Kirjoittaja Aihe: Jakohihnan vaihtoväli  (Luettu 229296 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #120 : 02.07.2016, 21:15:47 »
Höpöhöpö se vaihto mitään 750€ maksaa. Jakohihnasarja rullineen päivineen maksaa 137€ ja työn tekee alle 4h. Eli alle 500€ maksaa.
Vesipumppuhan ei pyöri jakohihnalla.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #121 : 02.07.2016, 22:21:08 »
Osaatko kertoa mistä se 750€ hinta muodostuu? Todennäköisesti siihen on laskettu mukaan myös 5v/175tkm kohdalla huolto-ohjelmaan kuuluva apulaihihnasarjan vaihto. Se on taas tulkinta kysymys lasketaanko se jakopään kanssa samaan. Toki 5v huollossa tehdään muutakin kuin jakopääsarja ja apulaitehihnasarja, eli 5v huolto maksaa lähemmäs 1000€.

Joka tapauksessa jakohihnasarja maksaa 139€(sitikalla 125€) ja työnohjeaika on 3,9h. Jos tuntiveloitus on vaikka 92€/h, työ on 358€ + osat = 497€. Okei tuohon tulee muutama ruuvi ja tiiviste päälle, mutta ei ne 50€ enempää ole.
Tietty en osaa ajatella sitä jos tuntiveloitus on 120€...
Puretechin jakopää on kuitenkin sinällään aika simppeli kun ei vesipumppuun ja nesteisiin tarvii koskea.

Jäähynesteen PH arvoahan aletaan seuraavaam 4v kohdalla joka huollossa, eli nesteen vaihto tulee kyllä jossainvaiheessa eteen tietenkin.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2016, 08:35:24 kirjoittanut SamiK »
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #122 : 02.07.2016, 22:38:07 »
Just noin  ;). 5 vuotta alkaa olla pitkä huoltoväli suuremmalle huollolle ja käyttöhihnan kesto 175 tkm on varmaan maksimi. Tällöin vuositason hinta jää periaatteessa alhaiseksi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #123 : 02.07.2016, 23:25:28 »
Onneksi on tallissa sellaiset Pösöt, joihin ei tarvitse "koskaan" vaihtaa jakohihnaa.

En ole ikänään ymmärtänyt sitä, että auto on varaa ostaa, mutta ei huoltaa sitä. Sama juttu usein renkaiden kanssa, mutta se on jo toinen juttu.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #124 : 03.07.2016, 08:48:35 »
Siivottu vähän aihetta.

Noin jos iso huollot ahdistaa niin kannattaa vaihtaa autoa ennen sen huollon tulemista kohdalle, tai vaihtoentoisesti laskea ison huollon hinta jaettuna vuosilla. Ei se loppu summaa muuta, mutta ehkä ahdistaa vähemmän, kun joka vuosi menee vain 200 tähän isoon huoltoon. Toki tarkan euron ihminen ymmärtää myös sen, että 5-vuotta vanhan pösön vaihtaminen uuteen vastaavaan maksaa 15-20 k€, tonni on siinä mielessä pikku raha. Ja kyllä tiedän tapauksia missä 300-600 € tiedossa oleva remontti laukaisee auton vaihdon, väliraha on sitte tuota edelle kerrottua luokkaa.

Jos taas oman merkkihuollon hinnat ahdistaa, niin kannattaa tehdä tarjouspyyntöjä muihin liikkeisiin. Voi olla että vähän yllättää kun 50-100 km päässä hinta voi olla ihan jotain muuta, eniten hinnan muodostuksessa vaikuttaa tuntihinta, ja se todella putoaa hyvin helposti kun tullaan ulos kasvuvkeskuksista.

