Kirjoittaja Aihe: 405 - Sumuvalot  (Luettu 11798 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Sumuvalot
« Vastaus #15 : 30.11.2006, 19:24:03 »
Luulenpa vahvasti, että kun ne referenssiluvut on kerta erikseen umpiossa eli HC/R 12,5 = halogen pitkät + lyhyet ja HR 12,5 = halogen pitkät niin eiköhän katsota eri valaisimiksi. Voi olla ettei ne vastaa tuossa katsastajat.com:ssa just sen takia kun pitäis tietää nuo merkinnät että voi vastata.

No, nyt oli vastaus tullut, jossa todettiin, että autossa on jo kahdet kaukovalot, jolloin enempää ei voi laittaa. Eli siis pitäisi kytkeä toiset alkuperäisistä pois toiminnasta. :-(

Nyt voisi siis pohtia, kannattaako auton omat H1-kaukovalot tai H4:n kaukovalotoiminto kytkeä pois käytöstä, jolloin voisi asentaa lisäkaukovalot puskuriin. Saisihan tuolla tavalla ainakin referenssilukujen perusteella enemmän valovoimaa, mutta syövätkö puskuri sijoituspaikkana ja lisäkaukovalojen muut ominaisuudet saavutettavaa etua ja kummat auton omista kaukovaloista kannattaisi kytkeä pois käytöstä...

Tietenkin autoon voisi (laittomasti) laittaa lisäkaukovalot ja toivoa, ettei poliisi tutkia huomaa niitä... Katsastusta varten pitäisi sitten poistaa, joka ei olisi suuri homma.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

antsu

  • Vieras
Vs: 405 - Sumuvalot
« Vastaus #16 : 30.11.2006, 23:19:40 »

Nyt voisi siis pohtia, kannattaako auton omat H1-kaukovalot tai H4:n kaukovalotoiminto kytkeä pois käytöstä, jolloin voisi asentaa lisäkaukovalot puskuriin. Saisihan tuolla tavalla ainakin referenssilukujen perusteella enemmän valovoimaa, mutta syövätkö puskuri sijoituspaikkana ja lisäkaukovalojen muut ominaisuudet saavutettavaa etua ja kummat auton omista kaukovaloista kannattaisi kytkeä pois käytöstä...


Päätellen siitä, että rekassa kaukovalot ovat yleensä katolla, ei puskuri liene kovin otollinen paikka kaukovaloille. Ilmeisesti jopa kaukovalojen kapea keila puskurin tasolta lähtiessään valaisee etualan häiritsevän kirkkaasti.

temezz

  • Vieras
Vs: 405 - Sumuvalot
« Vastaus #17 : 01.12.2006, 14:00:53 »
No, nyt oli vastaus tullut, jossa todettiin, että autossa on jo kahdet kaukovalot, jolloin enempää ei voi laittaa. Eli siis pitäisi kytkeä toiset alkuperäisistä pois toiminnasta. :-(

Nyt voisi siis pohtia, kannattaako auton omat H1-kaukovalot tai H4:n kaukovalotoiminto kytkeä pois käytöstä, jolloin voisi asentaa lisäkaukovalot puskuriin. Saisihan tuolla tavalla ainakin referenssilukujen perusteella enemmän valovoimaa, mutta syövätkö puskuri sijoituspaikkana ja lisäkaukovalojen muut ominaisuudet saavutettavaa etua ja kummat auton omista kaukovaloista kannattaisi kytkeä pois käytöstä...

Tietenkin autoon voisi (laittomasti) laittaa lisäkaukovalot ja toivoa, ettei poliisi tutkia huomaa niitä... Katsastusta varten pitäisi sitten poistaa, joka ei olisi suuri homma.

Mutta voi ne lisäpitkät sinne puskuriin laitta laillisesti niin, että rakentaa kytkennän jossa esim. ne omien umpioiden H1 lisäpitkät sammuu kun lisävalot kytketään päälle ja päinvastoin. Ei tarttis irrotta katsastukseen.

Varmasti mahdollisimman huono sijoituspaikka pitkille nuo puskurin reiät. Aivan liian alhaalla. Justiin tuo että ne valaisee varsinkin lumista tietä niin kirkkaasti läheltä että häikäisee ja sitten et näe sen takia kauas. Ja sitte seki että sotkeentuvat nopeasti varsinkin rapakelillä noin alhaalla.
 Itse laittaisin kyllä sumuvalot vaikkei niistä suomen oloissa ole hyötyä kuin korkeintaan parina päivänä vuodessa. Mutta sitten kun se kunnon lumimyräkkä yllättää niin onhan ne silloin hyvät olla olemassa.

