Kirjoittaja Aihe: 407 - Alapallonivel  (Luettu 89165 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #150 : 04.12.2013, 07:26:00 »
http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-PEUGEOT-407-LOWER-BALL-JOINT-364072-INC-BOLTS-/330821636715?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4d0681926b

Originaalissa on kolme keltaista pistettä, joka indikoi pallonivelen (jäljempänä grip) olevan ns. "vanhaa mallia". Varaosakoodin loppu on 72, parannetussa 69. Nice to know >>>> samalla huomio, että jos grip on vanhaa mallia, myös raidetangon päät ovat ohuemmalla akselilla (kartiolla). Gripin vaihto muuttaa ohjauskulmia, ainakin ratin asento muuttui vinksalleen, kun tarvike vaihtui originaaliin. Koska vanhan mallinen grip sopii myös uudenmalliseen olka-akseliin, on varmaa, että gripit eivät tule kestämään. Näin ollen rakenteen eli auton maine kasvaa ("ahdistussovite koko auto") ilman todellista syytä (silkkaa tietämättömyyttä)  ;).   
« Viimeksi muokattu: 04.12.2013, 07:44:19 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #151 : 04.12.2013, 17:05:18 »
Mitähän taas selität?

Alalaakeriksi vanhaan konstruktioon on olemassa laakeriversio (jonka mukana tulee irtoholkki tiivisteolakkeeksi), joka nimenomaan on tarkoitettu korvaavaksi ennen 12/2006 valmistettuihin ajoneuvoihin.

Uudempiin tietty asennetaan niihin tarkoitettu laakeri, eikä vanhempaa tai em. 'välimallin' laakeria.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #152 : 04.12.2013, 23:11:00 »
Benkku (tai kuka vaan), onko välimalli ja uusi alapallo tiivistyspintojen osalta samanlaisia vai erilaisia?  Tai oikeastaan kiinnostaa ovatko yhteensopivia? Kuvittelin aiemmin että voisivat olla samat ja erona vain tuon "aluslevyn" mukana olo paketissa väliversiossa?

Linkittämäsi SKF näyttää olevan 12/2006 eteenpäin, eli ilmeisesti "uusi".

Olen miettinyt myös vaihtaako samantien koko napa, jotta saisi parhaan saatavilla olevan rakenteen tuohon tiistyspintaan?
« Viimeksi muokattu: 04.12.2013, 23:21:03 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #153 : 05.12.2013, 09:47:53 »

Alalaakeriksi vanhaan konstruktioon on olemassa laakeriversio (jonka mukana tulee irtoholkki tiivisteolakkeeksi), joka nimenomaan on tarkoitettu korvaavaksi ennen 12/2006 valmistettuihin ajoneuvoihin.


Saa toki olla noin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #154 : 09.12.2013, 20:25:18 »
Auto: 2005 407 3,0 V6 Executive.

Omaan autooni vaihtui kanssa eilen tuo "pallonivel". Vaikuttaa sille, että tarvikkeena ei ole myytävänä kuin yhdenlaisia palloja, jotka passaavat kaikkiin malleihin. Rasvanipan laitoin täällä olleiden vinkkien perusteella. Saas nähdä kauanko toimii. Olipa mukava ajella taas. :)

Vaihto:
Auto nosturille
Rengas pois
Jarrusatula irti ja nipparilla kiinni yläjoustintukeen
jarrulevy irti
Vetarin mutteri irti
Pallonivelen 3 pulttia irti ja irrotus rengasraudalla (sisäkooli jäi paikoilleen)
Sisäkoolia ohuemmaksi rälläkällä ja halkaisu meistillä
Uusi nivel paikoilleen, paljon rasvaa sisälle
Nivelen pultit kiinni (tässä vaiheessa piti käyttää alatukivarren pultti auki, kun vaihdoin oikeammanlaisen pultin niveleen. Yksi oli alunperin väärä ja mutteri toisella puolella. Uuden kaveri sorvasi sprinterin renkaanpultista...)
Vetarin mutteri paikoilleen
Jarrulevy paikoilleen
Satula paikoilleen
Rengas paikoilleen

Pulttipyssy oli hyvä olla olemassa. Nosturi auttoi ergonomiaan, mutta ei välttämätön. Aikaa paloin noin tunti.

-Jarno

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #155 : 09.12.2013, 20:28:15 »
Pallonivel on kompromissi...kestää aikansa tuo kloonikin  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #156 : 09.12.2013, 21:41:12 »
editoitu yläpuolelle

Loistava esitys. Monta tapaa tehdä, pääasia että vaihtui kätevästi. Pulttien aukaisu lenkkitorx-avaimella, koska ei (kai) mahdu pulttipyssyllä niitä avaamaan ilman alatukivarren pultin aukaisua  ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #157 : 09.12.2013, 23:13:50 »
Eipä ollu torx lenkkejä. Keskimmäiseen mahtu hylsy, väärä (normipultti) lähti normiavaimella ja Se toisen laidan torxi 12mm lenkkiavaimella. Paikoilleen meni torxi hylsyllä, kun oli tukivarren irroituksesta enempi tilaa. Työkalukauppaan asiaa ennen seuraavaa remppaa...
-jarno

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #158 : 10.12.2013, 18:10:26 »
Tuohonhan saa siis alanivelen tiivisteen ja navan väliin "aluslevyn", numeroltaan 3623 26. Käytetään ilmeisesti uuden alapallon kanssa vanhassa navassa. Tällöin pallon tiivisteen ulompi huuli (jota varten vanhassa navassa ei taida olla vastinpintaa?) osuu tuohon "aluslevyyn".

