Kirjoittaja Aihe: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)  (Luettu 5875 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aseva

  • Vieras
508 - Huohottimen jäätyminen (THP)
« : 20.02.2015, 17:41:11 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 508 - Huohottimen tukkeutuminen (THP)


Auto: 2011 508 SW 1,6 THP 156.

Uusi foorumilainen lähestyy moottorin huohotinongelman vuoksi.

Ostimme käytetyn 508SW:n käytettyjä autoja myyvästä liikkeestä. Parin viikon päästä muutaman asteen pakkasella moottori viskasi öljyt tielle ja matka tyssäsi siihen. Koska maahantuoja takuu oli voimassa, hinuri kuskasi Pösön merkkinuoltoon. Huohotin sydeemissä ei huoltopäällikön mukaan ollut vikaa, vaan venttiilikoneistossa oli vettä ja jäätä. Jostain jakopään kiristäjän pultista oli öljyt siiryneet ulkoilmaan samoin kuin venttiilikopan tiivisteestä. Kysyin onko joitan korjaussarjaa huohottimelle. Ei ole olemassakaan, sain vastauksen.

Huollossa ei tunnustettu, että huohotin olisi ollut tukossa/jäässä, vaan sysättiin syy meille, kun vaimoni ajaa autolla muutaman kilsan työmatkaa. Hän kerkesi ajaa sen vain muutaman kerran, ennen kuin öljyt tuli ulos moottorista. (Olimme ostaneet autoa muutama viikko aiemmin ja auto oli merkkikorjaamossa viikon, kun jätti eke kerran tielle, kun veto hävisi.)

Tulisi ajaa vähintään 20 kilsaa jokaisen kylmäkäynnistyksen jälkeen, jotta moottori lämpenee tarpeeksi, jotta vesi haihtuu huohottimen kautta pois. Ts. kahden kilsan työmatkasta tulee aamuin illoin 20 kilsaa. Huoltopäällikkö ilmoitti, että vika tulee varmaankin uusiutumaan ja takuuajan jälkeen maksajana on auton omistaja.

Samaa syytä ehdotti myös k.o liikkeen Pösö-myyjä. Harmittaa, kun en kysynyt häneltä, että kysyykö hän autoa ostavalta asiakkaalta ajomatkat ja jos ajaa voin lyhyitä matkoja, niin kertooko hän, ettei Pösö sovi tämän asiakkkaan käyttöön ja ohjaa hänet toiseen kauppaan. Tuskin muuten kysyy.

En jättänyt asiaa sikseen, vaan vaadin huohotinsydeemiin muutosta, jotta autolla voi ajaa Suomen talviolosuhteissakin, koska se on maahatuotu Suomeen ja myyty Suomessa. Koska varoitusta/kieltoa ei ole lyhyen matkan ajosta ei ollut ohjekirjassa, eli puute/virhe, virhe on myös itse autossa.

Muutaman viestin jälkeen sain k.o firman jälkimarkkinointipäälliköltä soiton, että tuohon malliin onkin saatavana arktisiin olosuhteisiin tarkoitettua muutossarjaa, joka löytyy maahantuojalta ja tullaan vaihtamaan auton myyneen liikkeen laskuun. Imusarja, jonka jokaiseen pyttyyn menevään putkeen tulee huohotusletku. Maahantuoja ei hänen mukaansa ota osaa kustannuksiin.

Arktinen sarja vaihdettiin muutaman päivä sitten ja luultavasti ongelma ei toistu enää.

Ihme selityksiä tuli huoltopäällikötä ja myyjältä. Sekin ihmetyttää, miksi huohottimen suunnitteluvirheen takia auton myyneen liikkeen on se maksettava muutossarja töineen, vaikka selvästi maahantuoja oli varautunut ongelmaan pitämällä arktista muutossarjaa varastossa. Ehkä laskettiin, että takaisinveto tulee kalliiksi ja on parempi kertoa satuja autojen omistajille ja uskottiin, ettei kukaan tajua vian aiheuttajaa eikä vaadi korjausta huohotinsedeemiin.

Onko muilla ollut vastaavia huohottimen tukkeentumisia/jäätymisiä ja miten merkkihuolto on asian ratkaissut?

Benkku

  • Vieras
Vs: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)
« Vastaus #1 : 20.02.2015, 23:12:03 »
Veden kertyminen moottoriöljyn joukkoon, on ongelma lyhyillä asjosuoritteilla kaikissa polttomoottoreissa valmistajasta ja käyttövoimasta riippumatta. Toisinsanoen moottoriöljyn lämpötilan jäädessä lyhyissä ajosuoritteissa matalaksi, kertyy vettä öljyyn eikä se normaalisti poistu huohotuskaasujen mukana.

