Kirjoittaja Aihe: 406 - Moottori ravistaa tyhjäkäynnillä (HDi) (moottorin tuenta)  (Luettu 5377 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kaariainen

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Moottorin alimmaisen tukikumin vaihto
Katso myös: 406 - Moottorin alimmaisen tukikumin vaihto



Ongelma:

Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 (255 000 km).

Moro

Eli ongelmani on seuraava: Moottori "ravistaa" tyhjäkäynnillä, ravistus tuntuu selvästi myös auton kabiinissa. Ongelma esiintyy erityisesti kylmänä, mutta saattaa tehdä tätä myös lämpimänä, tosin hieman harvemmin. Tyhjäkäynti kierrokset noin 800rpm eikä hirveästi hae kierroksia, myös kylmänä käynnistettäessä kierrokset ovat tuossa 800rpm tuntumassa, eli ei nosta kierroksia automaattisesti...

Mistähän tuo ravistaminen vois johtua, epäilin hehkuja, mutta sitten teki tuota myös lämpimänä. Epäilyksen kohteeksi joutui myös kampiakselin hihnapyörä, mutta näytti olevan kunnossa. Omat ideat olivat aikalailla siinä, joten ajattelin kääntyä osaavampien puoleen. Tämä vielä ensimmäinen pösöni ja senkin omistanut vasta viikon verran...

Ilmastoinnin päällä/pois asennolla ei ole vaikutusta.

Ratkaisu:

No niin ravistuksen todennäköinen syy löytyi, moottorin alimmaisen kiinnikkeen ripustuskumi oli aivan irtipoikki ja moottori pääsi heilumaan melko kovasti. Aina kun kierrokset laskee matalalle, noin 800rpm, niin alkaa täristämään koko autoa. No toivottavasti tuon vaihtaminen poistaa ongelman!

Unohtunut tänne päivittää tuon tukikumin vaihdon vaikutus, mutta parempi myöhään jos silloinkaan. Eli tosiaan tukityyny vaihdettiin ja sen jälkeen en ole tuota ravistamista havainnut joten ongelma korjaantui tuolla... Samalla vaihdettiin tosin uudet hehkut kun vanhoista peräti yksi oli elossa, joten nyt varmaan tuo jälkihehkutuskin toimii kunnolla ja sekin osaltaa tasaa käyntiä ja varmasti vaikuttaa asiaan.

505 tbo

  • Vieras
Mulla alkavaa samaa oiretta. Uskon itelläni kaksoismassa-vauhtipyörän olevan loppumaan päin.
Menee vielä hyvin kun mun ajo on "pitkää" :)

SEL

  • Vieras
Minulla on automaattilootaisessa samaa ominaisuutta ja olen ihmetellyt sitä jo pitkään. Pahiten vapisee kun painaa hiukan kaasua jotta kierrokset on juuri alle tuhannessa. Olen mieltänyt vapinan lämpötilasta riippuvaksi, sillä pahiten vapisee kun ajaa auton lämpöisestä tallista pieneen pakkaseen.
Myös toisessa, manuaalilootaisessa mallissa on esiintynyt samaa ominaisuutta kun siinä on alipaineet heikot kun tehostin vuotaa.

yamaha1100

  • Vieras
Minun tapauksessa ravistusta aiheutti suuttimen juuresta vuotavat palokaasut, ravisti ainoastaan tyhjäkäynnillä ja muita oireita en havainnut.

saksaj

  • Vieras
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=44576.msg177889#msg177889

Tuossa omia ja muitten kokemuksia tukikumin vaihdosta.