Kirjoittaja Aihe: 3008 - Venttiilikoneiston vaurioituminen (VTi)  (Luettu 3104 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
3008 - Venttiilikoneiston vaurioituminen (VTi)
« : 19.08.2019, 13:24:54 »
Auto: 2012 3008 1,6 VTi 120 Limited (VF30U5FS0CS156288, manuaalivaihteisto, n. 200 000 km).

Vikakuvaus - auto toimi moitteitta ja voima hävisi yhtäkkiä - moottori kävi kuitenkin ja lyhyt matka perille OK.  Auto hinauksella korjaamoon ja diagnoosi oli seuraava:  "ykkössylinterissä paineet pois - tutkittu kameralla tulpan reiästä ja toinen venttiili on jumissa auki. Huoltomiehen mielestä venttiilin ja kannen välistä näkyi kameran kuvassa jokin ylimääräinen palanen".

Marmoritiskikorjaamon ehdotus on vaihtaa koko moottori, mutta kysyn teiltä valistunutta toista mielipidettä!  Oma ajatukseni olisi ensin kurkata venttiilikopan sisälle -- voisiko jousi olla katkennut (palanen, joka näkyy venttiilin raossa) tms?  Antakaa mielellään ajatuksia.  Moottori on käsittääkseni tuo hyvin yleinen ja robusti 5FS.

Vian diagnoosi oli mielestäni edullinen -noin satanen- ja sen eteen liikkeessä oli tehty oikeasti töitä.

Kommentteja odotellen,

Jukka P.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2019, 13:34:23 kirjoittanut Jukka P »

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - Venttiilikoneiston vaurioituminen (VTi)
« Vastaus #1 : 19.08.2019, 14:39:04 »
Hei taas.

Vastaan ajatuksella itse itselleni -- ensin venttiilikoppa auki etsitään vikaa.  Sitten kansi auki saadaan todennäköisesti korjattua. Heräsi muutama kysymys lisää:

-  Millainen tuo 5FS moottorin venttiilikoneisto on - kuinka iso riski on sille, että raollaan oleva venttiili on kopsahtanut mäntään?
-  Pitäisiköhän nokkaketju ja vesipumppu vaihtaa nyt samalla, kun mittarissa on kuitenkin jo 200 tkm?

Kun korjattu, kansi hiontaan ja kiinni ... olikohan tässä ajatuksessa mitään järkeä?

Jukka P.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 3008 - Venttiilikoneiston vaurioituminen (VTi)
« Vastaus #2 : 19.08.2019, 16:50:01 »
En tunne noita bensakoneita mutta jos venttiili on auki, voi sen varsi olla vääntynyt ja mäntä painaa sen väkisin melkein kiinni ja puolestaa nokka avaa sen väkisin auki jne. Jos jako on kohdallaan, jokin outo juttu on saanut yhden venttiilin tekemään tuon. Joo kannattaa avata venttiilikoppa ja jos se on keinuvipusäädöllä, näkyy varmaan jousi suoraan, kuppisäädöllä jousi on kupin sisällä piilossa ja silloin joutuu irrottamaan nokka-akselin mikä on ketjukoneessa ihan eri juttu kuin hihnakoneessa.

antsu

  • Vieras
Vs: 3008 - Venttiilikoneiston vaurioituminen (VTi)
« Vastaus #3 : 19.08.2019, 18:43:51 »
Hei taas.

Vastaan ajatuksella itse itselleni -- ensin venttiilikoppa auki etsitään vikaa.  Sitten kansi auki saadaan todennäköisesti korjattua. Heräsi muutama kysymys lisää:

-  Millainen tuo 5FS moottorin venttiilikoneisto on - kuinka iso riski on sille, että raollaan oleva venttiili on kopsahtanut mäntään?
-  Pitäisiköhän nokkaketju ja vesipumppu vaihtaa nyt samalla, kun mittarissa on kuitenkin jo 200 tkm?

Kun korjattu, kansi hiontaan ja kiinni ... olikohan tässä ajatuksessa mitään järkeä?

Jukka P.

Onko kantta tarvetta koneistaa jos kone ei ole keittänyt? Jos on pakko, tekee koneistamo varmaan venttiilityön samalla näppärästi kohtuullisen edullisesti. Ainakin ennen tekivät.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - Venttiilikoneiston vaurioituminen (VTi)
« Vastaus #4 : 09.09.2019, 22:24:32 »
Auto: 2012 3008 1.6 VTi 2012 120 Limited - VF30U5FS0CS156288

Palaan tähän, kun asia on edennyt ja nyt tarvitsen apua ... lisäsin tuon varustetason.

Venttiilikansi on irrotettu ja se meni verstaalle kunnostukseen -- koneistamon mukaan siitä ei saa toimivaa.  Mistä ehdotatte minun etsivän kohtuukululla sopivan 5FS mallisen moottorin?  Minulla vuosimalli on siis 2012 - onko näissä mallieroja.

Harmittaa .... Jukka

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 3008 - Venttiilikoneiston vaurioituminen (VTi)
« Vastaus #5 : 10.09.2019, 06:23:35 »
Bildelbasen.se

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - Venttiilikoneiston vaurioituminen (VTi)
« Vastaus #6 : 10.09.2019, 09:10:48 »
Kiitos Ikiteekkari!.

Sieltä löytyikin - arvattavasti katsoit myös  :)  90tkm ajettu, mutta vuotta tuoreemmasta, eli 2013 samanlaisesta ja laatuluokka A (on ainakin koekäytetty).  Jos molemmat moottorit ovat 5FS niin onhan luultavaa, että kyse on samanlaisesta koneesta?

