Kirjoittaja Aihe: 508 - Automaattivaihteiston tärinä  (Luettu 9612 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #15 : 26.01.2013, 14:00:00 »
Kannattaa käyttää auto merkkihuollossa, hydraulikoneikossa voi hyvinkin olla vikaa, jos tärinää suuremmalti esiintyy - reuna-ehtona tyhjäkäynnin kierrosnopeus.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #16 : 26.01.2013, 14:01:50 »
Ei minunkaan auton am6 vaihteisto mene vapaalle d asennolla ja jarrua painamalla. Kyllä siinä silloin pieni värinä auton koriin tulee varsinkin kylmällä.
Peugeot 3008 hybrid

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #17 : 26.01.2013, 15:05:31 »
508 GT:n automaattivaihteisto ei vaihda mihinkään vapaalle kun valitsin on D-asennossa ja autoa pitää jarrulla paikallaan. Sen voi jokainen käydä ihan itse kokeilemassa, jos ei usko.

Tätä en väittänytkään vaan tarkoitus oli tuoda tälläinenkin ominaisuus ilmi, joissain meinaan tälläinenkin on. On tässä keskustelussa käyty läpi jo monia muitakin seikkoja kuin vain 508 GT:n automaattilaatikkoa...

Ei minunkaan auton am6 vaihteisto mene vapaalle d asennolla ja jarrua painamalla. Kyllä siinä silloin pieni värinä auton koriin tulee varsinkin kylmällä.

No, ainakin meidän 407:ssa menee ja se on kanssa varma. Ja toi pointti olikin juuri se, että kylmänä tuota "neutral control":a ei ole (ei käytetä) ja silloin ehkä jotain värinää tosisaan saattaa huomata. Eikä tuota vaihteen kytkeytymistä suuremmin huomaan lämpimänäkään (ainakaan nykäisynä tai värinänä) mutta siellä se vain on (ja kyllä, laatikossa uusimmat softat, ei vikoja ja muutenkin ehjä loota, ainakin vielä  :D).

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #18 : 26.01.2013, 15:19:27 »
Kirjoitit, että AM6-laatikko vaihtaa vapaalle, rajaamatta tuota yleistystä mitenkään. AM6 ei ole mikään yksi automaattilaatikkotyyppi, vaan niitä AM6-laatikoita on keskenään erilaisia ja eri tavalla toimivia. Ulkoisesti kaikki voivat ehkä näyttää samalta, sisäisesti ja laatikon ohjauksessa on eroja.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #19 : 26.01.2013, 15:38:07 »
OK, pitää olla tarkempi ensi kerralla. En ymmärtänyt, että tällä foorumilla pitää kirjoittaa säädösten tai standardien tarkkuudella :o.

... AM6 ei ole mikään yksi automaattilaatikkotyyppi, vaan niitä AM6-laatikoita on keskenään erilaisia ja eri tavalla toimivia. Ulkoisesti kaikki voivat ehkä näyttää samalta, sisäisesti ja laatikon ohjauksessa on eroja.

Tuossahan ei nyt ollut mitään uutta. Pitäisikö meidän sitten alkaa puhua TF-80SC -laatikosta, tuostahan nämä variaatiot kaikki on tehty? Ja sitten vielä lisäyksenä laatikon SW:n versionumero jotta voidaan varmistua, että puhutaan varmasti samoista asioista? 8)

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #20 : 26.01.2013, 16:04:06 »
Ei olekaan mitään uutta, mutta juuri siksi on turha yleistää että AM6-laatikko toimii jollain tietyllä tavalla, jos ei edes mainitse missä autossa se toimii niin. Toisaalta tuokin on aika turhaa, kun ei noita taida voida yleistää edes yksittäisen mallin kohdalla, kun pelkkä softaversio voi todellakin vaikuttaa merkittävästikin siihen miten toimii tai se mihin maahan myytäväksi auto valmistettu.

Katselin 508:n ja 407 Coupen osalta noita AM6-laatikoita Service Boxista ja varaosanumeron mukaan pääteltynä 508 GT:ssä olisi vain yksi AM6-laatikkomalli käytössä, softaversioissa toki siinäkin voi olla ajallisia eroja. HDI 163:ssa on käytössä kahta eri AM6-laatikkoa ja AT6-laatikko. 407 Coupeen löytyy tuolta yhteensä 9 eri AM6-laatikkoa: neljä eri laatikkoa 3-litraisen bensakoneen yhteyteen DAM:sta riippuen, kolme laatikoa 2,7-litraiseen HDI:hin DAM:sta riippuen ja kaksi eri laatikkoa 3-litraiseen HDI:hin DAM:sta riippuen. Hydrauliikkayksiköistä löytyy lisää vaihtelua, en tosin katsonut vaihtuuko aina saman DAM-koodin kohdalla kuin laatikonkin varaosanumero vaihtuu. Kuinkahan paljon nuo laatikot oikeasti ovat yhteensopimattomia keskenään. Ainakin maksimiväännössä näkyy ilmoitettujen speksien mukaan olevan eroja eri laatikoiden kesken.

508_gt

  • Vieras
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #21 : 27.01.2013, 13:15:43 »
Tässä tapauksessa moottorin/vaihteiston lämpötilalla ei ole vaikutusta. Tärinän määrä on aina sama.

Kerran auton ollessa tyhjäkäynnillä ja laatikko P-asennossa, huomasin koko vasemman pyörän tärisevän. Tärinä renkaassa oli sitä luokkaa, että pienimmät lumihiutalleet putoilivat renkaan päältä. Kun yritti siirtää vaihdetta N:lle, oli vaihteensiirrin selkeästi raskaampi. Eli ihan kuin vetoa olisi ollut päällä, ja kytkin ei ota kunnolla kiinni.

