Kirjoittaja Aihe: 407 - Ohjaustehostin  (Luettu 83408 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vili_keinanen

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #75 : 21.02.2011, 17:52:05 »
Kävin nyt tänään toisen kerran 1,5kk sisällä vaihdattamassa Ohjaustehostajan öljyt.

Ohjaus ei kuitenkaan vieläkään ole niin hyvä, kuin se täysin toimiessaan olisi. Parempi toki kuin ennen vaihtoa.

Huollossa renkaita käännettiin ääriasennosta toiseen jotta tehostaja imi öljyä sisäänsä auton käydessä. Kuitenkin heti kun auto sammutettiin,pyrkivät nesteet tulemaan pihalle creme bonjourina. Sain ohjeeksi aina välillä käännellä rattia ääriasennosta toiseen, ja jos tulee isompia ongelmia niin sitten kääntyä taas huollon puoleen.

Kysyin putkiston uusimisesta, niin kertoivat sen olevan mahdollista ja jopa järkevää ongelman jatkuessa.

Tosin itseäni kiinnostaisi tietää minkälainen työ tuossa hommassa on, ja että mitä tuo kustantaa arvioiden. Onko arvon jäsenillä kokemuksia..?

607hdi22

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #76 : 21.02.2011, 18:41:31 »
Meidän autosta (-07 407 HDI Aut. 471tkm) tuli kans viime viikolla tehostajan mehut pihalle ja viescarin huollosa kerrottiin et maahantuojan ohje on tullu et 15-20mm yli ylämerkin täyttää. Niin laitoin ja ainakin vielä ohjaus pelaa tosi hyvin. Riitti et käynnissä hiljakseen lisäsi ensin niin paljon et ei vaahdonnut ja sit hiljaa rattia käänteli laidasta laitaan. Vain kerran tarvi tehä.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #77 : 21.02.2011, 21:35:29 »
Mulla ainakaan ei tuo ylitäyttö auta kun ne nesteet tosiaan vaahtosi siitä korkin reiästä pihalle...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #78 : 22.02.2011, 02:05:48 »
Tässä sitä vaahtoa väärin tarkentuneessa kännykkäkuvassa. Tuota kuohaa pulppusi korkin pienestä huohotinreiästä. Kun kuoha oli hävinnyt, nesteen pinta oli alhaalla, mutta kuitenkin vielä täyttöputkilossa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

136fap

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #79 : 22.02.2011, 10:46:12 »
Kun tiukkaat tuon putken, mikä näkyy tossa kuvassa menevän tuohon täyttöputkeen, niin vaahtoamisen pitäisi loppua. Itselläni oli tuo vastaava ilmiö viimetalvena. Todella raivostuttava ilmiö. Laitoin tuon orkkislemmarin kaveriksi normaalin klemmarin ja  :o Vaahtoaminen loppui. Sen jälkeen ei ole tehostin temppuillut.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #80 : 22.02.2011, 11:17:13 »
Kauhulla seurannut tätä keskustelua ja odottanut milloin oma 407 ruikkaa tehostajasta öljyt  :o

Mutta mutta, onko 407:ssa käytetty erilaisia ratkaisuja ohjaustehostimissa? Ainakin vperan postaaman kuvaan verrattaessa omassa V6:ssa (407 SW) tehostinratkaisu on aivan eri näköinen, konehuoneessa ei ole kuin pelkkä säiliö tehostinnesteille josta lähtevät putket pumppuyksikölle... Eli koskeekohan nämä ongelmat vain osaa 407:sta..?

Offtopicia: Perheeseen kuuluu myös 307 SW jonka tehostin on myös toiminut hyvin kovista pakkasista huolimatta (koputtaa puuta) kuten myös on toiminut 407 SW:ssä, näihin päiviin asti.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #81 : 22.02.2011, 11:33:10 »
407:ssa on ainakin kolmea eri mallia ohjaustehostajia, ihan riippuen moottorista ja vuosimallista.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #82 : 22.02.2011, 11:43:32 »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #83 : 22.02.2011, 11:43:52 »
407:ssa on ainakin kolmea eri mallia ohjaustehostajia, ihan riippuen moottorista ja vuosimallista.