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 405 - Sumuvalot
« Vastaus #18 : 26.02.2014, 23:25:21 »
Auto: 1995 405 2,0 GTX Style (n. 71 000 km).

Auto ikäisekseen hyvässä kunnossa, mutta etupuskurista puuttuu sumuvalot.

Motonetissä ei näköjään ole tarjolla viestiketjun alussa olevia sumuvaloja. Pitkät versiot saattaisi löytyä. Tänään kyselin paikallisesta varaosaliikkeestä niin olisi pitänyt laittaa saatavuuskysely maahantuojalle/tehtaalle?. Olisi ollut kyseessä valeon sumarit. Orginaalit taisi olla Siem (magneti-marelli)?

Pikainen googletuksin antoi muutaman ebay ilmoituksen. Varsinaista nettikauppaa en löytänyt mistä olisi voinut valot ostaa järkevään hintaan.

Ilmeisesti sumarit on samanlaiset myös MI16 puskurissa, joten täytyy käydä paikallisessa purkaamossa vielä kyselemässä. Tarvike valoja pitäisin pyhäinhäväistyksenä muuten orginaali kuntoiseen autoon. Ja käytetytkin saisi olla kohtuu hyvä kuntoiset etteivät hirveästi erottuisi siististä ilmeestä.

wg

  • Vieras
Vs: 405 - Sumuvalot
« Vastaus #19 : 27.02.2014, 01:07:33 »
Tuo onkin aikas vaikea artikkeli sillä etsiskelin sumareita omaan mimmiin reilu vuosi sitten. Maahantuojalta niitä ei saa, ei myöskään tehtaalta. Kysyin sekä maahantuojan kautta sekä suoraan pösön tehtaalta Ranskasta. Suomalaisten autotarvikeliikkeiden kautta niitä ei löydy, ei myöskään suoraan Valeolta, Magnetin valikoimasta en löytänyt mitään merkintää. Ei löydy Peugeot-varaosiin erikoistuneista liikkeistä Suomesta eikä Peugeot-kerhon kautta. Valitettavasti myös saksalaiset, englantilaiset ja ranskalaiset nettikaupat eivät tuota tulosta. Olin muutamaan yhteydessä mm. Ranskassa ja pahoittelivat sivuilla olevaa vanhaa tietoa ja poistivat ilmoituksen, toiset ilmoittivat, että heillä ei ole omaa varastoa ei ole vaan laittavat kyselyn valmistajalle tarpeen tullen. Lisäksi taitaa olla purkaamoiden varaosatarjonta aika olematonta tällä hetkellä, sekä Suomessa että ulkomailla-ei ole ainakaan omaan silmään sattunut. Vaihtoehdot ovat siis Ebayn satunnaiset löydöt, erinomainen tuuri purkaamolla jossain tai jos kieli taipuu tarpeeksi niin ihan oikea joku ison varaston omaava varaosaliike esim. Ranskassa. Lisäksi on vielä yksi mahdollisuus, joskin ei kaikista helpoin; Portugalilainen SIEM valmistaa valoa vielä Citroen BX GTI-nimikkeellä. Sinällänsä jännä, että muuten koko tuotevalikoima on työkoneiden ja peräkärryjen valoja. SIEM ei myy valoja yksityiselle, vaan tehtaan kanssa pitää tehdä sopimus liikkeen ominaisuudessa. IKH:lla esimerkiksi on SIEMin edustus, mutta heillä ei ollut mielenkiintoa tilata valoja kun kysyin...Sattumalta sitten löysin englantilaisen GTI-foorumin kautta yhden kaverin Hollannista, joka on saanut sopimuksen aikaan ja hänellä valoja oli ainakin vuosi sitten. Sieltä niitä voi ehkä vielä saada jos muut reitit eivät onnista. Omat valot eivät olleet ihan halvat ja maksu tehtiin etukäteen.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 405 - Sumuvalot
« Vastaus #20 : 27.02.2014, 14:58:05 »
Onko tää Viron tarjonta sinne päinkään?
http://spareto.com/products/711331001110-fog-light
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 405 - Sumuvalot
« Vastaus #21 : 27.02.2014, 16:19:32 »
Ainakaan Mi16 mallin puskuriin ei sovi. Eikö stylessäkin ole samanlainen?
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

wg

  • Vieras
Vs: 405 - Sumuvalot
« Vastaus #22 : 27.02.2014, 19:38:20 »
Ei sovi Styleen. Style ja MI ovat samanlaisia. Lisäksi vielä tosiaan Se, että vaikka jossain nettikaupassa valo on, niin ei sitä välttämättä ole oikeasti olemassa. :( Oli muuten juttua brittifoorumilla valoista, eBayssa oli maksettu Valeon uudesta sumariparista 300£ eli eikö Se ole jotain 365€......alkavat olemaan hinnoissaan....
« Viimeksi muokattu: 27.02.2014, 19:43:07 kirjoittanut wg »

