Kirjoittaja Aihe: 306 - Polttoainemittari ei toimi  (Luettu 2124 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mattson

  • Vieras
306 - Polttoainemittari ei toimi
« : 09.11.2014, 14:03:03 »
Auto: 1997 306 1,4.

Löytyi joitakin mittariketjuja mutta aivan eri vialla joten mielestäni on perusteltua tehdä tälle uusi ketju.

Bensamittari ei toimi ja valo palaa koko ajan. Virrat päälle kääntäessä nousee nollaan muttei reagoi polttoaineen määrään. Takapenkin alta kaivoin pumpun kannen esiin ja mittailin liittimiä, kaksi paria toiseen tulee 12 V eli pumppu ja toiseen ei eli sensori? En saa oletetusta sensorin pinniparista ohmiarvoa ulos joten lienee turvallista olettaa että pumpun sensori on särkynyt. Ilmeisesti se olisi kuitenkin ehkä mahdollista purkaa ja korjata? Mitä sieltä pitäisi sitten etsiä? Joku liukukontaktin harja tms mikä katkoo? En tahtoisi ostaa noin halpaan käyttöpommiin uutta pumppua.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Polttoainemittari ei toimi
« Vastaus #1 : 09.11.2014, 16:11:24 »
Liukukontaktin harja tai ohuen ohut - sille liukukontaktin laahaimelle menevä johdin joka poikki.

antsu

  • Vieras
Vs: 306 - Polttoainemittari ei toimi
« Vastaus #2 : 09.11.2014, 20:55:30 »
Mittarin korjaamisen sijasta bvoi ostaa Schepterin 10 litraisen bensakanisterin. Eihän se tietenkään mittaria korvaa, mutta estää jäämästä polttoainepulan takia tielle.

Schepter siksi, että se ei haise niin pahasti kuin moni halpiskanisteri.

mattson

  • Vieras
Vs: 306 - Polttoainemittari ei toimi
« Vastaus #3 : 09.11.2014, 23:23:43 »
...nno tota mulla on yleensä ollut tapana vian kanssa elämisen sijasta korjata se....

Tässäpä tämän illan saavutukset. Ihan ekana pikku disclaimeri: tämä ei todellakaan ole mikään definittivinen "näin se pitää tehdä" vaan kuten kaikkeen netistä löytyvään tähän tulee suhtautua terveellä varauksella. Näin minä sen tein, saa tehdä perässä mut ei oo pakko.

Ja pieni "note to self" tyyppinen jatko, tää ei ole ihan paras mahdollinen operaatio jos olet just vetänyt tankin putkea myöten täyteen...



Tuommonen vekotin löyty minun takapenkin alta. Näitä on ilmeisesti Pierburg sekä Bosch- merkkisiä ainakin mutta uskoisin peruskonstruktion olevan aika sama. Tämä taisi olla Marval systems:in pumppu. Joku onkin jo yrittänyt nakertaa sähköliittimen rikki siinä onneksi onnistumatta. Sähköliittimen juuresta löytyy rautalanka jota painamalla liitin irtoaa. Polttoaineletkuissa on tässä mallissa pikaliittimet, jos et muuten muista kannattaa ottaa valokuva miten päin ne kuuluu sillä ristiin kytkemällä saa polttoaineen kulutuksen putoamaan nollaan. Liikuttu matka tosin sitten perustuu lihasvoimaan. Kuvassa ylempi eli lähtöliiin irtoaa painamalla sitä kohti pumppua ja puristamalla kyljissä olevia valkoisia nappuloita. Alempi eli paluuliitin irtoaa painamalla tuo vihreä kaari sisään. Pane myös merkille sekä pumpun kannessa oleva nuoli että muovisessa mutterissa oleva nuolen kanssa kohdakkain oleva merkki. Iso muovimutteri irtoaa normaalisti ottamalla avuksi kuminuija/vasara sekä tasakärkimeisseli. Naputtele mutteria harjanteista vastapäivään, mutta ole varovainen sillä sen saa myös halki. Itseltä lähti melko kevyesti naputtelemalla mutta se voi olla tiukassakin.



Tuommoinen härpätin nousee tankista, varo poistaessa ettet väännä tuota kohon vartta. En saanut mitattua ohmiarvoja sillä Mr.Peugeot olikin kierouttaan laittanut plussat yhdelle puolelle ja miinukset toiselle eli jos tahdot ainoastaan mitata antaako anturi lukemia tee se ULOMMISTA PINNEISTÄ, ei jommastakummasta parista.



Kampea meisselin kanssa kohon varsi varovasti irti...



...jonka jälkeen kampea samalla meisselillä laahaimen varressa olevat lukkokielet taas varovasti auki alakautta jotta voit poistaa laahaimen. Ole hyvin hyvin varovainen sillä...



...tuosta tinapallerosta tuossa keskellä pitäisi ilmeisesti lähteä joko laahainviiksi tai johto...



...tuohon piirilevyn suoraan johtimeen tai sen päässä olevaan tinaukseen.

Itse korjasin asian näin, ja tämä ei siis välttämättä ole se paras keino:



Pätkä normaalia sähköjohtoa josta poistin yhden karvan...



...jonka tinasin kiinni tuohon laahaimen juuressa olevaan tinapalloon (joka ilmeisesti pitää paikallaan myös tuon jousen toista päätä) Kaasukolvi olis ollu nopeampi mut JOTENKIN ei tehny mieli tehdä huoneessa tulta just nyt...

Unohdin ottaa kuvan, mutta laitoin laahaimen takaisin paikoilleen, vedin karvan sen alta "ylös", kiersin laahaimen takakautta minimoidakseni johtimen väsymisen liikkeen vuoksi, ja tinasin johtimen toisen pään kiinni piirilevyn suoran johtimen alapään tinaukseen.



Jotakuinkin näin.

Piirilevy on sitten yksipuoleinen joten sen irrottaminen ja alle katsominen on turhaa.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, käytetty aika noin 1:30h suurempia hosumatta.



Ja vielä virallinen todiste. Pöydällä mittaillessa laahaimelta tuleva ohmiarvo oli todella hyppivä katkonainen ja epälooginen joten aika näyttää pitääkö mittari miten paikkansa.

TEMP_ARKISTOON

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Polttoainemittari ei toimi
« Vastaus #4 : 09.11.2014, 23:51:58 »
...tuosta tinapallerosta tuossa keskellä pitäisi ilmeisesti lähteä joko laahainviiksi tai johto...

Noup, näyttää siltä, että tuo laahain vain 'oikosulkee' piirilevyn substraattiin kasvatettua vastusta - eli tuon mukaan laahaimessa ei tarvittaisi johdinta.

Piirilevyn yläosasta lähtevät johtimet ovat tinattu vastuksen molempiin päihin.

mutta... nyt/kun vastus on jostain kohtaa kulunut puhki? Johtimen lisäys laahaimeen saa sen toimimaan.

mattson

  • Vieras
Vs: 306 - Polttoainemittari ei toimi
« Vastaus #5 : 09.11.2014, 23:58:06 »
Huikan epäillen tuon kirjoitinkin koska kummassakaan tinauksessa ei näkynyt jälkiä katkenneesta johtimesta... mut yks hailee sinänsä nyt toimii. Ainakin toistaiseksi.