Ilmeisesti paikalleen laitettaessa asiasta ei ole epäselvyyttä, mutta käsittääkseni tuo "aluslevy" tulee ulkoreunan taivutus alas päin ?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #159 : 10.12.2013, 21:31:46 »
VF36ERHRJ21550201

Tuossa VINissä ServiceBoxi näyttää osaa nro 14 ja nro 31 (jolle ei ilmoiteta varaosanumeroa). Tällöin tiivisterengas asennetaan 3640 72 loppuiseen niveleen, eli vanhaan. Napaa on muutettu DAM 10569 lähtien. Merkkivaraosaliikkeen tiskillä saattaa nähdä paremmin ruudulta, kuin me SB:stä  ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #160 : 11.12.2013, 15:53:06 »
Eikö napamuutos tullut vasta DAM 10984 alkaen? Vai oliko tuossa välimallissa (tarkoittaako väliä DAM 10569 - DAM 10984 ?) myös erilainen napa kuin alkuperäisessä?

Kuulema välimallissa (lienee siis esim. minun auto, vm 2006, DAM 10831) maahantuojan hajotuskuvassa on vanhan pallon päällä välilevy (reunat alaspäin). 2010 autossa (uusi versio) hajotuskuva näyttää välilevyä ja uutta palloa jossa kaksihuulinen tiiviste (ja ilmeisesti uusi napa myös).

Minulla on autossa välimallin DAM, johon olen aikeissa laittaa välilevyn ja uuden pallon, jos vain suostuvat menemään paikalleen.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #161 : 15.12.2013, 18:12:55 »
Alapallon vaihto suoritettu. Yksi ainokainen kuva asennuksen keskivaiheilta tulee myöhemmin, mutta kutakuinkin ikiteekkarin ohjeen tyylillä mentiin (paitsi että sisäkooliin ura tehtiin dremelillä ja vetarin mutteri kiristettiin vasta lopussa pyörä maassa). Jos olisi ollut tarpeeksi aikaa, kuvia olisin ottanut enemmänkin. JPL:lle kiitoksia avusta/neuvoista. Aika vaivattomasti meni ja ehkä puoleentoista tuntiin olisi kiireettä tehty, ilman suurempia välihöpinöitä.

Uudenmallisen pallon kanssa laitettiin välilevy (autoon jossa DAM10831), vaikka asennusvaiheessa osalla porukasta heräsikin epäilystä sen sopivuuteen :). Myös (virallisessa?) ohjeessa nimenomaan sanottiin että vanha pallo pitäisi laittaa. Lopputulos näkyy toivottavasti myöhemmin tulevassa kuvassa. Ennen alapallon asennusta vetelin hiomapaperilla ja Dremelin teräsharjalla kevyesti ainakin pintaruosteet pois olkatapin juuresta. Aiemmin n. 26tkm/9kk sitten Automaa oli laittanut vanhan mallisen nivelen (Delphi ?), jossa ei voiteluaineita enää juurikaan näkynyt.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2013, 18:45:28 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #162 : 16.12.2013, 23:47:31 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM 10831).

Kuvassa "alapallo" menossa kiinni. Uusi kaksihuulinen alapallo ja välilevy (3623 26). Alapallo juuri moukaroitu ylös ja pultti menossa paikalleen. Kuvassa näkyy välilevy metallinvärisenä alapallon päällä. Alapalloa paikalleen laitettaessa kannattaa ruuvin reiät kääntää taaksepäin ja kun alapallo on pohjassa, käännetään reiät oikealle paikalleen. Tuli mieleen ett pitäisiköhän välilevyn ja navan välinen rako tiivistää jollain (esim. silikonin kaltaisella aineella?) niin estäisi veden pääsyä pallon päälle.

Oikealla näkyy rengasrauta jolla voi auttaa alatukivartta torx-avaimen pois tieltä, kuten ikiteekkarikin (tai joku muu) taisi aiemmin mainita. Jarrulevy irroitettu koska alapallo menee osittain levyn sisälle levyn ollessa paikallaan.

Ohessa myös pari kuvaa joista ilmenee kiristysmomentit ja virallisempi ohje (jossa nimenomaan sanotaan että minun DAMiin ei saisi laittaa uutta niveltä). Ohjeesta näkee millainen rakenne uudessa navassa on, verrattuna vanhaan.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #163 : 17.12.2013, 07:17:14 »
Just noin, nuo hyvät kuvat sallittakoon pysyä aiheessa ja kiristysmomentitkin löytyy  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #164 : 18.12.2013, 14:15:06 »
Mainittakoon vielä täsmennyksenä että asentamani alapallo oli SKF:n valmiste ja ostohetkellä mallia "uudempi" tai "uusin", kaksihuulinen. Ostopaikka Auto-Artikkeli Vantaalla ja hinta karvan alle satasen, välilevy pari euroa. Tiivisteen huulien väliin ja ympäristöön rasvaa sen minkä kohtuudella sain sopimaan.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207