kiinnikkeet/mutterit kampeavat vastaan. Kannattaa hoitaa laite kuntoon mahdollisimman nopeasti, mielellään älä aja kuin pakolliset metrit, koska voit posauttaa koko myllyn.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 607 - Räjähdys imuputkistossa (HDi)
« Vastaus #7 : 06.07.2010, 06:39:19 »
Lisäainetta lisäsin itse säiliöön, jossa on oma pintamääräanturi. Ilmeisesti 607:ssa ei ole laskuria, vaan järjestelmä ehkä mittaa nestetason? Tietääkö joku foorumin käyttäjistä tämän? (ei huhuja tai kaiman kertomia luuloja, kiitos! :P)

Molempia versioita kuulee, ei voi tietää  ::) Sinänsähän muulla ei ole merkitystä kuin sillä että jos autossa on laskuri niin se pitää nollata siinä vaiheessa kun härveli luulee että aine on loppu.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 607 - Räjähdys imuputkistossa (HDi)
« Vastaus #8 : 06.07.2010, 08:48:57 »
Lisäaine riittää 2.2 hdi moottorissa 80tkm matkalle.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2010, 08:52:13 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Räjähdys imuputkistossa (HDi)
« Vastaus #9 : 07.07.2010, 01:44:23 »
Molempia versioita kuulee, ei voi tietää  ::) Sinänsähän muulla ei ole merkitystä kuin sillä että jos autossa on laskuri niin se pitää nollata siinä vaiheessa kun härveli luulee että aine on loppu.


Ok. Kiitoksia.
Ainakin tuon yksilön lisäaineherja katosi täytön jälkeen, eikä ole enää nikotellut FAP:n putsauksen jälkeen. (tai oikeammin vihelsi ilmeisesti EGR venttiilin läpi niin että lähiseudun koirat meinasi tulla hulluiksi  :P )

Lisäaine riittää 2.2 hdi moottorissa 80tkm matkalle.

Eipä sittenkään:
Ilmeisesti riippuu siitä kuinka iso säiliö on autossa. Maahantuoja myy kahta kokoa. (en muista oliko 2 ja 3 litran pänikät) Isompaa tarjosivat tuohon minun vempeleeseeni ja sanoivat sen ylettävänkin sitten seuraavat 120 000km. Sinne säiliöön hulahti koko törppö mukana tulleen näppärän venttiilin avulla joka pulputti pänikkään ilmaa sitä mukaa kun neste lörpötteli säiliöön. Täyttökitille täydet pisteet.

Erään toimittajan 607 service manual ohjeessa:
"RPO- no:9491 every 48 000Miles/80 000km or RPO- no: 9492 every 72 000miles/120 000km"

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 607 - Räjähdys imuputkistossa (HDi)
« Vastaus #10 : 07.07.2010, 07:11:28 »
Isompaa tarjosivat tuohon minun vempeleeseeni ja sanoivat sen ylettävänkin sitten seuraavat 120 000km.

Erään toimittajan 607 service manual ohjeessa:
"RPO- no:9491 every 48 000Miles/80 000km or RPO- no: 9492 every 72 000miles/120 000km"

Muistaakseni oen saanut joskus hinnat litran ja kolmelitran kanistereille. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23714

Kannataa katsoa toi DAM koodi, eli jos sulla on uudempi kuin 9491 niin riittää siihen 120 tkm ajoon. En tiedä yhtään miten paljon ainetta kuuluisi mennä säiliöön, mutta sellaista olen kuullut että uudemmissa FAP autoissa täyttö tapahtuu vielä siistimmin ikäänkuin vaihtopatruuna menetelmällä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.