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 405 - Sumuvalot
« Vastaus #23 : 27.02.2014, 19:52:32 »
Näin vähän arvelinkin etteivät ole sopivat, yhteensopivissa autoissa oli vaan listattuna Mi16 niin ajattelin tarjota linkkiä. Omasta Mi:n omistusajoista kun on jo yli 10v, niin ei enää muista yksityiskohtia ;D
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 405 - Sumuvalot
« Vastaus #24 : 27.02.2014, 21:53:17 »
Noi linkin sumarit on karvalakin puskuriin.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 405 - Sumuvalot
« Vastaus #25 : 27.02.2014, 22:55:16 »
Joo eipä ollut paikallisella purkaamolla :( Parista paikkaa soittelin niin tarjosivat karvalakki mallin sumareita. Vielä en sorru tarvike sumareihin vaikka puskurin aukot häiritsee.


[ylläpito on poistanut liitteen]

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 405 - Sumuvalot
« Vastaus #26 : 17.03.2014, 22:39:45 »
Kellään muistikuvaa/tietoa mikä numerosarja on orginaali sumarin lasissa SIEM-tekstin alla? Ilmeisesti puskuriin on saanut netin mukaan sekä lisäpitkiä että sumareita numeroilla 15130 tai 15670? Toinen lienee sumari ja toinen lisäpitkä? Mahdollisesti olisi tiedossa hyvä kuntoiset umpiot.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 405 - Sumuvalot
« Vastaus #27 : 17.03.2014, 23:10:54 »
405:ssä alkuperäiset lisäpitkät on ajovaloumpioissa, puskuriin ei ole saanut kuin sumuvaloja. Valoista löytyy tunnistemerkintä e-hyväksyntämerkin luota. B=etusumuvalo, HR=halogeenipitkä.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 405 - Sumuvalot
« Vastaus #28 : 10.04.2014, 18:08:06 »
Omaankin sain hankittua sumarit. Torissa oli taannoin myynnissä 306:n uudet alkuperäiset sumarit, jotka oli täysin vastaavat originaalien(sisäosa) kanssa. Foorumilainen tarjosi sitten hyväkuntoisia käytettyjä, joista otin kehysosan. Laitoin uusien sisäosien kanssa puskuriin paikoilleen. Nyt olisi tosin myynti palstalla tarjolla uusia "ei originaali" valoja ;D.



[ylläpito on poistanut liitteen]

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Sumuvalot
« Vastaus #29 : 29.11.2019, 23:24:07 »
Auto: 1995 405 1,8 Style.

Jos tällaisen vanhan aiheen voi vielä nostaa esille, niin kerron hieman omista kokemuksistani. Ostaessani auton syksyllä 2013 sen toinen sumuvalo ei toiminut. En huomannut asiaa, koska en käytä sumuvaloja, enkä tainnut edes kokeilla, toimivatko sumuvalot. Katsastaja kuitenkin kokeili ja huomautti, että toinen ei pala. Auto meni kuitenkin läpi katsastuksesta tällä huomautuksella.

Aloin etsiskellä, löytyisikö jostakin uutta lamppua. Mutta kuten jo edellä olevasta keskustelusta käy ilmi, niitä ei ole saatavilla mistään.

Olisin tietysti voinut poistaa valot kokonaan, jolloin ongelmasta olisi päässyt, mutta se ei tuntunut oikein mukavalta. Niinpä yritin korjata toimimattoman lampun, joka oli ääriään myöten täynnä hiekkaa (mistä sitä sinne oli mennyt?), ja jonka heijastin oli täysin tuhoutunut. Tiesin, ettei siitä virallisesti hyväksyttävää toimivaa lamppua saa tekemälläkään, mutta olin päättänyt, että valo siihen tulee. Puhdistin lampun huolellisesti ja maalasin ruostuneet kohdat. Sen jälkeen päällystin heijastimen jollakin tinapaperilla tai vastaavalla ja liimasin lasin kiinni epoksiliimalla. Johtoja ja liittimiä vaihdoin uusiin siltä osin kuin oli tarve.

