Jotenkin kyllä epäilen, että tuon pakokaasuviritelmän naputtelu ei ole oikeasti asiaan vaikuttanut, mutta jos kerran nyt pelaa niin täytyy olla vaan tyytyväinen
Taisin jossain toisessa ketjussa tästä omasta nykimisestä jo mainitakin, mutta tulkoot nyt sitten uusin versio tästä tarinasta ulos.
EGR antaa vikakoodin (ei näyttöön vaan huolto-vikalogiin) "suljettu piiri". Kone alkaa nykimään lämpimänä / kiihdytyksen ja moottorijarrutuksen jälkeen tasakaasulla ja kevyesti kiihdytettäessä. Nykimistä ei tule jos ajelee vain kaupungissa tai jos antaa kunnolla kenkää, "vedättää" ja pitää kierrokset jossain muualla kuin 2000RPM tuntumassa.
Automassa arvelivat että EGR:n "tappi" jää auki. Toi 2004 HDI malli ei kaiketi mahdollista EGR:n ohitusta, eli vikaa pääsee "testaamaan" vain kokeilemalla vaihto-osalla. Kuulemma vuoden 2005 jälkeen EGR venttiilin varaosa on uusittu (paranneltu), joka viittaisi siihen että EGR venttiili olisi alunperin ollut vikaherkkä.
Matkamittarissa on se vajaat 300tkm, joten huonot osat varmasti tulevat esiin vähitellen...