Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)  (Luettu 26875 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Tuolla toisessa topicissa raportoitiin KHK auton Lahdessa tekevän huuhteluvaihtoja.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=25926.msg411651#msg411651
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

rallyedriver

  • Vieras
@mustanaamio auton ei tarvitse olla suorassa. Etupää pukkien päällä tulee öljyt ulos mitä on tullakseen kerrallaan oliks se 3l tms.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Tänks! sehän muuttaa asetelmia omatoimisen askartelun suuntaan, koska pukit löytyy.

Olin tulkitsevani, että auton pitää olla suorassa, ja öljyn 60-asteista. Sitten lasketaan öljy pihalle ensin av17mm pultti pois, tulee jotain ja sitten torxin takaa loput. => tulpat kiinni

Avataan täyttö tulppa ja täytetään se laatikko n 3l jonka jälkeen auto käymään ja käytetään vaihteita.

Sitten pitääkö vielä avata se av17mm ja laskea ylimääräistä pois? Pitääpä hiukan tutkiskella lisää.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Kyllä minun käsittääkseni auton olisi/ tulisi olla suorassa jos tuon "tarkastuspropun" kautta meinaa vaihteistoöljyt tarkastaa. Sitten jos tuolta vain laskee kaikki ulos mitä tulee eturenkaat pukeilla ja laittaa saman määrän takaisin (mitä ulos siis tuli) niin asia on eri.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Kyllä auton on oltava vaakasuorassa ja sitten lasketaan ylimääräinen öljy pois. Öljyn lämpötila on oltava oikea. Olikohan vähän enemmän kuin tuo 60°C?

rallyedriver

  • Vieras
Saattaa toki olla että olen tunkilla hiukan laskenut autoa pois pukkien päältä mutta onnistuu kyllä ilman nosturia vallan mainiosti.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Tähän käy halvempi öljy kuin uusimpaan AM6:seen ja siihenkään sitä ei ole pakko ostaa Peugeotin marmoritiskiltä.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Kyllä minun käsittääkseni auton olisi/ tulisi olla suorassa jos tuon "tarkastuspropun" kautta meinaa vaihteistoöljyt tarkastaa. Sitten jos tuolta vain laskee kaikki ulos mitä tulee eturenkaat pukeilla ja laittaa saman määrän takaisin (mitä ulos siis tuli) niin asia on eri.

Jotain tälläistä "sama määrä takaisin" menetelmää ajattelin tarkoitettavan, ja kun sen tekee riittävän usein, niin lopunperin laatikossa pysyy käytökelpoiset öljyt. Lähtökohtaisesti määrän tulisi olla oikea, jolloin "vaihdon" jälkeen ollaan aloituspisteessä.
Toisaalta KHK-auton 350€ piti kutinsa ja lupasivat tehdä sen huuhteluvaihtona => otin ko. palvelun, ja kättä taskuun.

Tämän jälkeen ylläpidän öljyn käyttökuntoisuuden tällä 3l osavaihdolla DIY-mentelmällä ;D. Hiukan on epävarmuutta laatikon saamasta huomiosta, mutta myyjä kertoi tuollaisen osavaihdon tehneen, enkä näe syytä olla erimieltä. Huuhteluvaihdon jälkeen olo on kuitenkin varmempi.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Ok. Kerrothan kokemukset tuosta 350 e huollosta. Foorumilla on ohje 407 osiossa. Testerillä varmin tehdä ja 60000 km välein tuo 3 litraa riittää, jos tehty uudesta lähtien määrävälein.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Sitikkaani tein vaihdon 3 kertaa peräkkäin ajamalla välillä vain lämpöiseksi.  Sain ostettua mobil atf 3309 edullisesti ja sitä käytin. En tiedä onko paras mahdollinen mutta näillä mennään. Autolla ajettu 216 tkm eikä ainakaan löydy mitään tietoja vaihdosta.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Kyllä auton on oltava vaakasuorassa ja sitten lasketaan ylimääräinen öljy pois. Öljyn lämpötila on oltava oikea. Olikohan vähän enemmän kuin tuo 60°C?

Tarkistin tuon lämpötilan ja se on juuri tuo mainittu 60°C, (+8, -2).

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Tiedättekö miksi sen lämpötilan on oltava tuo mainittu?

Olen nyt laskenut kymmeniä litroja niin AL4:n kuin kolmen ZF:n lävitse, enkä ikinä ole mitään lämpötiloja mittaillut, joskus kuumana ulos, joskus viilenneenä.  Ikinä ei vaihdon vuoksi mitään ongelmia ja pääsääntöisesti toiminta myös parantunut.

Ainoat asia mikä lämpimässä öljyssä on paremmin, se juoksee paremmin ja mahdolliset partikkelit tulevat kait siten paremmin ulos?
Audi A4 Tdi Q

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Tiedättekö miksi sen lämpötilan on oltava tuo mainittu?

Kun täyttänyt uuden öljyn (3 litraa ja rapiat), käynyt vaihteet lävitse keppiä eestaas veivaten ja sitten lämmittää about 60 asteeseen tyhjäkäynnillä, niin alkaa puskee ylimääräisen öljyn ulos pikkunipasta. Saattaa olla hifistelyä, mutta tollai teen ite ja ohjekin laadittu (ehkä marrkinamielessä tehty monimutkaiseksi ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Servicebox dokumentaation mukaan syynä on se että silloin epäpuhtaudet poistuvat öljyn mukana. Tämän olen ymmärtänyt olevan yhtenä syynä myös moottoriöljyjen vaihdossa.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Eiköhän tuossa kuitenkin ole loppujen lopuksi kyse vain siitä, että tuossa lämpötilassa öljyn määrä (tilavuus) on oikea.