Mutta kuten edelläkin todettiin, en ymmärrä miten auton huoltamisen hinta tulee yllätyksenä, kyllä mä ainakin otin selvää kaikista huolloista ja hinnoista etukäteen. Uuden Pösön huollot tulee kieltämättä edullisemmaksi niille jotka ajvat paljon, edellisen kanssa sai juosta huollossa 15 tkm välein, eli uudempi on käynyt huollossa 150 tkm kohdalla kuusi kertaa, vanha olisi käynyt kymmenen kertaa, ja huollot oli karkeasti saman hintaisia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #125 : 03.07.2016, 09:30:28 »
Ja jos haluaa että huoltohinnat ei yllätä, ottaa huolenpitosopimuksen 35€/kk, niin ei tule mikään kulu yllätyksenä. Kattaa "kaiken".
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #126 : 03.07.2016, 10:03:55 »
Huollot on helppo budjetoida, mutta ne varsinaiset yllätykset tulee sitten kun takuu on loppunut, tai rajoittunut. Samoin käy huolenpitosopimukselle. Siinä olisi järkeä vasta takuuajan jälkeen, mutta silloin se kuukausihinta pompsahtaa.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #127 : 03.07.2016, 10:15:44 »
Pitää joskus kysyä mitä maksaa sellanen all in - artist full responsibility huolenpitosopimus kun ajaa 40 tkm vuodessa ja toi setti 5-vuoden ajalle. Kohtuullisen varmasti hinta on sitä luokkaa ettei koko hommassa ole järjen hiventä. Esim 36 kk soppari bensiini 308:lle, 40 tkm vuodessa on 123 €/kk, eli 1476 €/vuosi, 36 kk 4428 €, mikään ei varmaan yllätä, mutta tulee huollolle hintaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

rma1

  • Vieras
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #128 : 03.07.2016, 10:42:15 »
Osaatko kertoa mistä se 750€ hinta muodostuu? Todennäköisesti siihen on laskettu mukaan myös 5v/175tkm kohdalla huolto-ohjelmaan kuuluva apulaihihnasarjan vaihto. Se on taas tulkinta kysymys lasketaanko se jakopään kanssa samaan. Toki 5v huollossa tehdään muutakin kuin jakopääsarja ja apulaitehihnasarja, eli 5v huolto maksaa lähemmäs 1000€.

Joka tapauksessa jakohihnasarja maksaa 139€(sitikalla 125€) ja työnohjeaika on 3,9h. Jos tuntiveloitus on vaikka 92€/h, työ on 358€ + osat = 497€. Okei tuohon tulee muutama ruuvi ja tiiviste päälle, mutta ei ne 50€ enempää ole.
Tietty en osaa ajatella sitä jos tuntiveloitus on 120€...
Puretechin jakopää on kuitenkin sinällään aika simppeli kun ei vesipumppuun ja nesteisiin tarvii koskea.

Jäähynesteen PH arvoahan aletaan seuraavaam 4v kohdalla joka huollossa, eli nesteen vaihto tulee kyllä jossainvaiheessa eteen tietenkin.

Minusta se jakohihnan vaihto oli koneella ihan oma "pakettinsa", jossa hinta oli n 750€. Ei siinä mitään muuta huoltoa ollut yhdistettynä. Pitää selvittää vielä tarkemmin, mitä se pitää sisällään. Voi tietenkin olla, että siinä oli mukana "tavallinenenkin" huolto. Jotenkin kalliilta se vaikutti, etenkin jos autolla muuten ajetaan vähän.

4v huollossa oli sytytystulpat ym, joten sekin on kalliimpi kuin muut huollot.

Kyse ei ollut siitä, että huollon hinnat yllättäisivät. Kun on uusi auto, niin tietenkin se huolletaan kuten pitää. Enemmänkin kyse on siitä, että jos mittarissa on muutama kymmenentuhatta kun 5v on täynnä, niin tuntuu vähän turhalta maksaa isoja summia.

Toisaalta auto on varmastikin jo vaihdettu uuteen ennen sitä, mutta käytetyn ostajan on sitten mietittävä asiaa. Voihan tuo vaikuttaa hyvityshintaankin, kun vaihtaa uuteen? Iso huolto tulossa, joku senkin maksaa.

