Kirjoittaja Aihe: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)  (Luettu 21310 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #60 : 28.06.2017, 13:44:59 »
Masiina, mitä tarkalleen ottaen tarkoitat ylämäessä avustamisesta? :) Kun etupyörä alkaa luistaa vai miten? Kiinnostaa missä tilanteessa tämä 4-veto astuu kuvaan.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #61 : 28.06.2017, 14:57:02 »
Kai ohjeissa kerrotaan? http://public.servicebox.peugeot.com/ddb/
http://public.servicebox.peugeot.com/ddb/modeles/508/508_508rxh/ed01-14/fi_fi/contenu/AP-508_RXH_01_2014_FI.pdf
"Sähkömoottori liikuttaa autoa yksinään, kun valittuna on ZeV-tila (Zero emission Vehicle), ja Auto-tilassa, kun ajonopeus on alhainen
ja kuormitus vähäinen. Lisäksi se auttaa dieselmoottoria käynnistyksissä, kiihdytyksissä ja vaihteiden vaihdoissa.
Sähkömoottorille virtaa antava akku latautuu vauhtia hidastettaessa ja ottaa talteen energiaa."

On siellä lisää kerrottu, siinä pdf-tiedostossa.

4WD-tila:
"tila parantaa auton liikkuvuutta** alhaisessa ajonopeudessa hyödyntämällä nelivetoa, jolloin etuvetoon yhdistetty dieselmoottori ja takavetoon yhdistetty sähkömoottori toimivat koko ajan samanaikaisesti.
Moottorien kytkentää ohjataan automaattisesti, jotta vetokyky olisi paras mahdollinen, kun pito on huono.
4WD-tilassa:
- takana olevan sähkömoottorin virran saanti taataan tarvittaessa etumoottorin käynnistysgeneraattorilla. Dieselmoottori on käytössä jatkuvasti.
- Sähkömoottorin vetoapu on käytettävissä alle 120 km/h:n ajonopeuksissa."

"tätä tilaa käytetään ensisijaisesti lumisessa ja vaikeassa (muta, hiekka jne.) maastossa ajettaessa.
tässä tilassa, raskaissa olosuhteissa ja jos ympäristö sallii, on hyvä kaasuttaa voimakkaasti auton liikkeellelähdön helpottamiseksi ja juuttumisen ehkäisemiseksi.
4WD vetoapu on käytettävissä riippumatta:
- käyttöakun lataustasosta
- millä korkeudella merenpinnasta
ajetaan.

** tila on entistä tehokkaampi, jos käytetään
maastoon suunniteltuja renkaita (erityisesti talvirenkaita)."

Muistinkin oikein, eli on ohjeistettu tekemään kuten Land Roverissakin, eli hanaa vaan! TM kun testasi kerran (youtubesta löytyy jopa video) ei antanut hanaa eikä järjestelmä silloin toiminut optimaalisesti.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2017, 15:20:30 kirjoittanut Peugo »

Premium

  • Vieras
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #62 : 28.06.2017, 19:57:56 »
RXH:ssa toiminta perustunee etupyörien ja takapyörien väliseen pyörintäeroon. Kaasua pitää antaa siksi, että pyörintäerosta tulisi niin suuri että sähkömoottorikin aktivoituu. Olisi kiva tietää, miksi tehdas on asettanut aktivoitumiseen tarvittavan pyörintäeron noin suureksi? Land Roverissa on alennusvaihteet ja tasauspyörästön lukko, joten alimmalla vaihteella moottoria saakin kaasuttaa reippaasti, pyörät pyörivät kuitenkin hyvin hitaasti.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #63 : 28.06.2017, 23:16:44 »
Masiina, mitä tarkalleen ottaen tarkoitat ylämäessä avustamisesta? :) Kun etupyörä alkaa luistaa vai miten? Kiinnostaa missä tilanteessa tämä 4-veto astuu kuvaan.

