Auto: 1989 309 XL Look 1,6 (XU52C, ajettu 190 000 km).
Vaihdoin vetoakselien suojakumit ja samalla havaitsin, että vuonna 2005, n. 35 000 km sitten, vaihdetut Motonetin alatukivarret olivat jo pilalla!-( Todella surkeaa laatua. Oletan, ettei alatukivarren päähän integroidun pallonivelen pitäisi liikkua pesässään pystysuunnassa useamman millimetrin verran, kun sormilla nostaa. Muutenkin ovat todella löysät ja kummallakin puolella samanlaiset, vaikka vain toiselta puolelta on suojakumi mennyt rikki. Kyseessä ovat Motonetin osat 17-1837 ja 17-1838 (44,50 e/kpl). Merkkiä en tiedä ja ei niissä sellaista tainnut lukeakaan. Alkuperäiset vuodelta 1988 kestivät n. 155 000 km, eivätkä silti muistaakseni olleet yhtä väljät kuin nuo nykyiset.
Alkuperäiset alatukivarret maksavat Saksassa n. 130 euroa. Lähetin Automaalle tiedustelun osista:
3520 60, FRONT ARM, LEFT, SINCE SERIES 2108018 EXCEPT (E)
3521 41, FRONT ARM, RIGHT, SINCE SERIES 2108018 EXCEPT (E)
Kirjoittelin vuonna 2005 noista tarvikkeena myytävistä alatukivarsista, mutta kirjoitusta ei enää valitettavasti löydy. Silloin havaitsin Motonetin alatukivarsien asennuksen jälkeen, että auto käyttäytyi epänormaalilla tavalla ohjausliikkeitä tehtäessä. Syynä oli Motonetin alatukivarsien alkuperäisosista poikkeava mitoitus (ero useampia millimetrejä mittauspisteiden välillä), jonka vuoksi pyöränkulmat piti säätää uudelleen. Kävin toisessakin autotarvikeliikkeessä mittaamassa ns. laatuosia ja sama juttu niissä eli mitat eivät vastanneet täsmälleen alkuperäisiä.
Alkuperäiset kestivät siis 120 000 km tarvikeosia pidempään.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Ensimmäisessä kuvassa alkuperäiset tukivarret vuodelta 1988 käytettyinä vuonna 2005 ja toisessa Motonetin uudet tarvikeosat vuonna 2005.