Olen ymmärtänyt, että puola on vaihdettu eikä siis siinä luulisi vikaa olevan. Joku tulpan johdoista ilmeisesti on murtunut eikä näinollen johda sytytysvirtaa tasaisesti, lämmettyään toimii mutta kylmänä katkoo.
Vika on valitettavasti pahempi. Kannentiiviste on särkynyt tai jotain vielä pahempaa on tapahtunut, mistä oli seurannut jäähdytinveden vuotaminen kuljettajan puoleiseen keskimmäiseen sylinteriin. Kun auto startattiin, sylinterissä oleva vesi esti kyseisen sylinterin normaalin toiminnan, kunnes vesi oli poistunut. Käynnistyksen jälkeen autosta tuli jonkin aikaa höyrynsekaista pakokaasua. Ajon aikana mitään poikkeavaa ei ollut havaittavissa.
Vähitellen ongelma paheni ja alkoi ilmetä veden vähenemisenä jäähdytysjärjestelmästä. Vielä tällöinkään ongelmia ei osattu yhdistää. Moottoriöljy ei vaikuttanut vetiseltä, eikä sen määrä näyttänyt muuttuvan. Seuraava oire olivat käynnistysongelmat. Vettä oli sylinterissä niin paljon, että kone meni jumiin. Vielä tässäkään vaiheessa vikoja ei osattu yhdistää, vaan käynnistysongelmien arveltiin johtuvan akun tyhjenemisestä tai akun johtojen löysästä liitoksesta. Kun akkua ladattiin ja liitoksia väänneltiin, auto starttasi. Todellinen syy oli ilmeisesti se, että vesi sylinterissä väheni starttausyritysten aikana. Tässä vaiheessa tuli ensimmäisen kerran mieleen, että ongelmilla voisi olla jokin yhteys - tosin vain vesipumppuun ja laturiin liittyvä.
Ongelman lopullinen huipennus oli se, kun auto jäi erään kaupan parkkipaikalle, eikä moottori startannut. Vikaa luultiin edelleenkin akusta johtuvaksi, joten autoa yritettiin käyntiin työntämällä. Vasta tällöin huomattiin, että männät eivät kerta kaikkiaan liiku eli kone on jumissa. Kiinni leikkaamisen ajatuskin tuli mieleen, mutta toiseksi vaihtoehdoksi arveltiin vettä sylinterissä. Kun sytytystulpat avattiin ja moottoria startattiin, kampiakseli pyöri ja yhdestä sylinteristä suihkusi vettä. Moottorin jumiintuminen oli siis johtunut vedestä. Ajamiset loppuivat tähän. Jos vika olisi arvattu näin pahaksi, ajaminen olisi tietenkin lopetettu jo aikaisemmin.
Tällä hetkellä pohditaan jatkoa. Auto (405) on vielä siisti ja muilta osin hyväkuntoinen, joten moottori tekisi mieli korjauttaa. Kuinka todennäköistä on, että vika on pahempi kuin pelkästään kannentiivisteen särkyminen. Millaisia toimenpiteitä tiivisteen vaihtaminen korjaamolla teettää? Sylinterinkannen oikaisun kenties (erään korjaamon arvion mukaan)? Millainen se on prosessina?
Väliaikaiseksi autoksi hankittiin eräs toinen ranskalainen, mutta ei siitä sen enempää. Auto on niin romu, että sen käyttöaika on todennäköisemmin viikkoja kuin kuukausia - ellei se jää päiviin. No, ei se paljon maksanutkaan.