Korkeissa ylämäissä sähkömoottori voisi tulla herkemmin mukaan auttamaan dieselmoottoria. Nyt laatikko herkästi heittää vain pienempää silmään ja moottorin kierrokset nousee. Monesti olen katsonut voimanjakonäyttöä ja kironnut, että aktivoidu nyt sähkömoottori pr#le!! Huonoilla teillä esimerkiksi talvella AWD-ASENNOSSA auto toimii loistavasti ja olen oikeasti ajanut melko paskoilla maaseudun sohjoteillä.
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

GeekPug

  • Vieras
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #64 : 03.07.2017, 11:15:27 »
Täytyy sanoa että nyt kun tätä tilannetta on vajaan vuoden katsonut, ohjelmistoja on päivitetty jne, ei tuo tilanne ole mitenkään radikaalisti muuttunut - keskikulutus Fuellyyn syötettyjen tankkausten perusteella koko ajalta 7.2 L/100 km. Helmi- ja maaliskuu olivat selkeästi kahdeksan tienoilla raskaan Webaston käytön takia mutta muut ovat olleet siinä plus/miinus seitsemän, joskus on jäänyt vähän alle ja joskus vähän yli.

Jos nyt tilanteesta haluaa jotain positiivista keksiä niin hybrid-härpäkkeiden painonnousu on sentään suunnilleen neutraloitunut koska edellisellä normi-SW:llä samalla koneella todellinen kulutus oli samaa luokkaa (sillä tosin pääsi maantieajossa paljon helpommin kuuden litran hujakoille ja allekin).

Ainakaan tämä yksilö ei siis ole vakuuttanut, tämä hankittiin hieman suuremman maavaran ja edes jonkinlaisen nelivedon vuoksi (hybridiys oli siis vain "plussaa"), mutta nyt voi hyvin olla että seuraava auto on Vagtekele, Passat Alltrack oli jo tätä hankkiessa omassa vertailussa kakkossijalla.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #65 : 03.07.2017, 11:42:05 »
Ainakaan tämä yksilö ei siis ole vakuuttanut, tämä hankittiin hieman suuremman maavaran ja edes jonkinlaisen nelivedon vuoksi (hybridiys oli siis vain "plussaa"), mutta nyt voi hyvin olla että seuraava auto on Vagtekele, Passat Alltrack oli jo tätä hankkiessa omassa vertailussa kakkossijalla.

Itsellä oli samat asiat tapetilla oman rxh:n hankinnassa. Tuo robottilaatikon laittaminen autoon on ollut kyllä todella järjetön ratkaisu. Aisinin valmistamaa oikeata automaattilaatikkoa on iso ikävä...
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

patione

  • Vieras
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #66 : 03.07.2017, 19:32:42 »
Ihan mielenkiinnosta: millä renkailla ajatte ja koska 4 pyörä suuntaus tehty? Ite ajelen täällä lapissa ja laskennallinen keskikulutus tähän mennessä (6tkm 2kk) on 5,7l/100km... Säädätin ite kulmat joku aika sitten ja vaihdoin 225/55R17 renkaat alle ja kyyti muuttu mukavammaksi ja kulutus on lähteny laskuun. Viime viikolla laitoin vielä optimoinnin autoon joten nyt löytyy 238hp ja 500Nm... tiähäntä vaikuttaako kulutukseen mutta vaihdot ja kiihtyvyys muuttui selvästi. Laatikko on jo melkein mukava ajaa :D

GeekPug

  • Vieras
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #67 : 04.07.2017, 10:26:27 »
Molemmat rengassarjat olivat aivan lopussa auton ostaessani, joten talvirenkaat uusin viime talveksi, Hankookin nastat 225/55 R17, kesärenkaat myös uudet, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 245/45 R18. Muuten kelpuuttaisin oikein hyvin pienemmät/kapeammat kesärenkaiksikin, mutta turhamaisuus ei anna periksi luopua noista 18-tuumaisista alkuperäisvanteista ellei jostain löytäisi vastaavia 17-tuumaisia tilalle (talvirenkaissa olevat halpisalut ärsyttävät jo hieman liikaa). ;)

Pyörien suuntausta ei ainakaan tietääkseni ole tehty tämän vuoden aikana kun auto on minulla ollut.

Yksi iso tekijä tuossa omassa kulutuksessani on tuo suhteessa noin kolmanneksen moottoritieajo, siinä tuo rohjake on selkeästi epätaloudellisempi kokonsa ja painonsa vuoksi kuin normi SW oli. Maantienopeuksissa eroa ei ole niin paljoa ja kaupunkiajossa tuo lienee sähkömoottorin ansiosta hieman pihimpi.

patione

  • Vieras
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #68 : 30.07.2017, 18:57:07 »
Eka kesäloma reissu heitetty. Fuelly näyttää 5.5l, eka kerta kun tankilla pääsi 1300km. Ajo oli pääsääntöisesti 80-100km (gps:llä tarkastettu ettei liikaa kuvia tule postissa). Olis varmaan päässy vähän pitempään jos ei olis ohitellu niin paljoa 😜 Edelleen kaukana valmistajan lupaamasta mutta tyytyväinen kun kuluttaa vähemmän kuin laguna II. Kyyti on kuitenki ihan eri planeetalta.

