Kirjoittaja Aihe: 308 - Sammuilee käynnistyksen jälkeen, eikä käynnisty heti uudelleen (HDi)  (Luettu 5720 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pr3miumi

  • Vieras
Auto: 2008 308 SW 1,6 HDi (80 kW).

Auto tekee nyt joka aamu sen, että käynnistyy ok ja muutaman sekunnin päästä sammuu, jonka jälkeen lähtee taas käyntiin muutaman yrityksen jälkeen ja toimii loppupäivän normaalisti. Välillä sytyttää moottorin vikavalon ja ilmoittaa "depollution system faulty". Perjantaina vaihtoivat hehkureleen ja tulpat, koska rele ja kaksi tulppaa olivat rikki --> ei vaikutusta. Huhtikuussa tehty iso huolto (jakopää suodattimet jne.).

Lueskelin aiemmasta ketjusta, että polttoainesuodattimen vaihto auttoi täsmälleen samankaltaiseen ongelmaan. Onko mahdollista, että se olisi jo rikki, vaikka vaihdettu huhtikuussa alle 15 000 km sitten? Ensimmäisen kerran teki kyllä jo kesällä tämän ja satunnaisesti sen jälkeen, mutta nyt joka päivä. Voiko tuota suodattimen toimivuutta todeta itse mitenkään? Ei viitsisi maksaa huoltoon turhasta hakuammunnasta. :)

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Täällä foorumillahan se vasta hakuammunnaksi menee. Jumissa oleva egr venttiili voi esim oireilla noi. tai polttoainepaine anturi, tai... Vikakoodien luennalla pääsisi jo aika pitkälle.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2015, 01:32:02 kirjoittanut ToniL »
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

pr3miumi

  • Vieras
Auto kävi tänään pajalla lukon vaihdossa ja samalla totesivat käynnistymisongelman johtuvan http://www.nimark.fi/buy/BOSCH_0928400607/ tuommoisesta osasta joka temppuilee. Osa tilattu ja parin viikon päästä vaihtoon. Toivottavasti auttaa.

Sitten seuraava kysymys. Etsin auton valmistenumerolla netistä tuota auton tarkkaa mallia mutta ei nuo hakukoneet kertoneet autosta muuta kuin että merkki on peugeot ja valmistusvuosi 2005 (auto on siis 2008 oikeasti)? Minkälaista tietoa pitäisi vin numerolla löytyä omasta autosta? Auto on siis ilmeisesti tuotu saksasta myyjäliikkeen toimesta josta sen ostimme. Onko mahdollista että autossa lukeva vin ei ole alkuperäinen?

Ou812

  • Vieras
Rekisteröidy tuonne niin saat auton tarkat tiedot vin- numerolla.

http://public.servicebox.peugeot.com/pages/index.jsp

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Tai jos ilmoitat tässä tai yksityisviestillä auton VF3-alkuisen valmistenumeron tai rekisteritunnuksen, niin minä tai joku muu voi etsiä tiedot puolestasi, jollei rekisteröityminen Service Boxiin onnistu.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pr3miumi

  • Vieras
En saanut rekisteröintiä onnistumaan. Lähetin ToniL sinulle yvn. Mistäpäin autoa löytyy auton vin koodit? Muualta en äkkiseltään löytänyt kuin tuulilasin alta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Ilmoittamasi valmistenumeron perusteella:

Auton malli: 308 ESTATE - LEISURE 1.6 HDi 110 particle emission filter (DV6TED4) Manual gearbox 6
DAM-koodi (valmistusajankohta): 11463 (28.03.2008)
Takuun alkamisajankohta: 16.05.2008
Moottorin sarjanumero: 10 JBAJ 3098091
Vaihteiston sarjanumero: 20 EA01 0208773

Kyllä tuo auto on ainakin valmistenumeron perusteella vuonna 2008 valmistettu. SB:n mukaan valmistenumero 308:sta löytyy juurikin mainitsemastasi tuulilasin alareunan kohdalla olevasta tarrasta. Muita sijainteja ei ilmoiteta, mutta ainakin joissakin Peugeot-malleissa valmistenumero saattaa löytyä myös esim. kuljettajan oviaukossa/ovessa olevasta tarrasta.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2015, 10:38:49 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pr3miumi

  • Vieras
Ok kiitos :) Alkoi vaan ihmetyttämään tuo hakukoneiden antama valmistusvuosi kun myyjäliikkeen toiminta oli jossain määrin vähän hämärää kun ostettiin auto muutama vuosi takaperin.

toope

  • Vieras
Mahtoikohan vika aikanaan lähteä tuolla Bosh-anturin vaihdolla?