Ainakin 2.7:ssa olevassa tehostajassa ei edes ole tuota "ylivuoto" reikää, muutenkin on aivan erinäköinen tehoistin kuin tuossa 2litrasessa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #84 : 22.02.2011, 12:18:39 »
Lainaus
Kauhulla seurannut tätä keskustelua ja odottanut milloin oma 407 ruikkaa tehostajasta öljyt  :o

Asiasta käytetään säännöllisesti (aiemmissakin posteissa) käsittääkseni hieman väärää ja ylidramaattista ilmaisua. Ei öljyt mihinkään häviä. Öljy vaahtoaa ja sitä hiljakseen liruu ulos kun vaahdon paine työntää sitä itseään huohotinreiästä ulos. Ei siis "räjähdystä" joka "pamauttaa" öljyt "kerralla pihalle". :)

Ja tarkennettakoon että kuvan kuohat ja tehostin löytyy räjähtävää suorituskykyä tarjoavasta bensa 1.8 125hv EW7A vm2006 (un-turbo).  ;D
« Viimeksi muokattu: 22.02.2011, 13:17:07 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #85 : 22.02.2011, 12:32:20 »
Lainaus
Mulla ainakaan ei tuo ylitäyttö auta kun ne nesteet tosiaan vaahtosi siitä korkin reiästä pihalle...

Mistähän tuo vaahtoaminen nyt sitten johtuu, onko asiasta konsensusta? Johtuuko siitä että: A) haukkaa ilmaa liian alhaalla olevan pinnan takia, B) haukkaa ilmaa jostain letkuliitoksesta tms, C) Neste itsessään vaahtoutuu ilman ilman vaikutusta?

Kuinka lämpötila vaikuttaa: 1) Kutistaa nestettä ja aiheuttaa yllä A:n, 2) Jäykistää tms. nestettä aiheuttaen A tai C:n ?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #86 : 22.02.2011, 13:12:54 »
Ainakin 2.7:ssa olevassa tehostajassa ei edes ole tuota "ylivuoto" reikää, muutenkin on aivan erinäköinen tehoistin kuin tuossa 2litrasessa.

Taitaa muuten olla ettei kolme erilaista taida ihan riittää, mun heitto perustui siihen että aikaisemmin HDi 110 mallissa oli muuttumaton mekaaninen hihnavetoinen, kuitenkin uudemmissa HDi110 malleissa on siirrytty sähköhydrauliseen pumppuun kuten pääosassa muissakin malleissa. Käsittääkseni monessa oli tuo sähköhydraulinen jota onkin sitten DAM numerolla arvioutuna ainakin neljää erilaista. Lisäksi löytyy muuttuvatehoinen hihnavetoinen malli. Eli kuusi olisi sitten paljon lähempänä kuin kolme.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #87 : 22.02.2011, 18:34:53 »
Ainakin 2.7:ssa olevassa tehostajassa ei edes ole tuota "ylivuoto" reikää, muutenkin on aivan erinäköinen tehoistin kuin tuossa 2litrasessa.

3.0V6 moottorisessa lienee sama eli hyvä, vaahtoamaton mutta hieman jäpättävä, joka ei tosin tunnu/ainoastaan kuulee paikallaan kääntäessä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vintagev6

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #88 : 22.02.2011, 19:51:15 »
Kun tiukkaat tuon putken, mikä näkyy tossa kuvassa menevän tuohon täyttöputkeen, niin vaahtoamisen pitäisi loppua. Itselläni oli tuo vastaava ilmiö viimetalvena. Todella raivostuttava ilmiö. Laitoin tuon orkkislemmarin kaveriksi normaalin klemmarin ja  :o Vaahtoaminen loppui. Sen jälkeen ei ole tehostin temppuillut.