Tämä ei siis ollut itselle mikään ongelma, kunhan nyt ihmettelen hintaa ja "lyhyttä" vaihtoväliä.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2016, 10:52:37 kirjoittanut rma1 »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #129 : 03.07.2016, 11:01:12 »
Tulppien vaihto on 50 tkm / 4-v, jos sattuu sopiva huolto niin saa ensin maksaa kolmesta tulpasta neljän hinnan ja päälle vielä kosolti työtä. Mulla on ekat tulpat jo vaihdettu, ei se nyt huollosta kamalan kallista tehnyt. Huoltojen hintavertailu kannattaa, plussaa tulee siitä että voi luottaa siihen että työt on tehty.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tmex

  • Vieras
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #130 : 03.07.2016, 12:25:33 »
Onko nämä uudetkaan autot sen moninutkaisempia huoltaa itse ? Olen vienyt takuuajan huoltoliikkeeseen ja jakohihnatyöt huoltoliikkeeseen hoidettavaksi.Puuttuvat huoltoleimat ei haittaa kun ajan auton lähes paalattavaksi tai tulee jokin pieni tälli ja vakuutusyhtiö lunastaa.Nykyisin lunastukseen riittää vanhassa autossa vastapuolen aiheuttama lommo pellissä.Suodattimet, jarrut,jarrunesteet, öljyt, koiranluut ja bensiini malleissa tulpat hoitelen itse. Pyöränlaakeria en ole 2000 luvun autosta vaihtanut, iskarit eteen opettelen vaihtamaan kesälomalla.Ajan vuodesta riippuen 40-60 tkm.Kaksoismassavauhtipyörä + kytkinremontti  300 tkm kohdalla oli viimeksi se kulminaatiopiste jossa kävin tekemässä uudemmasta kaupat. Omassa duunissa kun ei oikein mitään käsillä tehtyä näkyvää saa aikaan käyttöauton huoltaminen huoltoohjekirjan mukaan on mukavaa puuhaa.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2016, 12:39:25 kirjoittanut tmex »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #131 : 03.07.2016, 12:35:05 »
Ei ne ole, en vaan tajua miten se liittyy huoltohintoihin ja niiden vertailuun. Kysehän on nimenomaan siitä, että millä rahalla saa jonkun muun tekemään huollon ja kantamaan vastuun siitä.

Edelleen yhtä tyhjä vertaus on merkkihuolto vs. tusina pajat, noita hintoja vertailleena ihan perushuolto voi maksaa enemmän tusina pajalla kuin merkkihuollossa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tmex

  • Vieras
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #132 : 03.07.2016, 12:41:26 »
Pösö kun siirtyy Veholle niin huoltohinnat kannattaa vertailuttaa. Tampereen Veholta on lähtenyt asentajia joilla on omat korjaamot, työnjälki on niissä hyvä.

tmex

  • Vieras
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #133 : 03.07.2016, 12:56:27 »
Pitää joskus kysyä mitä maksaa sellanen all in - artist full responsibility huolenpitosopimus kun ajaa 40 tkm vuodessa ja toi setti 5-vuoden ajalle. Kohtuullisen varmasti hinta on sitä luokkaa ettei koko hommassa ole järjen hiventä. Esim 36 kk soppari bensiini 308:lle, 40 tkm vuodessa on 123 €/kk, eli 1476 €/vuosi, 36 kk 4428 €, mikään ei varmaan yllätä, mutta tulee huollolle hintaa.
Mun mazdoilla paljon ajavat työkamut ajaa juuri kertomallasi "all in" sopparilla, täytyypä kysyä kahvipöydässä onko moniko vuotuiset sopparit. Ilmeisesti näissä huoltosoppareissa on isoja automerkkikohtaisia hintaeroja?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #134 : 03.07.2016, 12:58:23 »
Ajomäärä muuttaa olennaisesti ton sopparin hintaa, pösön sivulla on laskuri.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.