Kirjoittaja Aihe: 205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit  (Luettu 8981 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markus

  • Vieras
205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« : 28.02.2011, 19:49:00 »
Auto: 1989 205 1,9 GTI.

Korjauskehotuksessa lukee seuraavasti: Akselistot, pyörät ja jousitus, Jousitus ja iskunvaimennus, Joustonrajoitin, Puuttuu, Takana vas. ja oik. Elikkä onko kyseessä nk. pohjaanlyöntikumi vai mikä? Elikkä millä nimellä semmoset saa tilata esim. Motonetistä? Löysin vaan etujousen yläkumeja...

Bluelion

  • Vieras
Vs: 205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #1 : 28.02.2011, 21:15:12 »
Ei siellä ole muuta kuin pohjaanlyöntikumi, löytyy joka tarvikeliikkeestä ns. yleis "tissikumi" malli, 5-8 euroa kpl. Helppo vaihtaa, muistaakseni M8 kierre rungossa joten entinen kanta pois ja pyöritetään uus tilalle!

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #2 : 01.03.2011, 12:41:41 »
Onko sulla ruostunut puhki ne alkuperäiset peltiset kupit, joihin nuo orkkispuslat siellä palkissa tulee kerran kumitkin ovat ilmeisesti tippuneet...?

Esim. tällaisetkin sinne käy ensi hätään ja M8:sin kierteellä.

Itse pyysin kaveria sormaamaan orkkistyylisiä kuppeja muutaman kappaleen kun vaihtelin omiin 205:siin noita puslan peltimaljoja ;D Tuolloin voi käyttää niitä orkkiskumeja mutta kyllä linkin mukaiset tuotteetkin siellä menee.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Markus

  • Vieras
Vs: 205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #3 : 01.03.2011, 18:14:28 »
Joo, muistaakseni siellä ei ole mitään kantaakaan jäljellä. Pittääpä tilata tommoset uudet kumitissit.  ;D

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #4 : 01.03.2011, 18:44:42 »
Eivät ne alkuperäisosatkaan kovin kalliita ole ja ovat ainakin oikein mitoitetut/suunnitellut. Tosin luultavasti ovat tehdastilaustavaraa.

205 (1. mallisarja)
205 (2. mallisarja)

5166 28, REBOUND BLOCK, 7,00 e

Bilteman M8-kiinnityksellä varustettu kumi on vain 3 cm korkea. Alkuperäisen mittoja en muista, mutta kuvista katsottuna korkeus lienee n. 6-7 cm, joten selvästi matalampi kumi voi aiheuttaa ongelmia. Lisäksi kumin muoto on alkuperäisessä selvästi erilainen kuin Bilteman osassa (kartiomainen vs. pyöreä) ja kumiseoskin lienee ominaisuuksiltaan erilainen. Näistä seikoista johtuen jousituksen pohjatessa käytös saattaa olla aivan erilainen. Luultavasti alkuperäisratkaisu vaimentaa iskua paremmin/pehmeämmin.

Voihan sinne katsastusta varten nuo Bilteman kumitkin laittaa kiinni ja vaihtaa sitten myöhemmin alkuperäiset tilalle. Oikea kierre lienee M8X1,25 mm.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2011, 19:19:32 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Markus

  • Vieras
Vs: 205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #5 : 01.03.2011, 20:32:10 »
Joo, kahtelin kanssa, että on erinäköset vehkeet. Jospa nyt löytyisi kylältä semmoset, jotka kelpaa leimalle. Ainakin Bilteman kautta tulee myös mansikkaiset postikulut, jos pelkät kumit tilaisi.

Markus

  • Vieras
Vs: 205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #6 : 02.03.2011, 19:12:40 »
Pääsin tänään kurkkaamaan ranskatarta niin sanotusti sieltä alhaalta päin ja näytti siltä, että kannoista on jotain kuppia jäljellä. Kumit ja niiden sisällä oleva ruuvi/tappi on poikki kupin reunoja myöten, loput silleen lupaavannäkösesti jumissa. Ei kai siinä sitten kun muuta kuin irrottelemaan ja uutta tilalle. Mitenkäs lähtis irti?