Jukka P. ... jo rauhoittuneena.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - Venttiilikoneiston vaurioituminen (VTi)
« Vastaus #7 : 10.09.2019, 10:39:44 »
Osa tilattu - odotettu toimitusaika 3-4 päivää Postilla.  Tilaus sujui helposti. Ensin löysin osan Vimmelbystä - avasin chatin firmaan - Robin pyysi minun autoni sarjanumeron ja varmisti, että moottori sopii siihen. Klikkasin moottorin ostoskoriin, menin kassalle, jossa loin tilin. Tilausta tehdessä meni muutama minuutti, kun Robin etsi rahtihinnan. Ovat toimittaneet ennenkin osia Suomeen. Maksu luottokortilla (tarkistus pankkitunnuksilla) ja homma valmis. Robin jatkoi chattia koko tilauksen ajan ja varmisti vielä toimitusosoitteen ... kun moottori tulee meille kotiin vasta asennuksen jälkeen :)  Ralliruotsilla pärjäsi ihan hyvin.

Jukka P.

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 3008 - Venttiilikoneiston vaurioituminen (VTi)
« Vastaus #8 : 10.09.2019, 18:04:39 »
Minkälaiset oli rahtikulut? Pitäisi itsekin ostaa harrastevehkeeseen uusi moottori.
-jarno

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - Venttiilikoneiston vaurioituminen (VTi)
« Vastaus #9 : 10.09.2019, 18:21:36 »

Hei.

Rahdinkuljettaja on Ruotsin Posti ja kulu moottorille sek 1.500.  Mielestäni ei paha. Sain jo iltapäivällä vahvistuksen, että moottori on lähtenyt Vimmerbystä. Toinen ilmoitus samasta asiasta tuli hetkeä myöhemmin Suomeksi ja se tuli varaosahaku.fi -domainista.

Jukka P.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Venttiilikoneiston vaurioituminen (VTi)
« Vastaus #10 : 11.09.2019, 08:01:23 »
Hieno tuninki saada motti rokkaa ja vanhasta saa eko-osia, jollekin. Motin kokoonpano, eli apulaitteet vanhasta?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - Venttiilikoneiston vaurioituminen (VTi)
« Vastaus #11 : 08.10.2019, 20:32:08 »

Väliaikatietoja. 

Post Nord soitti ja toi nyytin verstaalle. Paketti oli Eurolava, moottori hyvin tuettuna, rakennusmuovi päällä ja reilusti sidontamuovia. Post Nordilla oli pieni harmi. Heiltä tuli kännykkään nettiseurantakoodi, mutta koodista puuttui viimeinen numero.  Löysin koko koodin myöhemmin lähettäjän lähettämästä sähköpostista - ei hätää, tuli kolmessa päivässä ja olisi tullut kahdessa, jos olisin vastannut puhelimeen, kun soittivat... 

Apulaitteet tulivat tuosta vanhasta - ovat jo melkein paikallaan.  Jos olisin ollut fixu, olisin pyytänyt Ruotsista sen vähänajetun startin ja laturin mukaan ... Kytkin ja asetelma laitetaan nyt uudet, vaikka vanha ei ole huono. Alkuperäisosa - reilu 200 euroa ja vaihteistoon tietty uusi öljy. Ajatuksena, että tämä on "elinkaarihuolto" eikä toista kertaa tarvitse avata, ellei jotakin mene oikeasti rikki. Palaset ovat nyt siis koossa ja moottori nostetaan varmaan torstaina aamulla paikalleen ... illalla tulille :)

//Jukka
« Viimeksi muokattu: 08.10.2019, 20:42:15 kirjoittanut Jukka P »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Venttiilikoneiston vaurioituminen (VTi)
« Vastaus #12 : 08.10.2019, 21:39:44 »
Hyvä juttu, ensistarttikuulumisia odotellessa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - Venttiilikoneiston vaurioituminen (VTi)
« Vastaus #13 : 16.11.2019, 01:43:43 »

Hei kaikki,

Ruotsista tullut moottori on nyt paikallaan - apulaitteet ovat vanhasta koneesta.  Nesteet mm. vaihteistoöljy on uutta, akku on uusi, taakse tuli uudet jarrulevyt (laakerit mukana) ja palat....  Autossa on nyt muutama pieni komplikaatio, joiden kanssa tarvitsisin neuvoja:

1. laturi tekee sähköä yleismittarilla katsoen auton käydessä noin 15V jännitteellä, mutta laturin merkkivalo palaa.  Tilalle vaihdettiin purkaamolta toinen laturi, ei vaikutusta.  Mitä on kytketty väärin?

2. viitosvaihde (kuutosta ei olekkaan) menee päälle ja on äänetön, mutta ei pysy lovessaan kevyesti kädellä auttamatta. Viitonen putoaa siis pois päältä. "Kylän miehet" arvelivat asian hoituvan puhdistamalla jotakin vaihdekepin vivustossa, mutta onko tästä oikeampaa tietoa tai arvausta?

Käynnistäessä ensimmäistä kertaa alkuperäisen moottorin pamahtamisen vika ehkä löytyi -- yksi puola oli pimeänä. Voisiko yhden puolan pitkäaikainen lämpövika särkeä koko moottorin, ellei sitä huomata korjata?  Nyt yksi uusi puola ja ruotsista tuotu kone käy todella kauniisti.

Käynnistäessä syylarin fläkti pyöri jonkin aikaa "itsekseen", mutta se parani omia aikojaan ... voisiko olla ilmaa jäähdytysjärjestelmässä tms.

Kertoo ja kyselee,

Jukka P.