Kirjoittaja Aihe: 605 - Jäähdyttimen puhallin  (Luettu 6708 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peukku

  • Vieras
605 - Jäähdyttimen puhallin
« : 15.07.2010, 13:24:30 »
Auto: 1991 605 2,0 SLI.

Jäähdyttimen puhallin ei pyöri täydellä nopeudellaan, pyörii kyllä hyvin tavallisella nopeudellaan. Nyt kuumilla ilmoilla lämpö heiluu 92 C:n paikkeilla, jos maantieajon jälkeen ajelee hitaammin.

Mittasin "haulikonpanoksen" vastuksen ja se näytti kylmänä ja kuumana jotakuinkin samaa yhden ohmin lukemaa. Mitähän tuon pitäisi olla? Otin kapistuksen irti aamulla ja viiden minuutin kaupunkiajon jälkeen lämmöt nousi melkein sataan. Oispa mielenkiintoista tietää kuinka monimutkaisen järjestelmän ovat pösön inssit tuohonkin kehittäneet.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #1 : 15.07.2010, 18:37:53 »
Hiilet lopussa.
Audi A4 Tdi Q

Peukku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #2 : 16.07.2010, 04:00:22 »
Flekti ei toiminut viikko sitten ja käytin tuon haulikonpanoksen irti, sen jälkeen hitaampi nopeus tuli takaisin. Nyt kokeilin toista komponentia tilalle ja ihan kuin nyt se toimisi, ainakin lämpö tuntui pysyvän paremmin kurissa. Testaanpa kuitenkin flektin ja katson hiilet, kun pääsen varjoisaan paikkaan jossa voi vähän purkaa keulaa enemmän. Pesukoneen moottorista tuli nuo hiilet tutuksi, linkous toimi, mutta pesusykli tökki, eli siis päinvastoin kuin tuon flektin kans.

Peukku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #3 : 21.07.2010, 22:53:09 »
Käytinpä flektin moottorin irti ja testasin, hyvin otti kierroksia, ei mitään ylimääräisiä ääniä. Oiskohan tuo vaihdettu joskus, näytti kyllä aika uudelta. Nyt pystyin myös tekemään vertailevan testin toisella haulikonpanoksella ja sillä ei ollut mittauksen ja käytön suhteen mitään eroa alkuperäiseen osaan. Taas ollaan samassa jamassa, lämmöt huitelee hitaassa kylänraittiajossa +92C vaikka ulkoilma on aika kylmä. Moottoritiellä lämmöt on OK.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #4 : 21.07.2010, 23:05:02 »
Nyt vasta huomasin, sanot että 92C mittarin mukaan. Siis se on täysin normaali ajolämpötila. Jos haluat tiputtaa lämpötilaa, laita jäähdytysnesteeksi Redlinen water wetteriä: http://www.euroracing.fi/tuotteet/redline/index.htm
Audi A4 Tdi Q

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #5 : 22.07.2010, 07:30:17 »
Auto: 1991 605 2,0 SLI.

Jäähdyttimen puhallin ei pyöri täydellä nopeudellaan, pyörii kyllä hyvin tavallisella nopeudellaan. Nyt kuumilla ilmoilla lämpö heiluu 92 C:n paikkeilla, jos maantieajon jälkeen ajelee hitaammin.

Puhaltimen täysi pyörintänopeus, kytkeytyy vasta luokkaa 98-102 asteessa. Mainittu 92 on täysin normaali lämpötila, todennäköisesti termostaatti autossasi on 89 asteinen.

Peukku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #6 : 22.07.2010, 09:44:01 »
Tässä onkin ollut hämäävänä tekijänä se, että kahdessa 605 autossa jotka tarkistin, flekti päälle tullessaan laittoi paljon enemmän ilmaa liikkeelle. Suomen viileähkössä kesässä lämpöjen pitäisi pudota hyvin pian +87C pintaan, kun flekti tulee päälle. No tässä voi tietysti olla se että mulla on 30 vuoden kokemus kesäilmoista jotka ovat +45C luokkaa ja käytämäni autot myös varusteltu vastaavasti.

Näyttäisi siltä, ettei tuosta flektistä kannata tehdä ongelmaa, se nyt vain toimii sillee. Yks toinen juttu on kyllä kans ihmetyttänyt, jäähdytysnestettä nimittäin kuluu litra/1000km. Kolme vuotta sitten vaihdettiin sylinterikansi ja homma on edelleenkin sama. Lämppärin kenno ei vaikuttaisi vuotavan, mikään letku ei vuoda ja lemmarit ovat kiereällä, öljyt ja vedet on kunnossa, mitään merkkejä vuodosta ei näy tai tuoksu.

tth

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #7 : 22.07.2010, 14:46:46 »
Itse katsoisin, tai jopa vaihtaisin ensimmäisenä vesipumpun ellet sitä ole vielä tarkistanut. Ja jos kerran mistään letkuista ei vuoda, niin kannattaa tarkistaa seuraavaksi ettei itse jäähdytin pääse vuotamaan lämmettyään. Onko se muovipäätyinen vai täysmetallinen malli?

