Kirjoittaja Aihe: 407 - Nykiminen kylmänä  (Luettu 2193 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lepikka

  • Vieras
407 - Nykiminen kylmänä
« : 26.02.2015, 13:14:05 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 (EW10, 180 000 km).

Kylmällä moottorilla noin 10 sekuntia käynnistykseen jälkeen alkoi moottori nytkähdellä muutaman kerran kierrosten ollessa noin 1000- 1200 ja tuli ilmoitus depollution system faulty. Nytkähtely loppui moottorin lämmettyä. Vaihdoin tulpat, puolayksikön, ilmansuodattimen ja vaihdoin öljyt/öljynsuodattimen ja nytkähtely aavistuksen verran pieneni ja ei tule enää vikailmoitusta. Teetätin sen jälkeen vielä moottorin sisäpesun, mutta ei auttanut yhtään. Kaasuläppäkotelo on myös putsattu ja jäähdytinnesteen lämpötila-anturi vaihdettu. Kolmospytyn kohdalta kuuluu nyt tasaisin väliajoin pieni suhahdus muutaman sekunnin välein moottorin nytkähdellessä. Autolla ajettu 180 tkm. Vikakoodeja en ole vielä luettanut. Mikä voisi olla vikana?

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 407 - Nykiminen kylmänä
« Vastaus #1 : 26.02.2015, 14:17:45 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua:

407 - Moottorin nykiminen
407 - Hytkyy kylmänä
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Lepikka

  • Vieras
Vs: 407 - Nykiminen kylmänä
« Vastaus #2 : 26.02.2015, 14:50:58 »
Suutinvikaa ajattelin luettuani noita keskusteluita tarkemmin.

Lepikka

  • Vieras
Vs: 407 - Nykiminen kylmänä
« Vastaus #3 : 01.04.2015, 11:35:51 »
Vika lopulta löytyi! Nykimisen syyksi paljastui väärä sytytystulppien kärkiväli. Olin ostanut Boschin tulpat, joissa kärkiväli 0.9 mm (entiset kun oli samanlaiset). Uudet on nyt Febi Bilstein 13435, joissa on kärkiväli 1.1 mm. Nyt ei tyhjäkäynti heittele kylmällä koneellakaan!! Netistä tulppia sai alle 5 euroa/kpl.

TEMP_ARKISTOON

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Nykiminen kylmänä
« Vastaus #4 : 02.04.2015, 17:09:42 »
Oliko syy kuinka varmasti kärkiväli (helppo testata vanhoilla tulpilla jos tallella) vai ihan vaan tulppien/tulpan kunto?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Alejandro

  • Vieras
Vs: 407 - Nykiminen kylmänä
« Vastaus #5 : 13.04.2015, 17:58:53 »
Itsellä huomannut saman että auto tökkää muutaman kerran jos lähtee ajamaan suoraan kylmänä käynnistyksen jälkeen ja polkaisee kaasua reippaammin. "Viasta" ei ole ollut rasitetta koska on tapana pyörittää autoa enben lähtöä kesälläkin se 5 min ainakin niin siinä ehtii moottori lämmetä.

Mutta niin rajua että auto "hytkyisi" paikoillaan tai meinaisi sammua käynnistyksen jälkeen ei kuiteskaan ole ollut.