Kirjoittaja Aihe: 508 - Vetokoukun pistorasia  (Luettu 5929 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
508 - Vetokoukun pistorasia
« : 16.11.2012, 21:39:10 »
Auto: 2011 508 2,2 HDi 204 FAP GT (automaatti).

Tuli vaunun kanssa sellainen ongelma, että auton perässä olevaan 13-napaiseen perävaunun pistorasiaan ei tule lainkaan sähköä jatkuvan virran eikä latausvirran napoihin. Aiemmin minulla on sekä 307 SW:ssä, että 308 SW:ssä ollut 13-napainen pistorasia ja kummassakin on tuonne rasialle tullut akulta 2,5 mm2 kaapelilla jatkuvavirta ja auton koriin on mennyt vastaavan kokoinen maajohto.

En nyt vielä ehtinyt sukeltelemaan tuonne auton alle löytääkseni mihin kaapelit menevät rasialta ja missä perävaunun sähköjen kytkentärasia on. Olisiko kellään heittää vinkkiä pitäisikö jostain löytyä valmiina jatkuvan virran kaapeli vai onko koukun asentanut merkkiliikkeen asentaja vaan jättänyt sen laiskuuttaan vetämättä, kenties ajatellen ettei suurin osa kärryn vetäjistä koskaan kaipaa sitä.

Laitoin kyllä asiasta jo reklamaatiota liikkeeseen ja saavat laittaa sen kuntoon, mutta kyselen nyt kuitenkin siltä varalta että sieltä tulee joku typerä "ei tähän voi sellaista kytkentää tehdä" -vastaus.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Vetokoukun pistorasia
« Vastaus #1 : 16.11.2012, 22:01:31 »
Hyvä havainto. Tuota kauttahan voisi ladata auton akkua avaamatta konepeltiä. Pistoke laturiin ja plussaa &  miinusta. Ostamisen jälkeen on onneksi 6 kk puheoikeus puutteille. OT, eräs Espoon taksimies valitteli vaihteistoviasta, korjaavat takuuna. Auto Jalonen nimenomaan korjaa takuuna, useaan otteeseen ja vika vieläkin päällä. Nykii... ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Vetokoukun pistorasia
« Vastaus #2 : 16.11.2012, 22:20:28 »
Sieltähän ne johtoniput näkyvät verhoilun alta löytyvän takakontin vasemmasta sivusta ja muutama sulakekin tuolla näkyy olevan. En nyt jaksanut koko verhoilua purkaa, kun ei oikein pitäisi olla minun ongelmani tuohon hintaisessa autossa. Se koukkukin maksoi ihan järjettömästi (1100 €), niin saa siihen sähkötkin tulla oikein.

Onko tuo sitten puute vai vika. Jos kyse on viasta, niin noita koukun sähköjä ymmärtääkseni koskee sama takuu mikä autolla on muutenkin, kun koukku on asennettu ennen auton luovuttamista liikkeestä. Näin ainakin oli edellisessä autossani. Takuupapereissa minä olen auton ensimmäinen omistaja, vaikka se vuoden on liikkeessä seisonutkin. Tuollainen vika on myös aika helppo osoittaa myöhemminkin olleen autossa jo luovutushetkellä, jos koko kaapelointi puuttuu pistorasialta.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2012, 22:27:08 kirjoittanut Penguin »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Vetokoukun pistorasia
« Vastaus #3 : 22.11.2012, 02:29:10 »
Merkkiliikkeen asentajan kanssa tuota katsottiin tänään ja kyllä johtosarjassa pitäisi olla johdot sekä jatkuvalle virralle että latausvirralle, mutta rasiaan ei virtaa tule. Homma etenee nyt sillä, että vaihdetaan koko johdosarja kaikkine bokseineen ja katsovat korjaantuuko ongelma sillä. Jos ei auta, niin sitten ihmetellään lisää.

OT: ilmeisesti se on niin, että ihan sama minkä auton hankin, aina on joku ongelma. Paitsi jos se auto on 206 ;)

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Vetokoukun pistorasia
« Vastaus #4 : 22.11.2012, 09:43:03 »
Varmaan väärin kytketty. Serviceboxissa on ihan hyvät ohjeet.
Peugeot 3008 hybrid

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Vetokoukun pistorasia
« Vastaus #5 : 22.11.2012, 10:05:33 »
Ei tuota voi väärin kytkeä, kun kaikissa johdoissa on valmiit liittimet, jotka menevät paikalleen vain yhdessä asennossa.

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Vetokoukun pistorasia
« Vastaus #6 : 22.11.2012, 10:18:39 »
Asiaa ollenkaan tuntematta kysyn, että onko akulta vedetty johtoa sinne takalokasuojaan :-\

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Vetokoukun pistorasia
« Vastaus #7 : 22.11.2012, 16:02:16 »
Ei sinne akulta mitään tarvitse vetää. Vetokoukun sähköt 508
Peugeot 3008 hybrid

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Vetokoukun pistorasia
« Vastaus #8 : 22.11.2012, 16:21:23 »
En minä tuota rupea tulkitsemaan, mutta olis siellä hyvä olla pysyvä sähkö jos pistorasialle sellainen halutaan. Valothan eivät tunnetusti ole jatkuvasti päällä ;)

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Vetokoukun pistorasia
« Vastaus #9 : 22.11.2012, 17:31:12 »
Ei tarvitse akulta vetää. Konttiin asti tulee tarvittavat johdot ja pistorasiaan saa sekä jatkuvan virran, joka nimensä mukaisesti on aina tarjolla että latausvirran, jota ohjataan virtalukon kautta (väyläohjaus). Mm. 3008:ssa olen tämän nähnyt livenä ja samalla tavalla se pitäisi kuulemma tässäkin toimia. Minun auton asennuksessa joku on nyt vaan pielessä, kun virtaa ei tule.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2012, 17:35:13 kirjoittanut Penguin »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Vetokoukun pistorasia
« Vastaus #10 : 29.11.2012, 18:04:57 »
Väliaikatietoa: Nyt on sellainen väite esitetty, että yhdessäkään 508:ssa ei rasialta tule jatkuvaa virtaa eikä latausvirtaa, vaikka johtosarjassa on johdot ja sulakkeet sitä varten. Maahantuoja on nyt selvittämässä miten tuo virta saadaan myös noihin johtoihin.