Asiaa auttaa lämmitettävä huohotinputkisto ja aika ajoin tapahtuva pidempi ajosykli - jossa öljyn lämpötila kohoaa lähemmäs 100 astetta, mielellän jopa hieman yli, jolloin vesi höyrystyy pois. Liika vesi - jopa jo puolen prosentin luokkaa oleva konsentraatio, huonontaa myös voitelua ja moottori kuluu enemmän.

Takaisinkutsujen suhteen lienet oikeassa, korvaavia osia ei maahantuojavetoisesti taideta asentaa (ennen kuin sitä itseään osuu tuulettimeen), vaikka ongelma hyvin onkin heillä tiedossa ja tehtaan ohjeet hommien hoitamiseen myöskin.

Aseva

  • Vieras
Vs: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)
« Vastaus #2 : 21.02.2015, 06:22:43 »
Autolla käydään muutaman kerran viikossa maalikylässä noin 60 kilsan päässä, jolloin luulisi höyryjen poistuvan. Aiemmasta ajo/korjaushistoriasta ei ole tietoa. Viimmeisin huolto tehty 4000 km sitten. Me ehdittiin ajaa vain noin 300 kilsaa ja vaimo työmatkaa vain muutaman kerran.

Alkuperäinen huohotinletku roikkui niin, että varmasti keräsi vettä siihen. Uudessa systeemissä vain 10 sentin letkun pätkä imusarjan päällä olevaan putkeen, josta yhde jokaiseen imuputkeen. Uskoisin toimivan paremmin.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)
« Vastaus #3 : 21.02.2015, 08:47:10 »
En haluaisi pelästyttää sinua turhaan, mutta onhan sinulla tiedossa tuon moottorin muut 'ominaisuudet'? http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=67928.0

Kauppalopo

  • Vieras
Vs: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)
« Vastaus #4 : 21.02.2015, 09:12:22 »
Edellä kerrotusta saa käsityksen, että vika olisi ajosuoritteessa, ei autossa. Kuitenkin muutostöillä vika poistuu, vaikka ajosuorite ei muutu. Merkillinen yhtälö.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)
« Vastaus #5 : 21.02.2015, 09:59:46 »
Ei se vika mihinkään tasan tarkkaan poistu. Mitään autoa ei ole tehty siirtymään pari km kovassa pakkasessa päivittäin pari kertaa. Siitä ihan tasan tarkkaan tulee ongelmia ennemmin tai myöhemmin aivan jokaisella autolla. Ja mitä uudempi, sen enempi kun on kaiken maailman päästövalvontaa sun muuta viherhömppää ympätty noihin peltikuoriin mukaan. That's a fact! 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)
« Vastaus #6 : 21.02.2015, 10:39:07 »
Tuo uusi huohotin systeemi karstottaa imuventtiileitä vielä enemmän kun öljyä pääsee venttiileihin ihan suoraan.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)
« Vastaus #7 : 21.02.2015, 11:15:05 »
Tottakai autolle matka-ajo edullisempaa kuin lyhyt pätkäköröttely. Tässä nyt liikaa keskitytään tuohon kahden kilometrin työmatkaan, kun sillä viestiketjun aloittajan kertomana ajetaan myös pitkää matkaa useamman kerran viikossa. THP:ssä on vain niin monta ongelmaa, ettei sillä oikein pärjää minkäänlaisessa käytössä. Toimiessaan ominaisuuksiltaan kyllä loistava moottori. Meidän 2009 vuosimallin THP oli vaimon käytössä ja ajoi 8 km työmatkaa ja myös viikottain pidempää vähintäin 40 km siivua ja 200  km  ja 500 km mummola keikkojakin silloin tällöin. Tämä oli vielä vanhalla imusarjalla ja kertaalleen ehti jäätyä ja nilkutusmoodilla 30 km tunnissa korjaamolle. Huohotin ei siis jäätynyt, vaan imusarja. No nyt on täysin ongelmitta menty samoilla ajamisilla 163 HDI motilla jo 2 vuotta 7kk.

Benkku

  • Vieras
Vs: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)
« Vastaus #8 : 21.02.2015, 13:27:05 »
Edellä kerrotusta saa käsityksen, että vika olisi ajosuoritteessa, ei autossa. Kuitenkin muutostöillä vika poistuu, vaikka ajosuorite ei muutu. Merkillinen yhtälö.

