Kirjoittaja Aihe: 607 - Kaasupolkimen toiminta  (Luettu 4001 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tsniemi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
607 - Kaasupolkimen toiminta
« : 27.07.2013, 23:20:52 »
Auto: 2006 607 2,7 HDi (183 000 km).

Itseäni on alkanut ärsyttää kaasupolkimen liikeradan alussa oleva "tyhjä alue", poljin painuu muutamia senttejä (?) ilman että mitään tapahtuu. Tämä ei ole siis moottorin laiskuutta tai vaihteen kytkeytymisviivettä, testerillä näkee että auto rekisteröi liikkeen vasta, kun tietty matka poljinta on painettu. Toiminta on samanlaista sekä liikkeelle lähdössä että vauhdista kiihdytettäessä. Vika vai ominaisuus? Onko olemassa sopeutusmahdollisuutta vai voiko kenties uusi ohjelmisto (moottori+vaihteisto) auttaa tällaiseen? Tai sitten kaasupoljin vaihtoon, jos nykyinen on vikaantunut. Mitään vikakoodeja ei ole tallessa.

Tämä kaasupolkimen tyhjä alue on ärsyttävä varsinkin automaatin kanssa, taajama-ajo on hieman tökkivää. Olen ajanut esim. Volvo XC60 D3 automaattia, jossa kaasupolkimen, moottorin ja vaihteiston toiminta oli mukavan pehmeää ja ennakoitavaa. Sisustan osien räminä uudehkossa 60teur autossa ei kuitenkaan vakuuttanut.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasupolkimen toiminta
« Vastaus #1 : 28.07.2013, 00:32:56 »
Ominaisuus. Polkimen asema vs. läpän avaumakulma karttaan, lienee tarkoituksella jätetty hieman tyhjäliikettä - millimetri-pari. Kaasuläpän avaumakulma on myös progressiivinen eli alussa läppä avautuu hitaasti, jolloin tuntuu, ettei kaasunpainaminen tuota moottorista vääntömomenttia.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 607 - Kaasupolkimen toiminta
« Vastaus #2 : 28.07.2013, 08:44:08 »
Voihan tuo olla väärin sopeutettu. Kannattaa ainakin kokeilla sopeutusta, niin saa opeteltua auton uusille tavoille. Omassa 607:ssa käytös ainakin parani. Vaatii testerin. Sitten sopeutetaan kaasupoljin ja suoritettava ajoa. Testeri kertoo mitä pitää tehdä.
Peugeot 3008 hybrid

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Kaasupolkimen toiminta
« Vastaus #3 : 28.07.2013, 08:52:50 »
Vastaava 2.7 Hodari 407 farkku ja Citikka C6 oli todella pirteä. Boxilla piristetty C6 oli uskomaton tykki. Ajamalla vastaavaa 607aa pääsee eteenpäin. V6 bensiiniä ei voi verrata Hodariin mutta sporttinappi piristää sitäkin, niinkuin ovat suunnitelleet tehtaalla  ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 607 - Kaasupolkimen toiminta
« Vastaus #4 : 29.07.2013, 09:35:08 »
Voihan tuo olla väärin sopeutettu. Kannattaa ainakin kokeilla sopeutusta, niin saa opeteltua auton uusille tavoille. Omassa 607:ssa käytös ainakin parani. Vaatii testerin. Sitten sopeutetaan kaasupoljin ja suoritettava ajoa. Testeri kertoo mitä pitää tehdä.

Olisiko tohon sopeutuksen jotain näppärää ohjetta, voisin kokeilla omaani.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 607 - Kaasupolkimen toiminta
« Vastaus #5 : 29.07.2013, 10:15:41 »
Testeri neuvoo.
Peugeot 3008 hybrid

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 607 - Kaasupolkimen toiminta
« Vastaus #6 : 29.07.2013, 10:18:20 »
OK, minkä valikon alta toi sopeutus löytyy, oon vaan päivitellyt noita asetuksia.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 607 - Kaasupolkimen toiminta
« Vastaus #7 : 29.07.2013, 10:20:20 »
Moottorin ohjainyksikkö.
Peugeot 3008 hybrid

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Kaasupolkimen toiminta
« Vastaus #8 : 11.05.2017, 23:50:57 »
Auto: 2005 607 2,2 HDi (automaatti).

Ei mennyt kuin 20 kuukautta 607:lla kun huomasin kaasupolkimen pohjassa olevan kytkinpainikkeen. Se on ollut niin jäykkä painaa pohjaan etten ole sitä aiemmin huomannut. Ihmetellyt vaan miksi ei vaihda aina alaspäin vaikka painasee polkimen lattiaan. Vasta voiman kanssa poljinta käytettäessä vaihtaa heti pienemmälle kunnes tajusin tuon naksahtavan kytkinpainikkeen.

Kuvassa painike ei näy mutta johto tulee sille vartta pitkin.



KAASUPOLJIN
- NOPEUSSÄÄTÖ
1601 P8

- NOPEUSSÄÄDIN JA NOPEUDENRAJOITIN
1601 Q0

Painike on kaikissa facelift 607:ssa 2005->, vm. 2000-2004 pelkkä potentiometri. Myös 407:ssa näköjään sama painikepoljin?
Audi A4 Tdi Q

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Kaasupolkimen toiminta
« Vastaus #9 : 12.05.2017, 12:11:03 »
Nyt tutkin tarkemmin ja kyllä siinä kick down on ilman painiketta mutta kick down painikkeen kanssa tiputtaa kaksi pykälää alaspäin.
Audi A4 Tdi Q

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 607 - Kaasupolkimen toiminta
« Vastaus #10 : 31.07.2019, 13:46:21 »
Auto tuntuu jälleen vastailevan kaasuun miten haluaa joten kaasupolkimen/läpän sopeutuksesta vielä, kun painan kaasun pohjaan ja laitan virrat päälle, saako kaasun heti vapauttaa vai pitääkö pitää alhaalla kunnes kaikki tarkistukset on tehty ja odottaa vielä 20s ja sitten vasta vapauttaa poljin ja virrat pois vai toimiiko paremmin virtapäälle - kaasu pohjaan - kaasu pois ja käynnistys ilman kaasua? Mistä tietää mikä näistä variaatioista pitäisi toimia?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti