Kirjoittaja Aihe: 407 - Ajovalojen korkeussäätö  (Luettu 13267 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kaario

  • Vieras
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #30 : 05.02.2013, 20:54:38 »
Auto: 2009 407 SW 1,8 (66 000 km).

On ollut tässä jo pitemmän aikaa ajovalojen korkeussäätö hävöksissä eli ei tuntunut olevan mitään merkitystä rullasit ylös tai alas. Kokeilin sitten kerran parkkihallissa, kaukana olevaa seinää vasten, ja valot nousivat kauniisti yläasentoon vaan eivät sen jälkeen liikkuneet minnekään. Tämä toistui joitan aikoja myöhemmin ja sen jälkeen en ole potikkaan koskenut aatellen että olisivatko "laskeutuneet" ala-asentoon kun ei vastaantulijatkaan vilkuttele valojaan.

Tänään varasin määräaikaishuollon ja mainitsin tuosta viasta. Ajettuani taas parkkihalliin otin ja kokeilin potikkaa ja, kas kummaa, valot nousi ja laski aivan normaalisti. Luettuani nyt tätä topikkia, tuntuu sopivan kuvaukseen jos säätö starttauksilla hissukseen pudottaa valot alas ja minä taas kokeilullani hinaan ne ylös. Tämä siis, jos rekkarivalot olisivat pimeänä molemmat, mutta kun eivät ole, on pimeänä vain TOINEN rekkarivalo ja kaiken lisäksi tänään potikka TOIMI nostaen ja laskien valoja normaalisti, vaikka en pimeää rekkarivaloa ole korjannutkaan. No pääasia että toimii ja huomenna laitan äkkiä puuttuvan rekkarivalon kuntoon.

Jaahas, enpäs muuten tiennyt tarkistaa olisiko molemmat rekkarivalot sittenkin palaneet, jos vaikka olisi ollut kosketushäiriö ja jokin lukuisista luukun kiinnilyönneistä olisi houkutellut pimeän lampun eloon. Pitääpä tarkistaa.

Eka Pesonen

  • Vieras
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #31 : 23.06.2015, 14:55:30 »
Auto: 2007 407 1,6 HDi 110 FAP Olympia (210 000 km).

Enpä meinannut ensin uskoa koko hommaa, mutta ajovalojen korkeudensäätö alkoi pelaamaan, kun vaihdoin rekisterikilven valoihin polttimot Kustannukset: 2 x 0,70 e.

pipar

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #32 : 03.03.2020, 07:37:29 »
Auto: 2008 407 2,7 V6 HDi (DT17TED4, VF36DUHZJ21711296).

Katsastuksessa huomautus: oikean puolen ajovalon korkeuden säätö ei toimi. 

Ajovalo xenon ja pitkät valot h7, käynnistättessä ajovalot säätyvät normaaliti itsekseen paikoilleen, nyt kuitenkin apukuskin puolen valo jää alaasentoon. Kysymys kuuluukin, missä sijaitsevat ajovalojen säätöanturit? Ja mistä alkaa vikaa etsimään? Service box ei oikeen anna selvää vastausta, onko kyseessä jousituksen säätöanturit vai mitkä? Niin ja muuten katsatuksessa myös huomautettiin oikean takaiskarin (sähkösäätöinen) heikko toiminta, onko  näillä joku syy yhteys, siis korkeuden säätö mekanismeillä, kun topikkia lukiessani huomasin että joku korkeus anturi on myös takana. 

Sori tämä hiukan epäselvä kysymys, mutta siis kaikessa yksinkertaisuudessaan, minkä osan vaihdan tai tarkistan että ajovalo alkaa toimimaan oikein? Lisään vielä tähän, että tänä aamuna oli myös xenon poltin pimeänä.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #33 : 03.03.2020, 08:16:11 »
Säätömoottorin vika jos toinen toimii. Etu ja taka-akseleiden potentiometrit kuvauksesi mukaan reagoivat ja jos eivät toimisi, niin ajovalojen korkeudensäätö moottorit umpioissa eivät saisi ohjausta akseleiden potentiometreistä. Näin ainakin käytössäni olevassa autossa, jossa taka-akselin potentiometri viallinen ja jätti välillä ajovalojen suuntauksen aivan ylös ja joskus taas aivan ala-asentoon.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2020, 08:20:00 kirjoittanut lexa »
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

pipar

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #34 : 03.03.2020, 08:40:47 »
Onko se mikään anturi näistä?  numero 9?  Ja voiko tarkistaa jotenkin toiminnan?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #35 : 03.03.2020, 09:12:31 »
Näyttää että siellä onkin molemmin puolin nuo anturit (potentiometrit) nro 9 eli vasen ja oikea. Omassa kulkineessa on vain yksi anturi molemmilla akseleilla jotka ohjaavat molempia ajovalojen säätömoottoreita. Potentiometrin toiminnan voi testata yleismittarilla että antaako tasaisesti pienenevää ja suurenevaa virtaa säätimen vipua kääntämällä. Jos vivun kääntöalueella näkyy katkoksia, niin anturi ei toimi oikein.
Joku voisi selvittää asian ymmärrettävämmin.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

