Kirjoittaja Aihe: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto  (Luettu 76295 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #180 : 02.11.2014, 16:16:18 »
Koiranluu siellä varmaan kopajaa, halpana osana se olisi kannattanut vaihtaa samassa rempassa, kulutustavaraahan ne on.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

xJone

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 70
  • RCZ 2011 Asphalt
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #181 : 01.12.2014, 21:02:34 »
Auto: 2004 406 2,0 ST Executive.

Ruvennut paukahtelemaan rattia käännellessä ja oireet täsmää tuon laakerin jumittamiseen. Olin varaamassa merkkiliikkeen korjaamolle aikaa laakerin vaihtoon niin alkoin epäilemään ettei välttämättä onnistu kun on madallettu auto niin voi vaatia eri osia. Kysymys kuuluukin nyt että kun autossa on paikallaan k&w var2 korkeussäädettävä etupää niin onko mitään syytä miksei merkkiliike vois vaihtaa laakerit ja muut osat mitä sitten tarvii kun ei sen alustasarjan mukanakaan tullut mitään erikoisia osia joita ois asennettaessa laitettu? Tolppien nokassa on jotku omat lautaset/kupit mutta muuten on samat palikat tietääkseni laitettu kun mitä oli alkuperäisen alustan kanssa.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #182 : 01.12.2014, 21:10:39 »
Miksi kaikkein kallein remonttipaikka kun mitään erikoisosaamista ei tarvita?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

xJone

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 70
  • RCZ 2011 Asphalt
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #183 : 01.12.2014, 21:21:05 »
Saman katon alta löytys osatkin jos ei oo ihan välttämätöntä vaihtaa koko settiä. Parin halvemman kanssa on tilanne se että jos on osat mukana niin vaihdetaan eli jos menen pelkkien laakereiden kanssa ja siellä on kaikki mätää jää auto makaamaan korjaamolle.

Benqqu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 120
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #184 : 02.12.2014, 07:40:50 »
Motonetissä SKF:n setti (kumi+laakeri) 55 €/puoli. Kun katsoo pelkän laadukkaan laakerin hintaa en nähnyt mitään syytä olla vaihtamatta koko settiä

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #185 : 03.12.2014, 20:51:22 »
Auto: 1997 406 2,0 (automaattivaihteisto).

Vajaa pari kuukautta sitten ostamamme toinen 406 oireili alusta lähtien hieman paukauttelemalla liikkeelle lähtiessä renkaita käännettäessä. Leimattu kuitenkin kolme kuukautta sitten moitteitta. Alusta saakka epäilin hanttarin puoleista kääntölaakeria, mutta toisaalta ajattelin ettei vika voi olla siellä kun kuittien mukaan ne on vaihdettu 2011 ja autolla on ajettu vuosittain niin vähän. Tällä hetkellä reilu 150tkm mittarissa. Nyt kuitenkin kolina alkoi olla sitä luokkaa että oli pakko mennä taskulampun kanssa tarkistamaan pyöräntuennat.



Tuollainen näky sieltä tällä kertaa paljastui. Toisesta 406 minulta meni aikaisemmin iskari yläpäästään poikki. Tästä meni jousi. Onneksi meni yläpäästään ettei päässyt vahinkoa syntymään.

Motonetista kävin ostamassa uuden jousen ja kääntölaakerin. Mielenkiintoista nähdä missä kunnossa se 2011 vaihdettu laakeri on. Saattaa tulla tarve vaihtaa myös toiselle puolelle. Motonetin myymä jousi oli muuten Lesjöfors. Olen pitänyt sitä laadukkaana jousimerkkinä. Saattaa olla jopa parempi kuin Pösön alkuperäinen?
MB E250 cdi

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #186 : 06.12.2014, 15:05:42 »

Ei missään pahassa kunnossa ollut tuo 2011 vaihdettu laakeri. Silloin olisi vain pitänyt samalla vaihtaa myös uudet jouset.


Noin paljon joutuu uutta jousta painamaan kasaan että saa paikoilleen. Kahdella puristimella ei onnistu, mutta kolmella jo pärjää. Itse käytin neljää ihan turvallisuus syistäkin.


Noin pitkä se on vapaana.


Paketti kasassa.


"kolme kuukautta sitten moitteetta katsastettu auto"...