Peukku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #8 : 22.07.2010, 15:35:12 »
Jäähdytin on muovipäätyinen, katsoinkin jo eilen millainen letkurypäs siellä on vastassa vänkärinpuoleisessa alanurkassa, sieltä voisi hyvinkin löytyä jotain. Tuommoinen 1 millilitra per 1km ei välttämättä näy kovin selvästi. Eipä ois eka kerta vesiletkun hajoamiseen kesken ajon, joten pitää puhdistaa tuo nurkka ja laittaa siihen ansa paperista.

Nakkikioskilta

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #9 : 01.08.2010, 19:59:02 »
Meneekös 605:n flektin molemmille nopeuksille voima yhden sulakkeen kautta?

Peukku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #10 : 01.08.2010, 21:56:12 »
Yhden sulakkeen takana on koko flekti.

timmi306

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #11 : 05.06.2013, 18:26:21 »
Auto: 1997 605 2,0 SRTI (automaatti).

Ei päivää ilman jännittäviä vikoja... Nyt tosiaan syttyi mittaristoon STOP valo, sekä punainen valo lämpötilamittariin. Ajettu ensin noin 10km, jonka jälkeen pysähdyin nopeaa parkkiruutuun ja jatkettiin ajoa lähes heti. Nuo valot syttyi parkista lähtiessä kun laitoin pakin päälle. Ajoin hetken matkaa ja pysähdyin, koitin sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen. Ei auttanut. Lämmöt nousi kokoajan aina tuonne 110 asteen tienoille. Tutkin autoa ja tuntuu kuin ilmastointi ei enää toimisi, tästä en kuitenkaan ole ihan varma. Kumpikaan flekti ei lähde pyörimään. Kuljettajanpuoleinen lähtee pyörimään hiljaa kun sitä kopistaa, mutta hetkenpäästä se pysähtyy. Aikaisemmin auto on käynyt mielestäni liiankin viileänä, yleensä 70-80 asteen tuntumassa mittarin mukaan, ilmastointi kytkettynä.

Mistähän kannattaisi aloittaa tarkistukset? En löytänyt syylarin kulmasta tuota kytkintäkään, tässä kai joku ihan erilainen? Kun nyt ei olisi pahvi mennyt heti....  :'(

Kai sitä on sitten masokisti luonne kun näihin vanhoihin pösöihin pitää kerta toisensa jälkeen sekaantua  :P

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #12 : 05.06.2013, 21:50:46 »
Omassa samanlaisessa oli suunnilleen sama vika ja juurikin kuumana mutta ei kuitenkaan stop-valoja. Syyksi paljastui loppuun kuluneet flektien hiilet jotka Benkku vaihtoi ystävällisesti. Eli flektit tai toinen niistä pyöri oikein hitaasti vaikka olisi pitänyt puhaltaa täysillä. Tämä oli yllätyksellinen vika, kun autoon oli vaihdettu muistaakseni vasta kolme tai neljä vuotta siitä uudet flektin moottorit... Eli hiili vikaa ei tullut epäiltyä kuin viimeiseksi. Ilmastoinnin käyttö kuluttaa niitä ilmeisimmin melko nopeaan?
Audi A4 Tdi Q

timmi306

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #13 : 06.06.2013, 08:54:17 »
Pitää nyt ihan ensiksi kokeilla suoralla virralla moottorien toiminta. Jos ei toimi, niin hiiliä sitten metsästämään. Toisessa keskustelussa olikin vinkkiä hiilien hankintaan. Jos toimii niin sitten varmaan nuo kolme relettä tutkimukseen. Helpottaisi kun tietäisi miten nuo toimii normaalisti ja mikä käskyttää mitä. Sähkökuvat löytyisi, mutta mitä tarkoittaa " Without Post Recycling" ja " With Post Cooling " ?

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #14 : 06.06.2013, 09:32:54 »
Ensimmäinen ahdetuissa jäähdytytsnesteen jälkipumppausta ja toinen jälkijäähdytystä - eli jäähdytyspuhaltimet toimivat moottorin sammutettua, mikäli nesteen lämpötila ylittää tietyn rajan (muistaakseni 108 tai 112 C).