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #7 : 03.03.2011, 07:15:36 »
Se kupin pohja on kiinni M8-pultilla. Etsi se kanta keskeltä sitä kuppia ja toivo, että se irtoaa. Jos ei irtoa niin ainoa vaihtoehto taitaa olla taka-akselin irrotus, jotta pääset poraamaan sen pultin pois sieltä ja saat sinne uudet jengat.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Markus

  • Vieras
Vs: 205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #8 : 03.03.2011, 07:46:33 »
Nyt menee taas toivomuspuolelle. Näytti kyllä aika likaiselta/ruosteiselta.

iiKster

  • Vieras
Vs: 205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #9 : 03.03.2011, 08:46:57 »
Harjaa ensin paikka mahdollisimman puhtaaksi teräsharjalla, kaikki irtoruosteet pois.  Ruiskuttele CRCtä tms vastaavaa sinne ja anna muhia päivä ja ruiskuttele lisää.  Parin päivän muhimisen ja ruiskuttelun jälkeen pultti irtoaa helpommin.  Lämmitys ja viilennyt auttavat kanssa noiden ruosteiden kanssa, eli pienellä kaasupolttimella ensin pultti kuumaksi ja laakerinasennusspraylla kylmäksi.

Tuolla on senverta tilaa että porakoneeseen liitettävällä kulmakappaleella pitäisi päästä poraamaan reikä katkenneeseen pulttiin jotta vastakierretapilla pääsee hommiin.  Kobolttiporanterä on kova sana näissä hommissa, varsinkin jos vastakierretappi katkeaa.  Katkenneeseen vastakierretappiin auttaa kanssa kuumennus -> karkaisu häviää ja metalli pehmenee.

Kun uutta asennat niin laita jengoihin kuparitahnaa niin saat nuo bilteman osat pois kun asennat myöhemmin aidot ja alkuperäiset kumit.

Bluelion

  • Vieras
Vs: 205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #10 : 03.03.2011, 21:29:45 »
Eikö siihen pysty hitsaamaan uutta mutteria kiinni ja vääntämään se sitte pois, onko sitä entistä kantaa ollenkaan jäljellä. Ja unohda nuo biltemannit ja orkkiskumit, Korian Kumin tekemä yleismalli on orkkiskumin muotoinen ja mittainen ja varmasti sopiva....

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #11 : 04.03.2011, 11:49:39 »
Mulla ainakin kävi sillälailla (parissa pultissa), että pultti irtosi kyllä ihan nätisti ja pyöri liki sormilla sen 1/3-kierroksen mutta se loppuosa pultista oli niin ruostunut palkin sisältä, ettei se suostunut tulemaan kierreosan läpi ja tottahan toki se katkesi sinne palkin sisään.

Jos et omista tuollaista kulmakappaletta porakoneeseen niin hommaa helpottaa se, että nostaa takakulman autosta pukin päälle ja löysää taka-akselin kiinnityspultit nostetun kulman puolelta. Kannattaa laittaa tunkki akselin alle niin se ei tipahda ja revi toisen puolen kumeja rikki. Tällä tapaa sain omissa autoissa riittävästi tilaa palkin ja kynkän väliin, jolloin se katkennut pultti oli helppo porata pois.
 
Väittäisin, että helpompaa on koittaa porata pultti pois ja vetään sinne uudet jengat kuin alkaa katkomaan vastakierretappeja sinne ::) => tulee älytön show vrt uusien kierteiden tekeminen. Uudet jengat kestää kuitenkin tuon vajaan 100g kumin roikkumisen ihan varmasti + kumiin kohdistuvat iskut.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

j205gti

  • Vieras
Vs: 205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #12 : 10.03.2011, 10:31:53 »
Itellä kävi noin kun em mainiittiin; katkesi, mutta tein M6 kierteen siihen katkenneeseen m8 pulttiin, pysyy se kuppi silläkin kiinni aivan varmasti

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #13 : 10.03.2011, 20:32:46 »
Ei sitä kuppia tarvitse irrottaa jos se on hyvässä kunnossa, se kumi on siinä kiinni ihan omalla muodollaan eli jos jostain romiksesta löydät ne kumit niin ne saa painettua siihen kuppiin. Eikä ole haittaa vaikka liimaisi ne vielä varmuuden vuoksi.

Markus

  • Vieras
Vs: 205 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #14 : 14.03.2011, 21:45:43 »
Toinen puoli lähti helpommin ja uusi upposi paikoilleen. Se toinen tarvitsi sitten hitsausta pysyäkseen paikoillaan.