Uusi laakeri ja yläpään tuenta oli Monroe merkkinen. Lykkäsin laakeriin vielä ylimääräistäkin rasvaa, tuskin ainakaan haittaa on.
Nyt on taas Pösö kunnossa ja kolinat ym. paukahdukset loppuivat siihen. :)


MB E250 cdi

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #187 : 07.12.2014, 16:07:09 »
Tuntuuko uudet jouset ajossa mitenkään? Näyttääkö auto erilaiselta?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #188 : 07.12.2014, 19:24:47 »
^Vaihdoin vain toiselle puolelle, ja mitalla mitattuna uuden jousen puolelta auto on 5 mm korkeammalla. Muuten auto toimii normaalisti ja nyt on kiva ajella kun ei kolise. Vahva epäilys on että katsastusmies ei ole huomannut tuota ylhäältä poikki mennyttä vieteriä kun on jo noin paksussa ruosteessa.
MB E250 cdi

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #189 : 07.12.2014, 20:05:10 »
406,seen on monta erilaista jousta mallista ja moottorista riippuen jouset on värikoodattu jos väärä niin korkeus ja jäykkyys ei ole oikea.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #190 : 07.12.2014, 20:13:26 »
Motonetin tiskillä kysyttiin vuosimalli ja moottori/vaihteisto ja tuollaiset ne myi. Onko se sitten ihme jos toisella puolella on alkuperäiset ja toisella uudet niin varmasti on hieman eri korkeudella. Eri asia sitten että kuka sen silmällä huomaa, vaikka millään muulla ei näekään niin hyvin kuin silmällä ;D. No joo. Olisi pitänyt vaihtaa molemmin puolin, mutta kun välillä rahakin näyttelee jotain roolia näissä korjauksissa.
MB E250 cdi

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #191 : 07.12.2014, 20:24:43 »
Vaikuttaa korkeuteen sekin kauanko auto on ollut entisten päällä.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #192 : 07.12.2014, 20:58:59 »
Omaani vaihdoin aikoinaan vain toisen jousen (motonetista), en huomannut korkeuseroa. En sitä kyllä mittaillutkaan. Mulle oli silloin täysin selvää että vain se katkennut vaihdetaan.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #193 : 07.12.2014, 21:06:56 »
Minäkin suoritin tuon mittauksen välittömästi  kun sain homman valmiiksi. Autolla ei siis ollut silloin vielä metriäkään ajettu. Voi olla että osat asettuvat vielä lopullisesti kun sillä ajetaan ja varsinainen mittaus olisi parempi tehdä vaikka viikon päästä. En silmällä tuota 5mm huomannut.
MB E250 cdi

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #194 : 08.12.2014, 12:49:02 »
Osat kannattaa asennettaessa suojata vähintäänkin alustamassalla (tosin korin ja ylätuen väliin ei kannata laittaa mitään kotelosuoja-ainetta paksumpaa). Esim. uuden jousen maalipinta ei kovin kauan ruostumatta kestä. Jousen ruostuminen ei tosin useimpien autojen tapauksessa tuota ongelmia eli jouset eivät pintaruosteesta huolimatta katkeile, mutta 406:n kohdalla asialla vaikuttaisi olevan merkitystä.

Itse olen joissakin tapauksissa myös maalannut jouset kestävällä epoksimaalilla, mutta silloin kannattaa henkisesti vaurautua siihen, että jousipuristimilla jousta puristettaessa maalipinta todennäköisesti vaurioituu kuitenkin, joten silloin joutuu asennuksen jälkeen paikkailemaan ko. kohtia tai luottamaan siihen, että päälle ruiskutettu alustamassa antaa riittävän suojan.

Jousen päihin voi myös asentaa esim. ohutta kutistemuovisukkaa tai kumiletkua niihin kohtiin, joissa jousi on kosketuksissa joko joustintuen osiin tai jousen muihin kohtiin. Kutistemuovisukan tai letkun on oltava riittävän ohutta, jotta jousi istuisi edelleen kunnolla ylä- ja alalautaseen. Joissakin tapauksissa sovitus voi olla niin tiukka, että jotkut kohdat pitää jättää ilman lisäsuojaa. Kutistemuovisukkaa tai letkua kannattanee varata ainakin 1,2-1,5 m yhtä jousta kohden, toki jousen mitoituksesta riippuen (asia selviää mittamalla ja jousta tarkastelemalla).

Aiempaa keskustelua jousien suojaamisesta: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5106.msg93391#msg93391

Ymmärrän kyllä sen, etteivät useimmat osia vaihtavat viitsi tehdä lisäsuojaustoimenpiteitä, koska se ainakin tarkasti tehtynä tuottaa ylimääräistä työtä ja vie aikaa. Mutta pelkän alustamassan suihkuttaminen ei vie paljon aikaa ja auttaa sekin jo jonkin verran.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info