RXH

  • Vieras
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #69 : 02.10.2017, 23:46:53 »
Auto: 2013 508 2,0 HDi HYbrid4 163 RXH.

Toki kaikki ohjelmistot ja sopeutukset kannattaisi päivittää/nollata, myös moottorinohjainlaitteen sopeutukset siis opettaa uudestaan.

Mitenkäs tämä tehdään; tuskin kotikonstein eli aikaa vaan varaamaan merkkihuoltoon vai?

Itselläni ongelmana myös korkeahko kulutus varsinkin reippaammassa ajossa, mutta eniten jurppii robottivaihteiston toiminta... Ripeissä kiihdytyksissä vaihteisto huudattaa dieselkonetta kuin 1.5 bensajapsia konsanaan! Eikä ne vaihdot muutenkaan ole sujuvimmasta päästä, vaan selkeitä nykäyksiä ja hetkellisiä tehon putoamisia on havaittavissa - momentinmuunninkin toimii sivistyneemmin....

Onko asia ominaisuus vai korjattavissa? Voiko robottilaatikkoa "opettaa" mieleisekseen?

Nimim. Eka ranskis ever!

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #70 : 03.10.2017, 08:34:57 »
...momentinmuunninkin toimii sivistyneemmin....
Tämähän nyt on itsestäänselvyys, eikä kuten nyt voisi ymmärtää, että momentinmuunnin ei toimisi sivistyneesti ;).

Vaihteisto oppii(ainakin aikanaan 3008 oppi) kyllä tavoille ajan kanssa, mutta tarvitsee jonkin verran ajelua suunnilleen samanlaisella ajotavalla. Mikäli edellinen kuski on ajellut reippaammalla kaasulla, on laatikko tottunut käyttämään kierroksia. Oma 3008 oli aikanaan ollut rauhallisessa maantieajossa, ja ilmeisesti myös rauhallisessa kiihdyttelyssä, eikä oikein ymmärtänyt kiihdytyksiä ja vaihtoi ihan liian aikaisin isompaa, mutta oppi kyllä uusille tavoille kohtuu nopeasti, kun kaasulla käski pysymään pienemmällä.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #71 : 03.10.2017, 11:55:12 »

mutta eniten jurppii robottivaihteiston toiminta...

Jos jotain hyvää kyseisestä laatikosta, niin luulisi kytkimen ainakin kestävän. Autohan on aina valmiiksi liikkeellä sähkömoottorin työntämänä, kun vaihteiston vaihdot tapahtuvat. Luulisi tämän vähentävän rasitusta vaihdelaatikon kuluvissa osissa.
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

RXH

  • Vieras
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #72 : 03.10.2017, 17:44:02 »
Joo, hyvä vaan jos tekniikka kestää. Kunhan tuo laatikko lakkaisi vihdoin huudattamasta konetta kuin jotakin 1.hätästä riisikuppia...
Koko ajan joutuu läpyköillä käskemään isompaa silmään aikaisemmin kun robotti itse ei sitä tajua.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #73 : 03.10.2017, 19:09:29 »
Vanhemmissa roboteissa vaihto tapahtui ainakin jos nosti hieman kaasua kun halusi vaihdon tapahtuvan. Näin opin itse aikanaan vm. 2008 308 robottia ajelemaan, kevyt nosto kun halusi vaihdon tapahtuvan.

Mitä tulee tuohon sopeutukseen, niin on merkkiliikkeen hommia tai löytyyhän noita piraatti Diagboxeja (merkkiliikkeen softa+kaapeli) maailmaltakin: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=40409.0
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Peso

  • Vieras
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #74 : 03.10.2017, 23:00:25 »
Tuli hankittua tuollainen 508 RXH -13 ja ensimmäinen täysi tankillinen sähkömoottorin avustamana oli 5,64l/100km. Kohtuu kaukana luvatuista, mutta jos alle 6 tulee jäämään kulutus, olen tyytyväinen.