Kirjoittaja Aihe: 307 - Täristävät jarrut (kuluneet etujarruosat oikealla puolella)  (Luettu 3984 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jamo57

  • Vieras
Katso myös: 307 - Täristävät jarrut (jumittavat takajarrut)


Ongelma:

Auto: 2004 307 2,0 HDi 90 (66 kW).

Jarruttaessa poljin täristää todella paljon. Olisikohan vika kieroissa jarrulevyissä? Onko muilla ollut vastaavaa vikaa?

Ratkaisu:

Oli oikeanpuolen levy ja palat kaput! :-[

TKI

  • Vieras
Auto: 2004 307 1,6 XR S-Edition (TU5JP4, NFU, n. 83 500 km).

Voihan se olla niinkin. Itsellä samanvuotinen 307. Mulle jo viimekesänä katsastusmies mainitsikin, että etulevyt olisi hyvä vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta.

SEL

  • Vieras
Levyn suoruuden näkee yleensä jarrupalan jäljestä levyn pinnassa, sen tasaisuudesta koko kiekon osalla. Myös ABS täristää poljinta.

brownie

  • Vieras
Mulla ilmeni sama vika omassa 307:ssa noin viikko sen jälkeen kuin olin ostanut auton. Ensin vaihdettiin uudet levyt ja palat ja parin viikon päästä sama oire tuli takaisin. Eikun takaisin pajalle ja lopulta se vika selvisi = Oikean puolen napa oli kiero joka sitten veti levytkin saman tien kieroksi.  Eli napa ja laakeri + uusi levy oikealle puolelle vaihtoon niin johan loppu tärinät, nyt ajeltu pari vuotta ton episodin jälkeen eikä tärise yhtään. Eli kannattaa tarkastaa se napakin.

Onneksi koko roska meni myyjän piikkiin.  :P

posofaniniko

  • Vieras
Auto: 2005 307 2,0 HDi (66 kW, VF33ERHYB83969939).

Oli kyseinen ongelma omassa 307 pögötissä. Korjaamon porukka pyöränlaakerin vaihdon yhteydessä on ilmeisesti lekalla vääntänyt yhden pyöränavan kieroksi. Tämä oli syynä - kierot kiekot  sen seurauksena.

Jos jarrut tärisevät jarruttaessa niin käy esim. katsastus asemalla jarrutesterissä ja selvitä mikä jarru tärisyttää. Sen jälkeen kyseisen jarrun napa tilaukseen http://www.varaosat24.com/fi/varasto2/12246/7026,152902,-1,1/532835 hintaan alle 30 ekee. Lisäksi laakerikin menee uusiksi ja tietenkin jarrulevykin.