Mielenkiintoista olisi kuulla toimivatko nuo kuitenkin jonkun 508:ssa. Pistorasiassa napojen numerointi menee seuraavasti:



Eli navoista 9 (+) ja 13 (-) pitäisi tulla jatkuvavirta ja sen maa ja navasta 10 latausvirta (+), jonka maa (-) navassa 11.

Jatkuvan virran pitäisi olla kytkettynä aina ja latausvirran ohjaus virtalukon kautta eli ainakin auton ollessa käynnissä siitä pitäisi löytyä virta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Vetokoukun pistorasia
« Vastaus #11 : 29.11.2012, 20:02:30 »
Nyt on vielä omakohtaisesti varmistettu, että kaikki tarvittavat johdot tulevat pistorasialle asti. Väärinkytkentä on käytännössä mahdotonta valmiilla johtosarjalla ja kaikki perävaunupistorasian ohjausboksin kolme sulaketta ovat ehjiä. Myös tuolle ohjausboksille asti tulee jatkuva virta, joten jäljelle ei jää oikein muuta vaihtoehtoa kuin että boksi on väärä tai viallinen tai sitä ei ole ohjelmoitu testerillä oikein.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Vetokoukun pistorasia
« Vastaus #12 : 06.12.2012, 14:10:52 »
Alkaa mennä selitysten puolelle tämä homma. Maahantuojalta tuli tällainen vastaus:
"BECB-yksikkö valvoo akun varaustilaa ja katkaisee syötön kyseisille navoille mikäli akun varaustila on alle 76 %. Ladatkaa akku ja odottakaa 4 tuntia että BECB nollautuu ja mitatkaa uudelleen."

Juu varmaan valvoo ja tuo on se yksikkö joka laittaa auton Economy-tilaan. Ihan ok, että silloin virta katkaistaan myös perävaunun pistorasian jatkuvalta virralta. Latausvirta on kuitenkin käytettävissä vain kun auton virtalukosta on käännetty virrat päälle tai auto on käynnissä ja laturi lataa. Myös Economy-tila menee pois päältä kun auton käynnistää, joten selitys on enemmän kuin ontuva.

Tuo 76 % on pikaisesti katsottuna jotain 12,4 V ja autoni akussa näytti jännite olevan 12,54 V, kun auto ei ole käynnissä. Lepotilassahan tuo akku ei ole, kun siellä on kokoajan jotain mikä virtaa kuluttaa, mutta oletan sen virrankulutuksen olevan aika pientä, kun mitää radiota tai valoja ei ole päällä ja ainoastaan konepelti on auki.

Akku on nyt kuitenkin latauksessa...

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Vetokoukun pistorasia
« Vastaus #13 : 07.12.2012, 18:04:18 »
Höh! Sanon minä. Vikaa ei ole missään, paitsi käyttäjässä, asentajassa ja maahantuojan osaamisessa.

Istuskelin Diagboxin kanssa autossa päivän ja testailin tuota perävaunupistorasiaa. Sieltä löytyy testi, jolla voi kytkeä virran päälle sekä jatkuvaan virtaan että latausvirtaan, kumpaankin erikseen ja vain 5 sekunnin ajaksi. Tuo testi riitti kuitenkin kertomaan, että virta tuonne saadaan tulemaan. Testeri näytti kummankin virransyötön olevan normaalisti "Inactive" -tilassa, joten metsästin sitten testeristä asetusta jolla tuon saa aktivoitua. Ei löytynyt.

Kuin sattumalta sitten perävaunu perään kytkettynä huomasin, että auton perästä ei sammu takasumuvalo ja aiemmin se on varmasti sammunut, kun perävaunun kytkee. Myöskään perävaunussa ei takasumuvalo palanut ja autokin valitti että perävaunun sähköliitännässä on jokin häiriö. Vähän kontaktisprayta liittimiin ja renkkasin liitintä edestakaisin, kunnes alkoi toimia taas tuo takasumuvalo oikein.

Edellisestä tuli sitten mieleen, että mitäpä jos tässä on jokin hieno logiikka, että jatkuva- ja latausvirta puutuvat, jos auto ei tunnista perään kytkettyä perävaunua. Kytkin kumpaankin liitäntään kuorman perään ja siinä se. Hyvin toimii, ainakin jos kuorma on kokoajan käytössä. Saa sitten nähdä miten toimii kun kuorma on erikseen päälle kytkettävä, mutta jatkan sen testaamista sitten myöhemmin.

mok

  • Vieras
Vs: 508 - Vetokoukun pistorasia
« Vastaus #14 : 22.12.2012, 11:56:03 »
Minulla oli vetokoukun pistorasiassa katkoksia ja johtui siitä että pistorasian takakansi ei pysynyt paikallaan. Uusi pistorasia vaihdettiin takuuseen.