Kirjoittaja Aihe: 308 - Takalasin aukeaminen ovien lukituksen avaamisen yhteydessä (farmari)  (Luettu 2010 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

enska001

  • Vieras
Auto: 2008 308 SW 1,6 HDi GT Business (DV6TED4, VF34H9HZH55324973, DAM 11629).

407:aan liittyen on paljonkin ollut puhetta tällaisesta ongelmasta ja itsekin jouduin sen kiusaamaksi vuodenvaihteen kovien pakkasten myötä. Monet ovat vaihtaneet mikrokytkimen (kts. mikrokytkin.png), joka ottaa vastaan avauskahvan painamisen ja todenneet vian poistuneeksi. Itse olen niin pihi, jotta ennen kuin tilasin mitään, purin koko takaluukun verhoilut ja ihmettelin kahvan toimintaa.

Kahva on kohtalaisen suojaamaton kuralta/jäältä/moskalta, jota siihen ja sen väleihin voi kertyä. Ainoa tiiviste on mikrokytkimessä suojaamassa elektroniikkaa kahvan takana.

Minulla olikin käynyt niin, että kun en ollut ehtinyt autoa pesemään ennen pakkasten saapumista, oli kahvaan tarttunut kura jäätynyt kiinni ja kahva oli jäänyt pohjaanpainetuksi. Kuraa oli ilmeisesti niin paljon ja sellaisissa paikoissa, että pelkkä auton sulattaminen tai peseminen ei ollut riittänyt vaan minun piti tosiaan irroittaa kahvaosa, puhdistaa se, suihkuttaa silikonispraylla ja asentaa takaisin paikoilleen. Nyt luukunavauskahvat tuntuvat kuin uusilta, eikä rahinaa tai vastustusta ole :)

Jotta kahvan saa irti ja puhdistettua sekä todennettua mikrokytkimen kunnon, on irroitettava takaluukun verhoilu sisäpuolelta. Sitä pitää kasassa kaksi muovista painiketta takaluukun molemmissa kulmissa sekä yhteensä kolme torx-ruuvia; kaksi sisäpuolen kahvaosissa sekä yksi pyyhkijän muovikoteloinnin sisällä. Jälkimmäiseen pääset käsiksi, kun avaat takalasin ja nostat pois paikoiltaan muovisuojuksen, joka peittää pyyhkijän moottorin ja takalasin lukon.

Ruuvien jälkeen tiellä on viellä takaluukun "pilareissa" olevat kaksi torx-ruuvia, jotka löytyvät pumppujen luukunpuoleistan kiinnityskohtien luota. Tämän jälkeen vedät ensin pystypilarien muovit harottamaan irti ja sen jälkeen luukun sisäpuolen verhoilu lähtee vetämällä pois paikoiltaan. Jouduin ainakin itse käyttämään jonkin verran voimaa ja välillä hirvitti, montako kiinnitysklipsiä saan hajalle, mutta kaikki säilyi ehjänä ainakin itsellä.

Tämän jälkeen 10mm hylsyavaimella pääsee availemaan muttereita, jotka pitävät takaluukun PEUGEOT-koristelistaa paikoillaan. Kahvat ja mikrokytkimet ovat kiinni tässä listassa, joten ne tulevat samalla pois, kunhan olet ensin irroittanut mikrokytkimien liittimet.

Kahvaosan saa irroitettua listasta talttapäisen ruuvarin avulla. Kahvat ovat muovisten kiskojen varassa ja lukittuvat paikoilleen muovitappien avulla, jotka työntyvät pieniin reikiin kahvan molemminpuolin. Talttaruuvarilla tapit kahvaanpäin ja vedät kahvan pois. Tämän jälkeen edellä kuvatta puhdistustoimenpide ja kahva kytkimineen takaisin paikoilleen.

Kahvan toiminnan voi hyvin testata ilman verhoilujakin, jotta mikäli vika ei poistunut pelkällä kahvaosan putsaamisella, pääsee helpommin vaihtamaan mikrokytkimen toimivampaan versioon.

Mikäli kytkintä ei ole saatavilla, mutta vika korpeaa, niin kasausvaiheessa voi jättää kytkemättä takalasin mikrokytkimen liittimen. Tämä estää lasia avautumasta vaikka kahva oliskin jumissa pohja-asennossa tai kytkin olisi viallinen. Lasi aukeaa avaimesta kuitenkin edelleen normaalisti.

Mukavia korjaushetkiä itsekullekin.

ps. seuraavana vuorossa uuden lämpötila-anturin asentaminen ja jäähdytysjärjestelmän ilmaus lämpimämmän sisäilman toivossa (pihin pitää yrittää kaikkensa, ennen kennon vaihtoa ;) )



 

jalat

  • Vieras
Itsellä myös vanhempi 308 farmari ja samaa ongelmaa kirjoittelin täällä vuosi pari sitten. Uusi mikrokytkin taisi maksaa sen noin 14 euroa ja vaihtoon meni aikaa itsellä noin 20-30 minuuttia. Helppo homma. Korjaus toimi max 2 kuukautta ja jälleen sama ongelma. Joten itse mikrokytkimessä ei ole ongelmaa vaan koko takakahvan rakenteessa, joka päästää kosteuden mikrokytkimen sisälle ja ilmeisesti jäätyy ja jättää napin "pohjaan".

Kaverilla on 5008 ja sanoi että vastaavaa ongelmaa ollut jopa siinä. Taitaa olla huonoa suunnittelua kaikissa peugeot malleissa. yleensä kun auto hetken sulaa, niin kahva taas toimii, kunnes tulee seuraavat pakkaset tai painat kylmällä sen katkaisijan pohjaan.

Pieni ja harmillinen vaiva.