Auto on ollut kolme kertaa huollossa, ja joka kerta tärinä määritetty "Ei poikkea tavanomaisesta".

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #22 : 27.01.2013, 15:07:50 »
Etsi käsiisi vastaava 508 gt auto, niin voit sitten katsoa onko ominaisuus tai vika.
Peugeot 3008 hybrid

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #23 : 27.01.2013, 15:52:09 »
Kylla automaatin pitaa irroittaa veto silla hetkella kun keppi siirretaan N>P. Jos veto jaa paalle ja tarinaa ilmenee, ei kaikki voi olla kunnossa.

P asento on tarkoitettu pysakointiin, miksi silloin olisi veto paalla.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #24 : 27.01.2013, 18:02:22 »

Tässä tapauksessa moottorin/vaihteiston lämpötilalla ei ole vaikutusta. Tärinän määrä on aina sama.

Kerran auton ollessa tyhjäkäynnillä ja laatikko P-asennossa, huomasin koko vasemman pyörän tärisevän. Tärinä renkaassa oli sitä luokkaa, että pienimmät lumihiutalleet putoilivat renkaan päältä. Kun yritti siirtää vaihdetta N:lle, oli vaihteensiirrin selkeästi raskaampi. Eli ihan kuin vetoa olisi ollut päällä, ja kytkin ei ota kunnolla kiinni.

Auto on ollut kolme kertaa huollossa, ja joka kerta tärinä määritetty "Ei poikkea tavanomaisesta".

Eli tuota "ominaisuuttako, pyörän tärinää" ei aina ole havaittavissa tuossa määrin? Voisiko olla, että huollossa käydessäsi tuota tärinää ei ole esiintynyt ja eivät ota tuota sitten todesta..? Vai tärrääkö rengas huollossakin ja kuittaavat, että "ei poikkea tavanomaisesta"? Mielestäni tuo nyt ei ainakaan ole tavanomaista, ainkaan en ole sellaiseen ikinä törmännyt.

Taitaa olla turha kysymys mutta täriseekö muiden 508:n omistajien eturengas jos vaihteisto P-asennossa? 8) Tuskinpa sentään..?

Ei ole kokemusta PK-seudun merkkihuolloista mutta tuppaavat nykyään olemaan "aika selittäjiä" merkkihuolloissakin, pääsevät varmasti helpommalla näin ;D
Jos minulla olisi noin uusi auto (ja tuollaisen hintaluokan vielä) niin menisin kyllä takomaan nyrkkiä tiskiin, uudelleen. Onko se "vaihteensiirtäjän kaapelin" asemointi tarkastettu, olettaen että sellainen vielä tuosta 508 GT:n vaihteistosta löytyy?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #25 : 27.01.2013, 18:28:19 »
Ei tärise pyörät, eikä pyörä oli vaihde sitten P- tai N-asennossa.

Premium

  • Vieras
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #26 : 27.01.2013, 20:10:28 »
Viimeksi kirjoittamani viestin oli tarkoitus sanoa, että jos automaattivaihteen momentinmuuntimen pitäisi hoitaa värinänvaimentimen virkaa, kuvatussa tapauksessa se ei sitä tee. Jos pyörä tärisee P-asennossa, jostain syystä vetoa välittyy vetopyörille, eikä se ole mielestäni normaalia. Eikös ole niin vieläkin (viimeisin oma automaattivaihteinen autoni oli 80-luvun alussa), että P-asento "hoitaa käsijarrun virkaa" eli lukitsee vetävät pyörät ?? Planeettavaihteistossa joku "pyöräjarru" ei toimi kunnolla??

Benkku

  • Vieras
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #27 : 27.01.2013, 20:31:42 »
P-asennossa kytketään vaihteiston sisäinen ensiö-akselin päässä sijaitseva mekaaninen lukitus.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #28 : 29.01.2013, 01:15:14 »
Jep. Mulla menee auto pajalle hajonneen tuulilasin vaihtoon aamulla ja joudun ajelemaan pari päivää jollain kinnerillä.

Kokeilin tuossa aiemmin päivällä ja kyllähän siellä renkaissa käsin koskettamalla jonkinlaista tutinaa tuntuu, kun vaihde on P-asennossa ja tyhjäkäynnillä rouskuttaa. Tuntuu itseasiassa enemmän renkaissa kuin auton korissa. Silti mielestäni ihan normaali dieselin tärinää ja paljon pahempaakin on nähty ja koettu, esim. Fordin omissa dieseleissä, jotka eivät ole leijonan sukua.

Jonest

  • Vieras
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #29 : 30.01.2013, 22:58:52 »
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi 163 Allure (6-vaiht. autom., 39 000 km).

Täälläkin on D-vaihde päällä aina ollut tärinää uudesta asti. Myös koeajamani samanlainen malli tärisi aivan samoin. Kytkettäessä N-päälle tärinä vaimenee selvästi mutta ei poistu. Itse olen ajatellut sen johtuvan moottorin huonosta tärinänvaimennuksesta tai sitten tämä vaihteisto + diesel moottori yhdessä. Tärinä on vain tyhjäkäynnillä. Ajossa sitä ei ole.

Huollon mukaan se on normaalia.  :o

Koeajoin myös RHZ mallin jossa on robottivaihteisto. Se ei tärise ollenkaan.