Kirjoittaja Aihe: 406 - Ilmastointi ei toimi (BSI-yksikkö)  (Luettu 4710 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jaskasara

  • Vieras
406 - Ilmastointi ei toimi (BSI-yksikkö)
« : 27.01.2011, 01:35:31 »
Arkistoitu ohje: 406 - Ilmastointi ei toimi (BSI:n rele)


Ongelma:

Auto: 1999 406 2,0.

Ilmeisesti mulla on BSI-boksista rele kärähtänyt, ei ilmastointi toimi. Itse en sitä rupee availemaan ja vaihtamaan palaa koko auto jos mä sitä sorkin releitä mulla kyllä löytyy ja halli missä puuhastella mutta jos joku jeesais niin maksan kyllä vaivan.

- Järjestelmä on käytetty huollossa nesteet tarkastettu ja tiiveyskoje tehty ok
- Ilmastoinnin kun painaa päälle kierrokset hieman laskee eli järjestelmä koittaa käynnistyä (ilmeisesti)

Ratkaisu:

Juu meni sähköt totaalisen sekaisin. Vika selvisi bsi-boxissa oikosulku + kaapelita palanut ammattilaiset hoiti 400 €. Onneksi en lähtenyt itte ronkkiin yhtään.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (BSI-yksikkö)
« Vastaus #1 : 27.01.2011, 12:06:55 »
Eikös tuo kierrosten lasku viittaa siihen, että kompura kytkeytyy, eli rele olisi kunnossa? Mistä tiedät ettei toimi?

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (BSI-yksikkö)
« Vastaus #2 : 27.01.2011, 13:45:47 »
Kompuran kytkeytymisen näkee silmälläkin, eli lähteekö se pyörimään mukana vai ei. Samalla puhallin kytkeytyy pyörimään ykkösteholla.

Minulla on samanlainen auto ja siinä ei myöskään ilmastointi nyt toimi, testerin mukaan pyynti toimii mutta kompura ei kytkeydy eikä puhallin käynnisty. Puhaltimen molemmat nopeudet testerin kautta toimivat kyllä ok. Seuraavaksi pitää tarkistaa, että onko järjestelmässä kylmäainetta vai onko jossain vuoto, se on kuitenkin täytetty alle kaksi vuotta sitten.

(Ja kokeiltu sisällä +23 asteen lämpötilassa auton seistyä siellä muutaman tunnin, ei ulkona pakkasessa.)

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (BSI-yksikkö)
« Vastaus #3 : 28.01.2011, 12:39:44 »
Releen toiminnan mittaus ei ole vaikeaa. Kompuran kytkimelle menevään johtoon pitää tulla sähköä silloin kun jäähdytyksen pitäisi toimia.

Mittaus pitää tehdä kuorman kanssa, siis liittimen rinnalta kun kompura on kytkettynä, sillä releen kärjet saattaa olla palaneet siten, että virtaa ei pääse riittävästi läpi.

Ilman muuta. Itse asiassa sama ohje soveltuu kaikkeen jännitemittaukseen.

jaskasara

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (BSI-yksikkö)
« Vastaus #4 : 13.02.2011, 18:32:54 »
Puhallin toimii moitteetta ja ilmastointi on huollettu (nesteet vaihdettu ja tiiveyskoe ok). Tuntuu, että yrittää kompura käynnistyä. Syy siihen, että pyydän jeesiä on se, että en itse rupea repimään boxia irti ja tarkastamaan relettä, kun joutuu sen boksin kannen hajottamaan. Mulla ei ole mitään käsitystä pösöjen järjestelmistä, en ole niiden kanssa ollut tekemisissä.

Ja se mistä tiedän, ettei järjeslemä toimi on se, että ei missään lämpötilassa puhalla kylmää/huollossa kertoivat, että ei kompura lähde käyntiin ja kertoivat vain, että voi olla rele, joka on palanut.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (BSI-yksikkö)
« Vastaus #5 : 13.02.2011, 19:04:47 »
Jos autossa on automaatti-ilmastointi, niin huijaa sitä ilmastointia kytkeytymään lämmittämällä esim. hiustenkuivaajalla ulkolämpötila-anturia. Siihen BSI-boksiin ei kannata muutenkaan kajota, ennenkuin on muut vikakohteet eliminoitu. Kun lämpötilan pyynnöksi on asetettu minimi (14*) pitäisi kompressorin kytkeytyä ja sen kuulee kyllä naksahtavana äänenä kompressorista ja samalla flektin hidas nopeus pitäisi kytkeytyä toimintaan.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

jaskasara

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (BSI-yksikkö)
« Vastaus #6 : 13.02.2011, 19:08:57 »
Mulla on lämmin 100 neliön halli jossa olen kyllä useempaan otteeseen testaillut lämpötilassa +22 ei vaan puhaltele kylmää :)  ilmastoinnin rele on siellä bsi-boxissa kaikki muut sulakkeet ja hässäkät olen tarkastanut jalkatilasta + konehuoneesta.

jaskasara

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (BSI-yksikkö)
« Vastaus #7 : 13.02.2011, 20:15:56 »
Kytkeytyykö kompressori ja lähteekö flekti pyörimään?

Toinen flekteistä pyörii ainakin. Kompurasta en ole varma.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (BSI-yksikkö)
« Vastaus #8 : 15.02.2011, 10:25:38 »
Mahdollinen vika on myös aineen ylitäyttö. Paineanturi tunnustelee painetta järjestelmässä ja jos se on liian korkea, ilmastointi sammuu tai lähde ollenkaan käyntiin, mutta en muista sammuuko nokkaflekti. Helpoimmin jäähdytyksen toiminnan huomaa kun kokeilee syylärin luona olevaa alumiiniputkea, se jäähtyy heti kun ilmastointi toimii. Se paineanturi on ainakin hodarissa syylärin hantinpuoleisessa alalaidassa.

Ohessa huonohko kopio vianhakuohjeesta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=45049.msg194722#msg194722

jaskasara

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (BSI-yksikkö)
« Vastaus #9 : 15.02.2011, 16:14:47 »
Enpä mää enään jaksa kauheesti painia ton ilmastoinnin kanssa varaan ajan johonkin korjaamolle ens kuussa. :) autolla ajelee emäntä enimmäkseen ja en ole syventyny pösöihin kauheesti oma auto c-max juu tiedän tiedän fordin lahja ihmisten kiusaksi. Itteni tuntien luultavasti saan räjähtään koko pirssin kun sitä räpäilen teen melkein kaikkea muuta mutta sähköön ja ilmastointiin en oikein koske annan niitten katsoa jotka osaavat ehkä parempi niin.