pipar

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #36 : 03.03.2020, 09:20:28 »
Muuten hyvä, mutta tässä mallissa ei ole manuaalisesti säädettävää "rullaa", siis autossa valojen korkeussäätö tapahtuu automaattisesti, kun käynnistää auton. Eikö kenelläkään muulla ole samanlaista toimintoa, jotta vois kertoo tarkemmin minkä ja mistä vikaa haen?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #37 : 03.03.2020, 11:11:34 »
Koska autossa on säädetty alusta/ -iskunvaimentimet, niin myös jokaisessa renkaassa on alustan korkeutta mittaava anturi. Anturien tietoja pystyy lukemaan ainakin merkkiliikkeen testerillä joka ilmoittaa jokaisen renkaan "korkeuden". Samalla laitteella pystyy varmasti myös testaamaan valaisimen korkeussäätimen.

Samoja antureita varmasti käytetään myös valojen korkeuden säätöön mutta eiköhän vika kuitenkin ole itse valaisimen korkeussäädössä, koska ei valaisimia mitenkään voida ohjata vain yhden anturin tiedon perusteella (oikeaa valaisinta vain oikean puolen tiedon mukaan ja vasenta valaisinta vasemman puolen tiedon mukaan siis), kyllä se säätöarvo on jokin noiden signaalien keskiarvo tai vastaava... Eli vasen ja oikea valaisin saa oletettavasti ihan saman ohjearvon korkeussäädölle, jos toisen valaisimen säätö ei toimi niin itse lähtisin hakemaan vikaa kyllä valaisimesta.

Liittyen tuohon takaiskunvaimentimen huonoon toimintaan: Itse aikoinana huomasin sen, että jos auto on sammutettu iskunvaimennintestin aikana niin tulos voi olla mitä vain. Ainakin kaksi kertaa kävi itselle niin, että katsuri sammutti auton testin ajaksi ja tuolloin iskunvaimintimien ero oli suurehko. Auto käynnissä ei ikinä ollut mitään ongelmaa. Tuo voisi selittää jotain...

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #38 : 03.03.2020, 11:45:37 »
muuten hyvä mutta tässä mallissa ei ole manuaalisesti säädettävää "rullaa",   siis autossa valojen korkeussäätö tapahtuu automaattisesti, kun käynnistää auton.
eikö kenelläkään muulla ole samanlaista toimintoa, jotta vois kertoo tarkemmin minkä ja mistä vikaa haen

Niin on tuossa omassakin autossa automaattinen ajovalojen korkeussäätö. Valojen perusasetus tehdään säätömoottoreiden säädöistä oikeaan korkeuteen ja korkeudensäätöanturit säätävät korin asennon mukaan joko ylös tai alas auton asennosta riippuen. Olisiko siellä autossasi vielä erikseen valoille tarkoitetut säätöanturit, koska nuo kuvassa näkyvät ovatkin jousituksen anturit. En tunne sen paremmin pösön tekniikkaa ja toteutusta,  mutta eiköhän esim. JPL tiedä asiasta.

Voi muuten ollakin niin, että tuo jousituksen anturin mahdollinen vika vaikuttaa myös ajovalon säätöön, eli tuo sama anturi toimii myös valon korkeussäätimenä.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2020, 11:50:14 kirjoittanut lexa »
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #39 : 03.03.2020, 13:00:20 »
Todennäköisin vika on kuitenkin siellä umpion sisällä säätömoottorissa kuten tässä topikissa on jo todettu. Pystyisikö umpiolle tulevista johdotuksista mittaamaan säätömoottorille tulevaa virtaa? Tai testaamaan jotenkin moottoria? Luulisi että pyörien korkeusanturiviat antavat myös vikakoodeja jotka on luettavissa ...
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #40 : 03.03.2020, 18:15:06 »
muuten hyvä mutta tässä mallissa ei ole manuaalisesti säädettävää "rullaa",   siis autossa valojen korkeussäätö tapahtuu automaattisesti, kun käynnistää auton.
eikö kenelläkään muulla ole samanlaista toimintoa, jotta vois kertoo tarkemmin minkä ja mistä vikaa haen

On. Komppaan osittain Timppa 71:stä  ;).

Jousituksen Amvar-boxi lähettää jännite/pulssitiedon vasemman xenon-umpion boxille. Boxi laskee ohjausarvon sen perusteella, mitä jokaisen auton tukivarren anturin tieto/asento edellyttää. Testerillä näkee arvot. Sitten vasen xenon-boxi lähettää ns. "korkeussäädön orjatiedon" oikean xenonin boxille.
Asennot on kalibroitu ja voi tarkistaa.

Suosittelen edetä seuraavasti:

1. Testerillä mittausarvot
2. Testerillä xenon-testi, ajaa valoa kolme kertaa ylös-alas
3. Mahdolliset vikakoodit, usein P1385 on muistaakseni ruudussa, mutta ei haittaa toimintaa

Todennäköisimmin xenonin alla oleva boxi on rikki.
Mahdollisesti ballasti tai polttimo toisena vaihtoehtona.

Boxin korjaaminen on mahdollista. Usein yksi triacci palanut.
Varaosana tyyris osa. Voi vaihtaa purkamatta puskuria.

 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -