Kirjoittaja Aihe: 406 - ABS-valo/ABS Fault  (Luettu 18434 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JUPILLI

  • Vieras
406 - ABS-valo/ABS Fault
« : 07.03.2006, 20:53:52 »
Arkistoitu ohje: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
Arkistoitu ohje: 406 - ABS-valo/ABS Fault (vetoakselin kehä)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - ABS-valo/ABS Fault


Ratkaisu:

Auto: 1998 406 GW STDT.

Mulla syttyi ABS-valo muutama viikko etujousen vaihtamisen jälkeen vilkuteltuaan ensin parina päivänä. Ihmemaassa katsoivat testerillä että sama kulma taas rikki, ja anturille menevä johtohan oli vedetty väärin niin että se hankasi jarrulevyyn ja oli poikki. Korjasivat, mutta maksaa piti ja kun oli pikkusumma en jaksanut alkaa kinaamaan vaan maksoin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault
« Vastaus #1 : 13.07.2006, 13:32:41 »
Auto: 2000 406 GW (170 000 km).

Ajelin hiekkatietä ja pienen töyssyn jälkeen tuli abs fault ilmoitus näyttöön. Olisiko lie tärähdyksestä irronnut abs:in anturi jostain tassusta? Myös sivuturvatyynyn varoitus valo paloi lyhyen aikaa, mutta se ongelma hävisi itsestään.

Ratkaisu:

Vika katosi yhtä mystisesti kuin oli tullutkin. Aamulla 10 m ajettuani sammuivat varoitusvalot.

Oliskohan tuossa esiintynyt pyörintänopeus eroja - mahdollista mikäli yksi tai useampi rengas irronnut tienpinnasta jne. Uudelleen käynnistettäessä ohjain sitten todennut pulssi-anturien pelaavan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault
« Vastaus #2 : 28.09.2006, 19:54:51 »
Pyöräanturit ja niiden johdotus sekä liittimet kannattaa tarkistaa, joissakin tapauksissa (jos ruostetta tmv. likaa) on hyvä myös harjata teräsharjalla vetoakselin pulssikehät puhtaaksi.

Anturiliittimestä kannattaa mitata myös käämin kunto, sillä joissakin tapauksissa (ei välttämättä liity spesifisesti 406-malliin) ruosteesta turvonnut reikä, johon anturi kiinnittyy, on rikkonut anturin.

Mikäni nämä eivät auta, voi vika hyvinkin olla jarrupaineita reguloivassa yksikössä. Mm. Bosch 5.2- ja 5.3-järjestelmät kärsivät tästä viimeksi mainitusta -> liittimeltä piirilevylle 'ohutlankainen' liitos suuren läpimenevän virran (yksikön työskennellessä) vuoksi katkeaa.


Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault
« Vastaus #3 : 29.09.2006, 01:04:18 »
Oulun haapalhdelle soitettiin ja siellä tuumattiin etä abs yksikköjä ei ole särkynyt. kumminkin kun yksikköä nuuhkaisee se haisee kärylle

Taitaa olla vakiovastaus merkkihuolloissa - näissä mitään vikaa ole ollut.

Kuitenkin em. sukupolvien em. valmistajan ABS yksiköiden prosessorikortit joilla solenoidiohjainkin sijaitsee ovat vikaantuvia komponentteja merkistä riippumatta. Tyypillisin vika noissa juurikin aiemmin mainittu liitos.

http://passat-b5.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=296&Itemid=57

Huom ! Kyseinen homma on suhteellisen vaativa (ohuita lankoja halkaisija luokkaa 0.2-0.3 mm) eli jos et ole ikinä 'mitään' juottanut tai juottimesi ei sovellu tarkkuustyöhön - älä ryhdy ! vaan katsele muita vaihtoehtoja...

esim.

www.bba-reman.com
www.autovahinkokeskus.fi
www.varaosahaku.fi

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault
« Vastaus #4 : 17.04.2007, 00:49:34 »
Olisikohan sitten herkempi tuo uudemman mallinen napa sille abs-anturin asennolle, kun siinä uudessa näyttäisi olevan aika paljon enemmän hammastuksia siinä abs-kehällä?

...onko tuo suurempihampaisen abs-kehän anturin kautta tuottama signaali sitten parempi sietämään häiriötä ja pikku epätarkkuutta anturin asennossa

Pulssikehällä on tyypillisesti 29 tai 48 hammasta riippuen järjestelmästä. esim. Bendix systeemeissä on 48 hammasta (esim. 605 mallit alkaen vuosimallista -90). Bosch taas käyttää 'perus ABS järjestelmissä' 29 hammasta.

Anturin pään ja pulssikehän hampaan päähän muodostuu magneettivuo (magnetic flux) jos anturin pää on taipunut niin 'sähköisesti' pulssin nouseva ja laskeva reuna ns. 'kaareutuvat' -> ei pelaa millään hammasluvulla oikein.

Toisinsanoen hammasmäärän suurentaminen vaikuttaa päinvastoin 'häiriöalttiuteen'. -> Hammasvälit pienenevät, jolloin pulssin verhokäyrä viallisella anturilla 'tasoittuu' enemmän.

Uudemmissa ABS/EPS jne. järjestelmissä saattaa hammasmäärä ts. pulssitaajuus per kierros olla suurempi -> parempi mittausresoluutio. Ohjaimessa taas on vapaasti rullaava oskillaattori (esim. 4 Mhz:n kello sopivalla jakajalla jne.) johon pyörä-antureilta tulevia pulssijonona aikavertaillaan (nouseva sekä laskeva reuna jne. uudemmissa systeemeissä lisäksi sähköinen pulssitaajuuden kertoja).

kisu

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault
« Vastaus #5 : 29.04.2007, 11:45:41 »
Ratkaisu:

Auto: 2000 406 GW 2,0 HDi 110.

Autossa oli pitkään vaivana ABS Fault -vikailmoitus näytössä ja pari jarrujen varoitusvaloa mittaritaulussa. Vika aiheutti ABS-toiminnon poiskytkeytymisen ja jarrut toimivat perinteiseen tapaan sillä erolla, ettei takajarruissa juuri ollut voimaa.

Vika ilmeni ajoittain ja yleensä autoon istuessa. Kesäkeleillä asia ei niinkään vaivannut, mutta talvella takajarrujen ja ABS:n puute aiheutti joissakin talvitilanteissa hikikarpaloita otsalle.

Ensiksi tutkin haulla vastaavia vikoja täältä palstalta. Kokeiltuani mm. pyörien pyörintäanturien kunnon ja todettuani ne toimiviksi, aloin pohtimaan vian esiintymistapaa. Autoon istumaan, auto käyntiin ja heiluttelemaan penkkiä ja hellästi taputtelua. Ei tulosta. Seuraavaksi auton käydessä nyrkillä lattian painelua ja taputtelua ja kas, tuttu piip-ääni ja ABS Fault näytössä.

Auto sammuksiin, akun kenkä irti ja lattia auki kuskin jalkatilasta kynnyksen puolelta. Aikamoinen taiteilu saada muoviosat rikkomatta irti. Lattian alta paljastui kolme kappaletta johtojen jatkoliittimiä vasemman jalan kantapään kohdalta. Auki vain ja kas, osa nastoista oli vihreässä töhnässä.

Puhdistus, harjaus hammasharjalla puhdistussprayn kanssa, paineilmaa ja vähän ohutta öljyä suojaksi. Takaisin kiinni ja auto nippuun. Eipä ole sen koomin vika ilmennyt. Kummalliseen paikkaan laittaneet jatkoliittimiä. Kengistä talvella kulkeutunut lumi ja loska ehkä syynä ilmiöön.

Enpä tutkinut tarkemmin mitä liittimiä olivat, kun vika poistui ja olin onnellinen. Katsastussetä yritti vimmatusti löytää vikaa jarruista uusintakatsastuksessa, mutta ei löytänyt. Viisaammat varmaan selvittävät tarkemmin johtojen merkityksen. Jatkossa talvisin huolehdin lattian siisteydestä paremmin.

hsp

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault
« Vastaus #6 : 23.05.2007, 10:58:26 »
Ongelma:

Itsellä sama vika päällä. Testerillä katsottu, että kuskin puolella edessä anturi herjaa. Putsailin eilen illalla tuon anturin (oli jonkun verran metallipurua siinä anturin päässä) ja pulssikehän. Sen jälkeen kävin heittään pikku lenkin. Ei kuittaantunut vika pois, eli anturi sitten varmaan sökönä.

Ratkaisu:

Nyt taas toimii jarrut. ABS-anturi vaihtotöineen 173 e.
BMW 520d sport A touring 2011, ex 406 ST GW Executive HDI -04 (ex 406 ST 2.0 -98)

samitala

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault
« Vastaus #7 : 23.09.2007, 16:54:52 »
Ongelma:

Auto: 1999 406 GW 3,0.

Vaihdoin tänään iskarin ylälaakerin, no siinä rytäkässä alkoi sitten abs valo palamaan, liekö saanut anturi nokkiinsa tai johto katkennut.

Ratkaisu:

Niinhän se vaan oli että ABS-tunnistin oli rikki, uuden hinta Automaassa olisi ollut 116 e + työt, yhteensä 200 e. Eli tilasin osan ensimmäiseltä purkaamolta, mistä moinen löytyi ja asensin itse. Osa maksoi postikuluineen 58 e ja työ kesti 10 min. Vaihdettu ja toimii.

samitala

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault
« Vastaus #8 : 23.09.2007, 17:53:13 »
Eikös kannattaisi varmistaa ensimmäisenä, että johdot ovat kunnossa. Itse kun vaihdoin etujarrupalat, ABS-valo paloi hetken aikaa, mutta muutaman nasevan jarrutuksen myötä merkkivalo sammui ja toiminut senjälkeen moitteetta. Muita kuin Automaan huollon vikakoodilukua en ole käyttänyt, vaikka onhan niitä esim. Orikedolla Turun Autokorjaamo Oy, Paraisilla Menovehje Oy sekä muitakin autojen testijuttuja tekeviä yrityksiä.

Joo kyllä katoin johdot ja päälle päin näytti kaikki olevan kunnossa, anturin käytin irti ja putsasin. Ajoin vaihdon jälkeen 130km ja tein muutaman tehokkaan jarrutuksen, mutta edelleen valo palaa.

Johto murtunut? Voihan se silti olla poikki se itse johdin, vaikka päällepäin näyttäisi eriste olevan kunnossa. Olen meinaan joskus törmännyt tuollaiseen vikaan ja tehnyt turhaa työtä vian selvittämiseksi, eli kannattaa lähteä etsimään vian aiheuttajaa sieltä helpommasta päästä.

Johto ei ollut mistään kohtaa murtunut, sen vuoksi ihmettelenkin, että olisko se muka voinut mennä silti poikki.

petro40

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault
« Vastaus #9 : 20.07.2009, 22:29:56 »
Ongelma:

Auto: 1998 406 2,1 (diesel).

Mulla on palanut muutaman viikon ABS-valo. Anturit olen mitannut, 1,7 k näyttää kaikki ja muutenkin ne on ehjät mekaanisesti. Etäisyyksiä olen muuttanut lähemmäksi ja kauemmaksi ja kehätkin on kunnossa. Mielenkiintoiseksi vian tekee se, että valo syttyy ainoastaan, kun kääntää ohjauspyörän kokonaan oikealle, niin puoli kierrosta ennen ääriasentoa valo syttyy. Vasemmalla päin, kun kääntää niin valo ei syty. Anturin johdot olen tarkastanut ja ne eivät ota kiinni mihinkään. Valo muuten sammuu, kun ajaa suoraan, sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen. ABS toimii ihan oikein, kun valo ei pala ja jos palaa, niin jarrut toimivat vain etupyörissä.

Ratkaisu:

Vastaan vaikka ei ole kokemusta tuollaisesta viasta, mutta mittasitko etupyörien anturit johdon päästä silloin kun ohjaus oli kokonaan oikealla? Jospa yhteys katkeaa vasta siinä vaiheessa vaikka muuten toimii.

Juuri kävin mittaamassa tuolla tavalla ja mittari näyttää 1 (eli ääretön?) oikealla etupyörällä. Vasemmalla arvo pysyi samana. Eli on siitä kuitenkin se johto poikki, vaikka päälle päin ei näy mitään vaurioita.

Uusi ABS-anturi on nyt paikallaan ja hälytys katosi saman tien.