Lue uudelleen ajatuksella - missään ei sanota ajosuoritteessa olevan vikaa.

Aseva

  • Vieras
Vs: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)
« Vastaus #9 : 21.02.2015, 13:38:58 »
En toki ajosuoritteen takia vaihtamassa takaisin.

Tuntuu vaan olevan aikas lailla vikaherkkä. Jo kolmantena päivänä käytössämme jätti eka kerran tielle kun veto hävisi ja kaikki mahdollliset varoitusvalot syttyi mittariin. Hinurilla merkkihuoltoon. Viikon verran arpoivat vikaa. Ensimmäinen arvaus huoltopäälliköltä muutaman päivän päästä, että mahdollinen vika sytytyslaitteissa, mutta se on vain osa-alue, eli ei tiedetä, onko vikaa sytytystulpissa vai puolissa.

Lopulta viaksi kerrottiin polttoainepumppu ja "välijäähdyttimen pumppu", jotka oli vaihdettu. Printatussa huoltolomakkeessa ei mainuttu tuota välijäähdyttimen pumppua. En ole kyllä tutkinut löytyisikö sitä pumppua lainkaan pellin alta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)
« Vastaus #10 : 21.02.2015, 13:55:46 »
Ei tosiaan löydy.

Varmaankin tarkoitettu ahtimen jälkijäähdytyspumppua, joka kierrättää jäähdytysnestettä ahtimessa moottorin sammuttamisen jälkeen, ehkäisten öljyjen palamista.

Asiakaspalvelussa pitäisi ehdottomasti olla teknistä kompetenssia omaavaa henkilökuntaa, valitettvasti näin ei usienkaan ole.

Aseva

  • Vieras
Vs: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)
« Vastaus #11 : 21.02.2015, 14:50:37 »
Minä en ole ihan noviisi tässäkään asiassa. 37 vuotta yrittäjänä kone- ja ajopelikauppiaana. Korjaamoossamme huolletaan ja laitetaan kuntoon melkein mikä kampe tahansa moottorisahoista, mönkijöistä, mopoista ja pienkoneista autoihin. Rajoituksena on vain, että renkaat, tai moottori tulee olla.

Kuluttajaviranomaiset ja jopa Trafi voisi kiinnostua selvittämään, saako Suomessa myydä autoja, joita ei ole suunniteltu Suomen talviolosuhteisiin.
Sekin, että Pösöliikkeen automyyjä ja huoltopäällikkö kertovat, ettei autolla saa ajaa lyhyitä matkoja, eikä käyttöohjekirjassa ole kieltoa lyhyistä ajoista puoltaa myyntikieltoa. Koska maahantuojalla on varastossa muutossarjoja huohotusongelmaan, ongelma on tiedossa.

Viimeistään, kun tuollaisen vian takia auto pysähtyy moottoritielle ruuhkassa ja vainajia tulee, kiinnostus takasinvetoon herää ja kaikki tuolla moottoritekniikalla varustetut autot muutetaan maahantuojan piikkiin.

Minun tapauksessa myyjäliike (ei Pösöliike) maksoi viulut auton suunnitteluvirheestä, koska halusi meidän olevan tyytyväinen heidän palveluihinsa. Olemme toki ja kiitos on jo sanottu siihen suuntaan. Maksajana olisi mielestäni pitänyt olla maahantuoja.



antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)
« Vastaus #12 : 21.02.2015, 15:19:21 »
Eiköhän maksajan nimi lue vehkeen takaluukussa. Ei se, että valmistajat myyvät osia toisilleen, siirrä vastuuta pois kuluttajarajapinnasta. Voivat sitten keskenään kinata asiasta, mutta se ei kuluttajalle kuulu.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2015, 15:23:28 kirjoittanut antsu »

Aseva

  • Vieras
Vs: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)
« Vastaus #13 : 21.02.2015, 15:47:01 »
Eiköhän tämä huohotinjuttu ole nyt taputeltu tässä vaiheessa. Saatan palata asiaan, kun olen omalla tahollani ja tulevilla teoillani käsitellyt tämän casen vihon viimeiseen tappiin asti. Periksi en anna prkl....

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)
« Vastaus #14 : 21.02.2015, 17:11:33 »
Onko aloittajan autossa huohottimen lämmitintä? Omassa THP:ssä ei ole, mutta ei ole ollut tarvettakaan. Uudemmissa THP:issa voisi kuvitella että olisi kaikissa?
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99