Auto kävi tänään pajalla lukon vaihdossa ja samalla totesivat käynnistymisongelman johtuvan http://www.nimark.fi/buy/BOSCH_0928400607/ tuommoisesta osasta joka temppuilee. Osa tilattu ja parin viikon päästä vaihtoon. Toivottavasti auttaa.

Sitten seuraava kysymys. Etsin auton valmistenumerolla netistä tuota auton tarkkaa mallia mutta ei nuo hakukoneet kertoneet autosta muuta kuin että merkki on peugeot ja valmistusvuosi 2005 (auto on siis 2008 oikeasti)? Minkälaista tietoa pitäisi vin numerolla löytyä omasta autosta? Auto on siis ilmeisesti tuotu saksasta myyjäliikkeen toimesta josta sen ostimme. Onko mahdollista että autossa lukeva vin ei ole alkuperäinen?

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Auto: 2009 308 1,6 HDi (DV6TED4, 80 kW).

Oma 308 (DV6TED4) oireili aluksi siten että välillä hörähti sekunniksi käyntiin ja sammui. Suht pitkän sahauksen jälkeen lähti taas käymään.

Kerran sitten ei lähtenytkään. Onneksi olin tarpeeksi kaukana kotoa niin vakuutusyhtiön keskeytysturvalla Tampereen Käyttöautoon. Diagnosoivat siellä vian polttoainepaineanturiin. Korjaus onnistui vielä samana päivänä ja matka jatkui.

Reis-ca

  • Vieras
Auto: 2008 308 2,0 HDi.

Käynnistyy ja käy noin 2 sec. Sit sammuu, mikähän vaivaa? Onko jollain ollut samaa ongelmaa? Suodatin vaihdettu, ei auta. Ei herjaa mitään vikakoodia näytössä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Kannattaa laittaa viestisi 308-keskusteluihin kun/jos sulla on 308. En tiedä näyttääkö koskaan auton omalla näytöllä vikakoodeja, ne pitää lukea jonkinlaisella testerillä OBD-liittieltä.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Moottorin vikavalo kyllä syttyy palamaan. Radion näytölle tulee myös vikailmoitus tekstinä, ei kuitenkaan kerro vikakoodia. Tätä ilmoitusta varmaan tarkoitat. Kun käy noin lyhyen ajan niin ei taida ehtiä näyttämään vikailmoitusta.

Kun suodatin on vaihdettu niin ilmeisesti polttoainejärjestelmässä ei ole ilmaa?

Arvauksia voisi heittää: Joku anturi viallinen tai anturin johdossa kontaktivika. Joku johtoliitin löysä. Kumpikohan tässä moottorissa on, nokka-akselin asentotunnistin vai anturi vauhtipyörällä?

OBD liittimen kautta voi saada luettua vikakoodit. Siis Bluetooth palikka liittimeen ja puhelimeen esim Torque sovellus.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Ilmaa siellä on. Pitää vaihtaa kovettuneita putkia. Vika selviää ilmaamalla ja kuplia kattomalla.

jaffa552

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Onko autossa, jossain naftafiltterin lähellä ns."käsipumppu"? Omassa 2.0 hdi:ssä piti naftafiltterin vaihdon jälkeen sillä pumpata painetta järjestelmään. Jostain muistan lukeneeni lisäksi, että ongelmia on ollut seisonnan jälkeen. Pitänyt pumpata käsipumpulla painetta järjestelmään.
DS4 THP 200 Sport Chic-11, Suzuki GSF650S Bandit -06