Jonkinlaisen "feikkilampun" sain aikaan. Katsastuksessa ei ole kertaakaan sen jälkeen edes sytytetty sumuvaloja, joten asiaan ei ole puututtu. Eikä lamppu äkkivilkaisulla edes näytä mitenkään kummalliselta. En käytä sumuvaloja tässä autossa senkään vuoksi, että pelkään epoksiliimalla kiinnitetyn lampun lasin irtoavan, kun lamppu kuumenee. Sumuvalot ovat siis pelkkä koriste.

Mitä tulee näihin H4 + H1 päävaloihin, mistä edellä kirjoitettiin, niin vaikka olen omistanut Peugeot 405:n yli 11 vuoden ajan (kaksi eri autoa), sain vasta tänä iltana tietää, että niissä on yhdistettyjä H4 + H1 lamppuja. Olin täysin tietämätön asiasta siksi, että kummassakaan Peugeotissani ei ole tuollaisia lamppuja.

Vuonna 2013 ostamani auton (edellinen ei ole enää käytössä) umpiot olivat pahasti ruostuneet, joten hankin jo lähes vuosi sitten siihen uudet. Vasta eilen aloitin niiden vaihtamisen. Harjoittelin ensiksi lampun vaihtamista käytöstä poistetussa autossani, että en särkisi taitamattomuuksissani mitään käyttöautosta, eikä homma jäisi kesken kriittiseen vaiheeseen syystä, että en osaa.

Ihmettelin, kun uusissa umpioissa parkkilampun kanta oli erilainen kuin edellisissä. Uudessa umpiossa on parkkilampun paikalla H1 lisäkaukovalo, mutta en tiennyt mistään tällaisesta. Aloin siis suunnitella, miten saan parkkivalon tuohon kohtaan. Sain netistä kuvia tutkimalla selville, että tuntematon lampun kanta on tyyppiä H1. Tuolla kannalla ei löytynyt parkkivaloja. Ajattelin siis, että yritän modifioida H1 polttimoista (joita kävin ostamassa) parkkivalot särkemällä lampun lasit ja tinaamalla niiden paikalle parkkilamput. Huomasin kuitenkin, että 5W parkkilamput eivät mahdu umpion sisään. Seuraava ajatus oli, että irrotan H1 kannan ja teen pellistä sen tilalle omatekoisen parkkilamppukannan. Aikataulu ei kuitenkaan antanut mahdollisuutta mihinkään tällaiseen, koska autolla on tarkoitus lähteä reissuun. Mietin pystyisikö H1 lamput himmentämään vastuksilla parkkilampuiksi tai peittämään ne jollakin himmentävällä kalvolla (tällöin pitäisi käyttää vähemmän lämpöä tuottavia LED-lamppuja). Autossa olevat johtojen kannat olisi pitänyt myös vaihtaa.

Ostin erilaisia tarvikkeita kuten H1 kannat ja muutaman paketin parkkilamppuja (siltä varalta, että tinatessa särkyy) ja liittimiä.  Onneksi en ehtinyt tehdä vielä mitään radikaalia, sillä umpioita tutkiessani (olin jo asentanut ne autoon) huomasin omituisen ylimääräisen lampunkannan umpion takana. "Mikä tämä on?", ihmettelin. Vanhassa umpiossa kun ei ollut tuollaista. Se näytti parkkilampun kannalta. Myös auton parkkilampun liitin sopi siihen. Eli parkkivalo olikin tuossa. Ja tällöin H1 valon täytyi tietysti olla ylimääräinen kaukovalo. Kaikkien näiden johtoliittimetkin olivat autossa valmiina aivan oikeilla kohdillaan.

H1 liittimet olivat hieman ruosteessa, koska ne eivät olleet vieneet mihinkään. Kytkin kaikki johdot kiinni, vaikka hieman arvelutti. Ajattelin, että olenkohan ostanut umpiot, joita ei saa Suomessa käyttää. Vai miksi kahdessa autossani ei kummassakaan ole mitään lisäkaukovaloja vaan parkkivalot niiden paikoilla. Ja miksi toisessa autossa (toista en ole tutkinut) on kuitenkin johdot valmiina kaikille näille kolmelle lampulle.

Nyt tiedän siis enemmän. Hyvä, että tulin lukeneeksi tämän ketjun. Olisi vain pitänyt lukea se jo eilen. Mutta parempi myöhään kuin ollenkaan.