Arkistoitu ohje: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (polttoainepumpun rele)Arkistoitu ohje: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (kampiakselin asentotunnistimen liitin)
Ongelma:Auto: 2000 406 GW 2,0 HDi 110 ST (automaatti-ilmastointi).
Alkaa kanssa kohta mennä ymmärrys tuon ritsan kera. Tänään, kun keli äityi plussalle. pösöllä pääsi juuri ja juuri edes pihasta talliin. Siirtopumppu ei välillä oikeastikkaan pyöri. Tallissa vartin oltuaan pelasi taas kuin junan vessa. Kontaktivika siis. PA-pumpun päästä katselin liittimet, näyttivät ihan okeilta. Sinänsä vaan aika hassua, että liittimen irtiollessa siihen tulee virrat kytkiessä akkujännite, mutta pumpun kuormana ollessa putoaa jännite liittimellä yli puoli volttia. Selvä kontaktivika siis. Mihin kohtaan autoa pumpun maadoitus on vedetty? Näyttäisi lähtevän kohti sulakerasiaa vasenta kynnystä pitkin, mutta ei jaksaisi repiä kaikkia mattoja pois tieltä löytääkseen ei mitään.
Tuo akkukotelon moninapaliitin on listassa seuraavana, boxin päässä ei voi ola vikaa, koska mitään ei tapahdu vaikka kuinka koputtelee ja johtoja retuuttelee.
On nämä mukavia.
Ratkaisu:Tänään taas aamulla kun oli sankkaa sumua ja alkasi vettä satamaan, sammui 36km matkalla 8 kertaa. Siitä suivaantuneena ajoin värkin talliin ja purkasin rojuja esddestä niin paljon että sain esille joka ikisen maadoituksen ja liittimen. Puhdistin liitokset ja käsittelin CRC:n 2-26 Electrospraylla. Nyt se on ilmeisesti viimeinkin kunnossa! Kovassa vesisateessakaan en saanut enää vikaa päälle, vaikka ajoin yli 50km. Kuskin puolen lokarin kyljessä, sulakerasian etupuolella oli kaksi maadoituspistettä melkoisen huonon näköiset. Vika kohdentui moottorin etupuolen johtosarjaan, koska heti kun ilmankosteus tai kunnon vesilätäkön aiheuttama pärske osui moottoritilaan, alkoi pätkiminen. Mihinkään laitteeseen vesi ei suoraan pääse käsiksi.
Hainpa siihen leiman tänään, kehujen kanssa läpi että lätkähti.
Nyt kun sanoit niin jotenkin tulee mieleen että olisin yhdestä 406:sta joutunut vaihtamaan jo 4-v vanhana nuo liittimet kun ne oli niin huonossa hapessa.
Nuo heikossa hapessa olleet oli ne kaksi vierekkäin olevaa maadoituspistettä, jotka ovat sulakerasian etupuolella. Ne ovat aika hyvin piilossa relerasian takana. Toinen pultti katkesi, kun yritin avata ja toinen kyllä lähti jotenkuten irti. Perusteellinen putsaus ja kaikki kolme maata saman pultin alle suojarasvan kanssa. Lisäksi siellä akun alla olevat kahdesta isosta pyöreästä liittimestä siinä pienemmässä ei ollut lainkaan tiivisteitä johdon läpiviennissä palikkaan. Nyt täytyy käydä suorittamassa lopullinen koeajo, kun on samanlainen keli kuin eilen.