Olen samaa mieltä. Käytin ainakin 2 kertaa 2.2 407 (2004) merkkikorjaamolla kun ohjaustehostin öljyt vähenivät. Huollossa eivät kuitenkaan sen vertaa katsoneet että huomaisivat kyseisen liitoksen olevan täysin löysä. Sanoivat että öljy on tullut korkin reijästä vaikka korkki oli kuiva. Huomasin viimein itse että letku liikkui melkein irti siten että se ei kuitenkaan päässyt kokonaan irtoamaan. Poistin lemmarin ja korvasin sen kahdella ruuvarilla kiristettävällä lemmarilla. En saanut liitosta kuitenkaan pitämään ennen kuin lämmitin letkua ensin kuumailmapuhaltimella. Pakkasessa kun tuo letku on aika kova. Kannattaa varoa että letkun sisällä oleva muovinen putki joka on liitetty pumppuun ei halkea kun kiristää lemmaria. Aikamoista taiteilua ettei tule kalliiksi. Lisäsin öljyä sentin pari yli maksimin ja sen jälkeen öljyt ovat pysyneet sisällä. Autolla on ajettu nyt helmikuussa 30 - 34 celsiuksen pakkasissa ilman ongelmia.

Taskis

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #89 : 23.02.2011, 00:09:58 »
Ajelen vm 2008 407 SW 2.0 HDI:llä. Takuuaika on siis jo ohi. Kilometrejä "jo" hieman yli 60000. Pösöllä ja dieselillä on kiva ajaa, mutta huolto vie aikaa ja verotkin pitää maksaa.
Auton hiukkassuodatin ja lasikatto on ehditty vaihdettu takuuseen. Niiden jäljistä ei moittimista vielä. Muut ongelmat on olleet tähän asti pikkuvikoja.
Mutta ohjaustehostin alkaa ärsyttää. Palstanne perusteella ei ole ensimmäinen kerta.
Vuosi sitten talvella tässä tapauksessa ensimmäisen kerran alkoi ohjaus jäykistyä ja aikani voimieni vähenemistä ihmeteltyäni Pieksämäen Laakkosella ohjaustehostin ilmattiin ja nesteytettiin takuuseen. Talvi oli jo helpottanut ja ohjaus pelasi huollon jälkeen, kunnes ensimmäiset yli 20 asteen pakkaset tänä talvena uusivat ongelman. Tehostimen säiliön korkista kuohui näkyvästi nesteet yli. Takuu ei enää ollut voimassa ja edellisen vuoden käynnistä ei potilastiedoissa ollut merkintöjä (outoa!). Nyt maksullinen ilmaus ym ei auttanut oikeasti päivää tai paria pidempään ja sitten huolto ja sen tukipalvelu ehdottivat (ja ilm. tekivät) tehostimen nestepumpun asentamista alemmaksi kammiossaan, jotta öljy/neste kiertäisi jäätymättä. Lieneekö korkkikin vaihdettu? Tämä työ hoitui huollon takuuna ja noin 2 kk pärjäsin, mutta nyt Pösö taas merkkailee reviiriään ohjaustehostimen öljyllä ja huoltoon on asiaa. Hätäapuna muun korjauksen (sitäkin on tehtävä) yhteydessä tehty tehostinnesteen lisäys notkeutti ohjausta. Tehostinnesteen säiliön korkki ei tällä kertaa näyttänyt tihkuvan.
Talvi on ollut kova, mutta, onkohan vikaa myös nesteissä vai onko traktorini jo liian vanha? Aika hienosti laskettu takuuaika!
Onko jollain asiantuntijalla hyviä vinkkejä Pieksämäen Laakkosen Peugeot-huoltoon päin vietäväksi?  >:( täällä ei paljon naurata