Aiheeseen liittyvää keskustelua: 508 - Huohottimen tukkeutuminen (THP)
Auto: 2011 508 SW 1,6 THP 156.
Uusi foorumilainen lähestyy moottorin huohotinongelman vuoksi.
Ostimme käytetyn 508SW:n käytettyjä autoja myyvästä liikkeestä. Parin viikon päästä muutaman asteen pakkasella moottori viskasi öljyt tielle ja matka tyssäsi siihen. Koska maahantuoja takuu oli voimassa, hinuri kuskasi Pösön merkkinuoltoon. Huohotin sydeemissä ei huoltopäällikön mukaan ollut vikaa, vaan venttiilikoneistossa oli vettä ja jäätä. Jostain jakopään kiristäjän pultista oli öljyt siiryneet ulkoilmaan samoin kuin venttiilikopan tiivisteestä. Kysyin onko joitan korjaussarjaa huohottimelle. Ei ole olemassakaan, sain vastauksen.
Huollossa ei tunnustettu, että huohotin olisi ollut tukossa/jäässä, vaan sysättiin syy meille, kun vaimoni ajaa autolla muutaman kilsan työmatkaa. Hän kerkesi ajaa sen vain muutaman kerran, ennen kuin öljyt tuli ulos moottorista. (Olimme ostaneet autoa muutama viikko aiemmin ja auto oli merkkikorjaamossa viikon, kun jätti eke kerran tielle, kun veto hävisi.)
Tulisi ajaa vähintään 20 kilsaa jokaisen kylmäkäynnistyksen jälkeen, jotta moottori lämpenee tarpeeksi, jotta vesi haihtuu huohottimen kautta pois. Ts. kahden kilsan työmatkasta tulee aamuin illoin 20 kilsaa. Huoltopäällikkö ilmoitti, että vika tulee varmaankin uusiutumaan ja takuuajan jälkeen maksajana on auton omistaja.
Samaa syytä ehdotti myös k.o liikkeen Pösö-myyjä. Harmittaa, kun en kysynyt häneltä, että kysyykö hän autoa ostavalta asiakkaalta ajomatkat ja jos ajaa voin lyhyitä matkoja, niin kertooko hän, ettei Pösö sovi tämän asiakkkaan käyttöön ja ohjaa hänet toiseen kauppaan. Tuskin muuten kysyy.
En jättänyt asiaa sikseen, vaan vaadin huohotinsydeemiin muutosta, jotta autolla voi ajaa Suomen talviolosuhteissakin, koska se on maahatuotu Suomeen ja myyty Suomessa. Koska varoitusta/kieltoa ei ole lyhyen matkan ajosta ei ollut ohjekirjassa, eli puute/virhe, virhe on myös itse autossa.
Muutaman viestin jälkeen sain k.o firman jälkimarkkinointipäälliköltä soiton, että tuohon malliin onkin saatavana arktisiin olosuhteisiin tarkoitettua muutossarjaa, joka löytyy maahantuojalta ja tullaan vaihtamaan auton myyneen liikkeen laskuun. Imusarja, jonka jokaiseen pyttyyn menevään putkeen tulee huohotusletku. Maahantuoja ei hänen mukaansa ota osaa kustannuksiin.
Arktinen sarja vaihdettiin muutaman päivä sitten ja luultavasti ongelma ei toistu enää.
Ihme selityksiä tuli huoltopäällikötä ja myyjältä. Sekin ihmetyttää, miksi huohottimen suunnitteluvirheen takia auton myyneen liikkeen on se maksettava muutossarja töineen, vaikka selvästi maahantuoja oli varautunut ongelmaan pitämällä arktista muutossarjaa varastossa. Ehkä laskettiin, että takaisinveto tulee kalliiksi ja on parempi kertoa satuja autojen omistajille ja uskottiin, ettei kukaan tajua vian aiheuttajaa eikä vaadi korjausta huohotinsedeemiin.
Onko muilla ollut vastaavia huohottimen tukkeentumisia/jäätymisiä ja miten merkkihuolto on asian ratkaissut?